VYBERTE SI REGION

Šrotovné vyprodává na Slovensku auta

Bratislava, Berlín – Šrotovné vyprazdňuje u našich sousedů sklady s auty. Nejen v Německu, ale teď i na Slovensku.

16.3.2009 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Kdo si chce za sešrotovaný starý vůz pořídit nový s příspěvkem od státu, musí často čekat i dva až tři měsíce, píše list Pravda.

Dovozci Škoda, Renault, Fiat či Peugeot dokonce stahují na Slovensko desítky aut ze zemí, kde ještě zásoby ve skladech jsou. Mnohé autosalony už ale musí nabízet modely přímo z výroby, na které se musí čekat i do června.

„Zájem je hlavně o menší auta, ale někdy si lidé připlatí, aby dostali to, které je na skladu, a měli tak prémii jistou,“ říká prodejce z bratislavského autosalonu Škoda. Prémie činí až 2000 eur, stát garantuje 75 procent sumy, prodejce čtvrtinu.

„Podpora vyjde jen na 22 tisíc automobilů. Jen za týden se z nich mohla prodat polovina,“ odhaduje Jana Vyšná z autosalonu v Banské Bystrici dle deníku Pravda.

V přepočtu vyčleněná miliarda korun se podle prodejců touto rychlostí „rozkutálí“ rychle. Autosalony radí, že sešrotovat více než deset let staré auto, jež vlastnil majitel před koncem roku 2008, je třeba nyní, a nové si alespoň rezervovat.

Drahý krok?

Ministr hospodářství Lubomír Jahnátek dokonce nevyloučil, že když se najdou v rozpočtu peníze, může se zavést i druhé kolo šrotovného.

Zatím se totiž zdá, že po propadu v nákupech aut o 40 procent v prvních dvou měsících roku přišla s vládní prémií vzpruha.

„Šrotovné je nesystémový a drahý krok, který pomáhá hlavně zahraničním automobilkám,“ namítá ale opoziční poslanec Stanislav Janiš.

Ze statistik vyplývá, že ročně si Slováci koupí jen tolik nových vozů, kolik vyrobí tři místní automobilky za necelý týden. A mnozí si kvůli slabší české koruně nebo polskému zlotému oproti slovenskému euru raději zajedou koupit výhodněji auto ze Slovenska za hranice.

Jahnátek se ale brání tím, že není možné vidět za opatřením jen automobilky, které na Slovensku zaměstnávají na dvacet tisíc pracovníků, ale i desetitisíce míst ve firmách, které vyrábějí součástky v tuzemsku i v Evropě.

Německá horečka

Peníze vyčleněné na šrotovné pomalu docházejí v Německu. „Všichni si jsou vědomi toho, že se dno vládního hrnce už přibližuje,“ tvrdí prezident Německé asociace automobilových prodejců Robert Rademacher.

S pomocí vládní prémie 2500 eur už bylo v Německu od začátku roku prodáno podle něj na půl milionu aut. Částka vyčleněná spolkovým kabinetem na šrotovné přitom postačuje k nákupu „jen“ 600 tisíc osobních vozů.

Šéf sárské sociální demokracie Heiko Maas dokonce žádná prodloužení vládní pobídky do konce roku.

Z dalších sousedů zavádí šrotovné od dubna Rakousko, uvažuje o něm i Polsko.

Autor: Tomáš Procházka

ANKETA

Jste pro, aby se šrotovné zavedlo i v Česku?

c) je mi to jedno

15 %

b) ne, nejsem

22 %

a) rozhodně ano

63 %

Hlasovalo: 121     Anketa byla ukončena

16.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies