VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Švýcaři simulují let kolem světa v solárním letadle

Curych - Švýcarská společnost Solar Impulse zahájila dnes ráno simulaci třídenního letu kolem světa v letadle poháněném solární energií. Pilot André Borschberg vstoupil do repliky kokpitu v 08:00 a po 72 hodin budou odborníci sledovat jeho reakce a zdravotní stav.

21.2.2012 3
SDÍLEJ:

Švýcarská společnost Solar Impulse zahájila simulaci třídenního letu kolem světa v letadle poháněném solární energií. Na snímku pilot André Borschberg.Foto: ČTK

Cílem experimentu je zjistit, jaké má dlouhodobý let dopady na lidský organismus a zda je pilotní kabina letadla vhodně sestrojená, uvedla Solar Impulse na svých internetových stránkách.

"Dějiny letectví nepřinesly mnoho poznání o vyčerpání pilota a o požadavcích na jeho výživu (při takto dlouhých letech)," uvedla společnost. Experimentu tak chce využít k prozkoumání různých možností, jak se s takovými problémy vypořádat.

Borschberga tak před zahájením pokusu čekaly odběry vzorků krve a moči. Poté lékaři k jeho tělu připevnili čidla, která budou po celou dobu simulace sledovat pilotův zdravotní stav.

Společnost na základě pokusu také upraví design kokpitu letadla, které nyní vyvíjí. Letoun by měl být připraven k cestě kolem světa v roce 2014.
Solar Impulse představila prototyp letadla poháněného výhradně solární energií v roce 2010. Tehdy s ním Borschberg absolvoval let trvající 26 hodin, při kterém se podařilo nabít baterie sluneční energií natolik, že vydržely pohánět stroj i přes noc. Loni letoun absolvoval dvě cesty po Evropě - ze Švýcarska do Bruselu a následně do Paříže.

Prototyp letadla získával energii z fotovoltaických článků umístěných na křídlech. Celkem na letadle bylo 12.000 článků a energie z nich se ukládala do baterií, které poháněly čtyři elektrické motory o výkonu 40 koňských sil. Stroj měl rozpětí křídel 63,4 metru, tedy zhruba jako Airbus A340 nebo Boeing 747. Jeho hmotnost však byla jen 1600 kilogramů, což odpovídá středně velkému osobnímu autu.

Šéfkonstruktérem letounu je švýcarský podnikatel a dobrodruh Bertrand Piccard. Cílem jeho sedmdesátičlenného týmu je sestrojit solární letoun schopný obletět svět, což by podle Piccarda ukázalo lidem možnosti obnovitelných zdrojů energie.

Autor: ČTK

21.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

PSTRUH103. Takovou přezdívku používá Petr Jelínek z Jihlavy. Patří mezi stovku nejsledovanějších youtuberů v zemi. Kvůli svému videu stanul před jihlavským soudem.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Lukáš Freisler, Sýrárna: Já jsem na to EET už dlouho předem připravený. Co se týče technického provozu, tak v tom problém žádný nebyl. Samozřejmě se nám lépe dýchalo bez toho podrobného zkoumání tržeb.
29

Nejmenší obchody by mohly získat kompenzaci za EET

AKTUALIZOVÁNO

Hrad Bouzov zůstává státu, řád s odvoláním neuspěl

Hrad Bouzov zůstává majetkem státu. Krajský soud v Olomouci dnes zamítl odvolání Německého řádu.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Až 400 tisíc migrantů může podle německého ministra přijít letos z Afriky

Až 400 tisíc migrantů by mohlo letos podle německého ministra pro rozvojovou pomoc Gerda Müllera připlout do Evropy přes Středozemní moře. Aby nepřišly další statisíce či miliony migrantů, měla by Evropská unie podle něj změnit svou politiku vůči Africe.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies