VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Španělé vyšetřují havárii vlaku, už mají černé skříňky

Santiago de Compostela (Španělsko) /ANIMACE, VIDEO/ - Španělská policie dnes oproti původním předpokladům nejspíš nevyslechne strojvedoucího vlaku, který ve středu ve vysoké rychlosti vykolejil poblíž Santiaga de Compostela. Začne ale zkoumat obsah černých skříněk, které by měly odhalit, co se dělo těsně před nehodou. Uvedla to mluvčí soudu. Při havárii zemřelo 80 lidí a 178 se jich zranilo.

26.7.2013 5 AKTUALIZOVÁNO 26.7.2013
SDÍLEJ:

Při nehodě vlaku ve Španělsku přišly o život desítky lidí.Foto: čtk

Média nadále spekulují, co mohlo tragickou havárii způsobit. Pozornost se přitom soustředí právě na strojvedoucího, který údajně již přiznal, že vlak povolenou rychlost výrazně překročil. Tento fakt podle médií potvrzují i první údaje získané z černých skříněk: regionální list La Voz de Galicia dnes s odvoláním na vyšetřovatele napsal, že vlak jel na inkriminovaném místě rychlostí 190 kilometrů v hodině. Povolené maximum přitom bylo 80 kilometrů v hodině.

Železniční odbory ale varují před předčasnými závěry a upozorňují, že viníkem nehody mohla být i nedostatečná zabezpečovací technika.

Výslech 52letého strojvedoucího, který nehodu přežil bez vážnějších zranění, by měl vyšetřování výrazně posunout. Muž zatím nebyl zatčen, leží v nemocnici, kde ho hlídá policie. Podle mluvčí soudu, který na vyšetřování dohlíží, se policisté na výslech chystají, dnes k němu ale ještě nepřikročí. Ačkoli právě strojvedoucího už média pasovala do role hlavního podezřelého, oficiálně není o příčinách nehody stále nic známo.

Rychlovlak Alvia státní železniční společnosti Renfe jel ve středu z Madridu do města Ferrol na severozápadě Španělska. Vykolejil v ostré zatáčce před 21:00 SELČ, jen několik minut před plánovaným příjezdem na nádraží v Santiagu de Compostela. Podle odhadů na místě více než dvojnásobně překročil povolenou rychlost. Osm vagónů sjelo z trati, některé narazily do betonových zábran, jiné se převrátily na náspu a začaly hořet.

80 mrtvých, dvě stovky zraněných

Nehoda si kromě 80 mrtvých vyžádala i téměř dvě stovky zraněných: 94 z nich je stále v nemocnicích, z toho 30 v kritickém stavu. Sedm obětí ještě nebylo identifikováno. Mezi mrtvými je podle posledních informací jeden Američan a jeden Ital, cizinci byli i mezi zraněnými. Češi mezi oběťmi nejsou.

Vedení společnosti Renfe uvedlo, že havarovaný vlak ještě před cestou prošel standardní technickou prohlídkou. Vlak vyrobený v letech 2007 až 2009 byl v roce 2012 přestavěn na dieselový pohon a na trati mohl jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Dopravce zároveň informoval, že strojvedoucí Francisco José Garzón byl zaměstnancem s třicetiletou praxí, který na trati z Madridu na severozápad Španělska jezdil déle než rok. Některé deníky však citovaly z jeho profilu na Facebooku, kde se chlubil, že řídí vlaky v obrovských rychlostech. Profil byl ve čtvrtek zablokován.

Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže jej zabrzdit. Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál – tedy i v místě nehody – funguje starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího.

Autor: ČTK

26.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
3 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává zaměstnancům mzdy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies