Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Soud: Aerolinky za smrt 113 lidí na palubě Concordu nemohly

Paříž - Francouzský odvolací soud dnes zprostil americkou společnost Continental Airlines (CA) trestní odpovědnosti za zřícení Concordu 25. července 2000 u Paříže. Podle agentury AFP však potvrdil podíl společnosti na tragédii a povinnost zaplatit milion eur (přes 25 milionů korun) odškodného francouzské společnosti Air France.

29.11.2012
SDÍLEJ:

Nadzvukové letadlo ConcordeFoto: profimedia.cz

Odvolací soud zrušil i odsouzení dvou zaměstnanců Continental Airlines, jednoho technika a jeho nadřízeného, a jednoho bývalého bezpečnostního představitele letecké civilní správy Francie, kteří byli podle soudu první instance za tragédii se 113 mrtvými také odpovědní.

Podle verdiktu soudu první instance nesla hlavní vinu za neštěstí americká letecká společnost. Z křídla jejího letadla totiž při vzletu spadla na dráhu kovová lamela, která podle vyšetřovatelů prorazila následujícímu stroji společnosti Air France palivovou nádrž. Následkem toho Concord začal hořet a zřítil se.

Tučná pokuta

Continental Airlines byla v roce 2010 odsouzena k zaplacení milionu eur (přes 25 milionů korun) odškodného francouzským aeroliniím za poškození její image a dalších 200.000 eur jako pokutu za neúmyslné zabití.

Nyní však odvolací soud ve Versailles dospěl k závěru, že nehodu nadzvukového civilního dopravního letounu sice způsobily okolnosti spojené s Continental Airlines, ale že tyto okolnosti nestačí k označení podílu na tragédii za trestný čin.

Americká společnost vždy vinu odmítala s tvrzením, že kousek železa o délce 40 centimetrů, který odpadl na startovací dráhu na letišti Roissy z jejího stroje DC-10, nemohl vyvolat takovou nehodu. Concorde podle ní začal hořet před kontaktem s lamelou. Za příčinu označila špatnou údržbu a přípravu concordů před jejich lety ze strany Air France.

První smrtelná nehoda

Zřícení stroje bylo první smrtelnou nehodou některého z concordů za 24 let jejich komerčního využívání, ale letouny zažily několik incidentů se svými koly, z nichž jeden ve Washingtonu v roce 1979 byl vážný, poznamenala AFP.

Letecké neštěstí z roku 2000 vedlo k ukončení provozu concordů, které byly jedinými nadzvukovými dopravními letadly v dlouhodobém běžném provozu. Byly ovšem extrémně nákladné kvůli vysoké spotřebě pohonných hmot.

Při poměrně vysoké ceně letenek si stroje, kterých se vyrobilo jen 20 kusů, získaly pověst exkluzivních letounů pro transkontinentální přepravu bohatých pasažérů.

Havárie nadzvukového dopravního Concordu v roce 2000.

Autor: ČTK

29.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Aukční síň tvrdí, že hodinky, které prodala za více než milion eur, ruskému prezidentovi nepatřily.
8

Putinovy hodinky za milion euro? Nebyly prý jeho, dementoval Kreml

Unikátní plovoucí solární systém
5

Čína posouvá hranice v ekologii. Vybudovala největší plovoucí elektrárnu světa

Člověk v tísni se rozroste. Pobočku bude mít v Londýně

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Člověk v tísni dostane k letošním pětadvacátým narozeninám dárek: novou pobočku v Londýně. Deníku to řekl ředitel humanitární organizace Šimon Pánek.

Veselnická, která se sešla s Trumpem mladším, dělala i pro FSB

Ruská právnička Natalia Veselnická, která se před americkými prezidentskými volbami sešla s Donaldem Trumpem juniorem, má mezi svými klienty i ruskou tajnou policii FSB. Uvádí to agentura Reuters s odkazem na dokumenty, které získala k dispozici. 

Nejbizarnější přestup fotbalového léta? Portugalsko přišlo o klenot

/VIDEO/ Mohl si říct, kam půjde. Chtěla ho Chelsea, po jeho ceně pátrali i zástupci Arsenalu, Liverpoolu nebo Manchesteru United. Rúben Neves však zaskočil fotbalový svět.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení