VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Soud: Aerolinky za smrt 113 lidí na palubě Concordu nemohly

Paříž - Francouzský odvolací soud dnes zprostil americkou společnost Continental Airlines (CA) trestní odpovědnosti za zřícení Concordu 25. července 2000 u Paříže. Podle agentury AFP však potvrdil podíl společnosti na tragédii a povinnost zaplatit milion eur (přes 25 milionů korun) odškodného francouzské společnosti Air France.

29.11.2012
SDÍLEJ:

Nadzvukové letadlo ConcordeFoto: profimedia.cz

Odvolací soud zrušil i odsouzení dvou zaměstnanců Continental Airlines, jednoho technika a jeho nadřízeného, a jednoho bývalého bezpečnostního představitele letecké civilní správy Francie, kteří byli podle soudu první instance za tragédii se 113 mrtvými také odpovědní.

Podle verdiktu soudu první instance nesla hlavní vinu za neštěstí americká letecká společnost. Z křídla jejího letadla totiž při vzletu spadla na dráhu kovová lamela, která podle vyšetřovatelů prorazila následujícímu stroji společnosti Air France palivovou nádrž. Následkem toho Concord začal hořet a zřítil se.

Tučná pokuta

Continental Airlines byla v roce 2010 odsouzena k zaplacení milionu eur (přes 25 milionů korun) odškodného francouzským aeroliniím za poškození její image a dalších 200.000 eur jako pokutu za neúmyslné zabití.

Nyní však odvolací soud ve Versailles dospěl k závěru, že nehodu nadzvukového civilního dopravního letounu sice způsobily okolnosti spojené s Continental Airlines, ale že tyto okolnosti nestačí k označení podílu na tragédii za trestný čin.

Americká společnost vždy vinu odmítala s tvrzením, že kousek železa o délce 40 centimetrů, který odpadl na startovací dráhu na letišti Roissy z jejího stroje DC-10, nemohl vyvolat takovou nehodu. Concorde podle ní začal hořet před kontaktem s lamelou. Za příčinu označila špatnou údržbu a přípravu concordů před jejich lety ze strany Air France.

První smrtelná nehoda

Zřícení stroje bylo první smrtelnou nehodou některého z concordů za 24 let jejich komerčního využívání, ale letouny zažily několik incidentů se svými koly, z nichž jeden ve Washingtonu v roce 1979 byl vážný, poznamenala AFP.

Letecké neštěstí z roku 2000 vedlo k ukončení provozu concordů, které byly jedinými nadzvukovými dopravními letadly v dlouhodobém běžném provozu. Byly ovšem extrémně nákladné kvůli vysoké spotřebě pohonných hmot.

Při poměrně vysoké ceně letenek si stroje, kterých se vyrobilo jen 20 kusů, získaly pověst exkluzivních letounů pro transkontinentální přepravu bohatých pasažérů.

Havárie nadzvukového dopravního Concordu v roce 2000.

Autor: ČTK

29.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
PSTRUH103. Takovou přezdívku používá Petr Jelínek z Jihlavy. Patří mezi stovku nejsledovanějších youtuberů v zemi. Kvůli svému videu stanul před jihlavským soudem.
1

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Dva muže zavalila zemina v Zahořanech nedaleko Vranova u Čerčan. Na místě jsou hasiči a policisté.
14

Zemina zasypala dva dělníky, nehodu nepřežili

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

/INFOGRAFIKA/- Rusové dnes nová území obsazují. Bývaly doby, kdy se jich zbavovali. Před 150 lety prodali Aljašku Spojeným státům.

AKTUALIZUJEME

Bauhaus stojí neoprávněně. Inspektor nejednal s vlastníky sousedních pozemků

Brněnský magistrát rozhodl, že hobbymarket Bauhaus v Ivanovicích stojí neoprávněně. Rozhodnutí je zatím nepravomocné, Bauhaus se může odvolat ke krajskému úřadu.

Až 400 tisíc migrantů může podle německého ministra přijít letos z Afriky

Až 400 tisíc migrantů by mohlo letos podle německého ministra pro rozvojovou pomoc Gerda Müllera připlout do Evropy přes Středozemní moře. Aby nepřišly další statisíce či miliony migrantů, měla by Evropská unie podle něj změnit svou politiku vůči Africe.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies