VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Soud: Aerolinky za smrt 113 lidí na palubě Concordu nemohly

Paříž - Francouzský odvolací soud dnes zprostil americkou společnost Continental Airlines (CA) trestní odpovědnosti za zřícení Concordu 25. července 2000 u Paříže. Podle agentury AFP však potvrdil podíl společnosti na tragédii a povinnost zaplatit milion eur (přes 25 milionů korun) odškodného francouzské společnosti Air France.

29.11.2012
SDÍLEJ:

Nadzvukové letadlo ConcordeFoto: profimedia.cz

Odvolací soud zrušil i odsouzení dvou zaměstnanců Continental Airlines, jednoho technika a jeho nadřízeného, a jednoho bývalého bezpečnostního představitele letecké civilní správy Francie, kteří byli podle soudu první instance za tragédii se 113 mrtvými také odpovědní.

Podle verdiktu soudu první instance nesla hlavní vinu za neštěstí americká letecká společnost. Z křídla jejího letadla totiž při vzletu spadla na dráhu kovová lamela, která podle vyšetřovatelů prorazila následujícímu stroji společnosti Air France palivovou nádrž. Následkem toho Concord začal hořet a zřítil se.

Tučná pokuta

Continental Airlines byla v roce 2010 odsouzena k zaplacení milionu eur (přes 25 milionů korun) odškodného francouzským aeroliniím za poškození její image a dalších 200.000 eur jako pokutu za neúmyslné zabití.

Nyní však odvolací soud ve Versailles dospěl k závěru, že nehodu nadzvukového civilního dopravního letounu sice způsobily okolnosti spojené s Continental Airlines, ale že tyto okolnosti nestačí k označení podílu na tragédii za trestný čin.

Americká společnost vždy vinu odmítala s tvrzením, že kousek železa o délce 40 centimetrů, který odpadl na startovací dráhu na letišti Roissy z jejího stroje DC-10, nemohl vyvolat takovou nehodu. Concorde podle ní začal hořet před kontaktem s lamelou. Za příčinu označila špatnou údržbu a přípravu concordů před jejich lety ze strany Air France.

První smrtelná nehoda

Zřícení stroje bylo první smrtelnou nehodou některého z concordů za 24 let jejich komerčního využívání, ale letouny zažily několik incidentů se svými koly, z nichž jeden ve Washingtonu v roce 1979 byl vážný, poznamenala AFP.

Letecké neštěstí z roku 2000 vedlo k ukončení provozu concordů, které byly jedinými nadzvukovými dopravními letadly v dlouhodobém běžném provozu. Byly ovšem extrémně nákladné kvůli vysoké spotřebě pohonných hmot.

Při poměrně vysoké ceně letenek si stroje, kterých se vyrobilo jen 20 kusů, získaly pověst exkluzivních letounů pro transkontinentální přepravu bohatých pasažérů.

Havárie nadzvukového dopravního Concordu v roce 2000.

Autor: ČTK

29.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Omilostněný Jiří Kajínek před bystrckým bytem řekl, že zatím se setkává se samými dobrými reakcemi lidí.
1 12

Můj soused zabiják: lidé z Bystrce Kajínka většinou vítají, cítí se i bezpečněji

Stokcholmská čtvrť Fittja patří k těm místům hlavního švédského města, které počítá policie k nejrizikovějším.
1 5

Seznamte se: Jsme supermatky a chráníme sídliště před zločinem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Zemřel Zbigniew Brzeziński, vlivný hráč americké politiky 20 a 21. století

Pro bývalého poradce prezidenta J. F. Kennedyho (1961 – 1963) a později i pro bezpečnostního poradce prezidenta Jamese Cartera (1977 - 1981) neměla před čtyřmi desetiletím (ale ani později) tehdejší komunistické média v Československu, a celém východním bloku, vlídné slovo. Muž, jehož kořeny, jak naznačovalo jméno, sahaly do Polska a navíc měl za manželku Češku, zemřel v pátek ve Spojených státech v nemocnici ve Virginii ve věku 89 let (1928 – 2017).

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Rekonstrukce atentátu se odehraje jinde než samotný útok

Na sobotu připadá výročí jednoho z nejvýznamnějších momentů druhé světové války – atentátu na Heydricha.Pětasedmdesát let od vyvrcholení operace s krycím názvem Anthropoid připomene dopoledne rekonstrukce operace, kterou bude komentovat badatel Jiří Padevět. Čas 10.25 odpovídá historii – nikoli však místo. Ukázka se neuskuteční poblíž tramvajové zastávky Vychovatelna (kde stojí i památník atentátu) ale nedaleko tramvajové zastávky U Kříže v Libni.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies