VYBERTE SI REGION

Solární letoun odletěl z Madridu, v Rabatu má být o půlnoci

Madrid - Experimentální letoun Solar Impulse poháněný sluneční energií zahájil dnes druhou etapu svého pokusného letu ze Švýcarska do Maroka s mezipřistáním ve Španělsku. Po dnešním startu v Madridu by po cestě dlouhé 1300 kilometrů měl přistát v Rabatu kolem půlnoci SELČ.

5.6.2012
SDÍLEJ:

Experimentální letoun Solar Impulse poháněný sluneční energií zahájil dnes druhou etapu svého pokusného letu ze Švýcarska do Maroka s mezipřistáním ve Španělsku.Foto: ČTK

První fázi letu podnikl letoun před necelými dvěma týdny, kdy odstartoval ze švýcarského kantonu Vaud a přistál na madridském mezinárodním letišti Barajas. Trasa byla dlouhá 1200 kilometrů, tedy o stovku méně než dnes. let trval švýcarskému pilotovi Andrému Borschbergovi přes 17 hodin.

Letoun, jehož stavba stála na 80 milionů eur (přes dvě miliardy korun), má sílu 40 koňských sil, pohánějí ho čtyři elektromotory a pohybuje se průměrnou rychlostí kolem 70 kilometrů za hodinu. Během cesty ze švýcarského letiště Payerne letěl místy až ve výšce 8500 metrů.

Druhá etapa, které má za úkol se zhostit švýcarský psychiatr a vzduchoplavec Bertrand Piccard, pak byla kvůli nepřízni počasí několikrát odložena. Dnes se to ale nakonec přece jen podařilo. Stroj odstartoval v 5:22, uvedla agentura AFP.

V roce 2014 chtějí oba piloti bez kapky paliva obletět zeměkouli. Jejich záměrem je dokázat, že existuje alternativa hlučných a „špinavých" letounů i na dlouhých trasách. Oblet Země s vylepšeným typem letadla na solární pohon má trvat tři až pět dní.

Solar Impulse je prvním letounem, jenž je schopen letět bez paliva ve dne i v noci, protože nese celkem 200 čtverečních metrů fotovoltaických článků. Stroj je přes 20 metrů dlouhý, rozpětí křídel 63,4 metru je však srovnatelné například s velkým dopravním letadlem Airbus A340. Váží přitom pouze 1,6 tuny, tedy tolik co běžný osobní automobil. Zkonstruování letadla trvalo sedm let.

Prototyp letounu byl představen v roce 2010 a loni absolvoval svůj první mezinárodní let ze Švýcarska do Bruselu.

Autor: ČTK

5.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bunkr Waltrovka.
31

OBRAZEM: Výstavba v Praze odhalila opuštěné bunkry

Igor Dodon, prezident Moldávie
6 4

Kreml, nebo Brusel? Moldavský prezident má jasno

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Degiro slibuje neuvěřitelně nízké poplatky, klidně si ale naúčtuje 10 tisíc

Jestli někdo zvažuje nákup akcií na burze, mohla by ho zlákat nabídka brokerské firmy Degiro. Ta se totiž chlubí tím, že její „účtované poplatky jsou pro všechny investory neuvěřitelně nízké". Bohužel realita je odlišná. Poplatek ve výši zhruba 41 procent celkové hodnoty transakce rozhodně není neuvěřitelně nízký, ale spíše neuvěřitelně vysoký.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies