Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Soud: Aerolinky za smrt 113 lidí na palubě Concordu nemohly

Paříž - Francouzský odvolací soud dnes zprostil americkou společnost Continental Airlines (CA) trestní odpovědnosti za zřícení Concordu 25. července 2000 u Paříže. Podle agentury AFP však potvrdil podíl společnosti na tragédii a povinnost zaplatit milion eur (přes 25 milionů korun) odškodného francouzské společnosti Air France.

29.11.2012
SDÍLEJ:

Nadzvukové letadlo ConcordeFoto: profimedia.cz

Odvolací soud zrušil i odsouzení dvou zaměstnanců Continental Airlines, jednoho technika a jeho nadřízeného, a jednoho bývalého bezpečnostního představitele letecké civilní správy Francie, kteří byli podle soudu první instance za tragédii se 113 mrtvými také odpovědní.

Podle verdiktu soudu první instance nesla hlavní vinu za neštěstí americká letecká společnost. Z křídla jejího letadla totiž při vzletu spadla na dráhu kovová lamela, která podle vyšetřovatelů prorazila následujícímu stroji společnosti Air France palivovou nádrž. Následkem toho Concord začal hořet a zřítil se.

Tučná pokuta

Continental Airlines byla v roce 2010 odsouzena k zaplacení milionu eur (přes 25 milionů korun) odškodného francouzským aeroliniím za poškození její image a dalších 200.000 eur jako pokutu za neúmyslné zabití.

Nyní však odvolací soud ve Versailles dospěl k závěru, že nehodu nadzvukového civilního dopravního letounu sice způsobily okolnosti spojené s Continental Airlines, ale že tyto okolnosti nestačí k označení podílu na tragédii za trestný čin.

Americká společnost vždy vinu odmítala s tvrzením, že kousek železa o délce 40 centimetrů, který odpadl na startovací dráhu na letišti Roissy z jejího stroje DC-10, nemohl vyvolat takovou nehodu. Concorde podle ní začal hořet před kontaktem s lamelou. Za příčinu označila špatnou údržbu a přípravu concordů před jejich lety ze strany Air France.

První smrtelná nehoda

Zřícení stroje bylo první smrtelnou nehodou některého z concordů za 24 let jejich komerčního využívání, ale letouny zažily několik incidentů se svými koly, z nichž jeden ve Washingtonu v roce 1979 byl vážný, poznamenala AFP.

Letecké neštěstí z roku 2000 vedlo k ukončení provozu concordů, které byly jedinými nadzvukovými dopravními letadly v dlouhodobém běžném provozu. Byly ovšem extrémně nákladné kvůli vysoké spotřebě pohonných hmot.

Při poměrně vysoké ceně letenek si stroje, kterých se vyrobilo jen 20 kusů, získaly pověst exkluzivních letounů pro transkontinentální přepravu bohatých pasažérů.

Havárie nadzvukového dopravního Concordu v roce 2000.

Autor: ČTK

29.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Jan Tříska.
AKTUALIZOVÁNO
3 12

Herec Jan Tříska se zranil při pádu z Karlova mostu, je ve vážném stavu

Ilustrační foto.
4 67

Taneční kurzy jsou drahé, vyjdou na tisíce korun. Zájem je ale velký

SLEDUJEME ON-LINE / AKTUALIZOVÁNO

Německé volby jsou v plném proudu. Politici nabádají k účasti

/FOTOGALERIE/ Úderem osmé hodiny se otevřelo více než 73 tisíc volebních místností. Němci mají deset hodin na to, aby do volebních uren odevzdali svůj hlas a rozhodli tak o budoucím složení Spolkového sněmu.

Čech se zranil při pádu v rakouských Alpách. Je ve velmi vážném stavu

Třicetiletý český alpinista se v sobotu zranil při pádu v severorakouském alpském středisku Hinterstoder.  Muž je podle policie ve vážném stavu. Informovala o tom v neděli agentura APA.

VIDEO: Za 45 minut 260 gramů másla

Jak na vlastní máslo? To jsme si vyzkoušeli v redakci Deníku.

Bookmakeři: Volby vyhraje ANO, ovšem 27 procent nezíská

Velkým favoritem říjnových voleb do Poslanecké sněmovny je podle bookmakerů stále hnutí ANO s kurzem 1,1:1 - 1:13:1. Na jeho vítězství jde také zhruba polovina sázek. Zatímco ještě koncem června sázkové kanceláře považovaly za téměř jisté překročení 27 procent (1,45:1), nyní už je podle nich tato varianta velmi nepravděpodobná (až 4,6:1). Vyplývá to z vyjádření sázkových kanceláří, které oslovila média. Za ANO následují ČSSD (8:1 - 9:1) a KSČM (11:1 - 13:1). Celkový objem sázek už přesáhl 30 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení