VYBERTE SI REGION

Pátrání po malajsijském letadle znovu zmařilo špatné počasí

Bangkok, Kuala Lumpur, New York - Už podruhé v tomto týdnu muselo být kvůli špatnému počasí v Indickém oceánu přerušeno pátrání po troskách havarovaného malajsijského letadla. Thajský satelit na jihu oceánu nově objevil asi 300 objektů, které by mohly být zbytky pohřešovaného boeingu, avšak nikdo se k nim zatím nedostal.

27.3.2014 1 AKTUALIZOVÁNO 27.3.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP/ Richard Wainwright

V obtížně dostupné oceánské oblasti vzdálené asi 2500 kilometrů západně od australského Perthu je velký vítr a hustá oblačnost. Dnes se tam podařilo doletět třem z 11 pátracích letadel, ale posádky neviděly na mořské hladině žádné předměty. Po dvou hodinách byly všechny stroje odvolány zpět do Perthu, z nějž se hledání koordinuje. Špatné podmínky pro hledání mají trvat 24 hodin.

Thajská satelitní společnost GISTDA dnes oznámila, že její technologie odhalila v moři 2700 kilometrů od Perthu asi 300 plovoucích předmětů o velikosti od dvou do 15 metrů. Zda jde o trosky letadla, ale není schopna potvrdit. Byly asi 200 kilometrů od místa, kde předtím francouzský satelit objevil 122 objektů.

Letadlo letící 8. března z Kuala Lumpuru změnilo kurz a místo do Pekingu zamířilo na jih. Na palubě bylo 239 lidí a malajsijské úřady už vyloučily, že někdo z nich přežil. O příčině havárie se spekuluje. Nejčastěji se uvažuje o únosu či sabotáži, ale vyloučeny nejsou ani technické problémy. Právě s nimi operuje právní firma Ribbeck Law z Chicaga, jež bude zatupovat část pozůstalých, kteří se chtějí soudit s leteckou společností Malaysia Airlines a výrobcem letounu americkou společností Boeing Co. Právní kancelář požádala soud, aby shromáždil případné důkazy svědčící o závadách havarovaného stroje.

Vyplácení odškodného

Mezi pasažéry bylo 153 Číňanů. Příbuzní nejsou spokojeni s vysvětlením havárie a důkaz o ní, opírající se zatím jenom o výpočty, nikoli o fyzické předměty, mnohým nestačí.

Přesto už některým z nich začaly čínské pojišťovny vyplácet odškodné. Největší pojišťovna země China Life musí řešit případy 32 svých klientů, kteří byli na palubě. Rodinám sedmi z nezvěstných, a podle předpokladů mrtvých pasažérů vyplatila tento týden 4,17 milionu jüanů (asi 13 milionů korun) a počítá s tím, že bude muset zaplatit zhruba devět milionů jüanů (29 milionů korun). China Pacific Insurance ve středu nabídla první odškodné ve výši 525.000 jüanů, Sunshine poskytla tříčlenné rodině pozůstalých 500.000 jüanů.

Nedůvěra Číňanů k Malajsii se začala projevovat na úbytku klientů cestovních kanceláří. Čínská státní kancelář China International Travel Service zaznamenala prudký pokles zájmu o turistické cesty do Malajsie. Další kancelář China Youth Travel ohlásila, že přestala přijímat rezervace na lety společnosti Malaysia Airlines a že už přijaté rezervace převedla na jiné letecké společnosti. Pro Malajsii je nedůvěra čínských turistů ekonomickou ztrátou. Loni totiž zemi navštívilo 1,8 milionu Číňanů, takže se po Singapurcích a Indonésanech stali nejpočetnější skupinou návštěvníků Malajsie.

Thajský satelit našel nové objekty v místě pátrání po letadle
Thajský satelit našel 300 předmětů v oblasti Indického oceánu, kde se pátrá po havarovaném malajsijském letadle. S odvoláním na thajskou satelitní společnost GISTDA o tom dnes informovala agentura AFP. Pátrání po troskách bylo dnes stejně jako v úterý přerušeno kvůli špatnému počasí.

„Thajský satelit objevil na hladině Indického oceánu 300 objektů o velikosti dvou až patnácti metrů," sdělil ředitel GISTDA Anont Snidvongs. Předměty jsou prý asi 2700 kilometrů západně od australského přístavu Perth. „Neodvažujeme se potvrdit, že jsou to trosky toho letadla," dodal Snidvongs.

Snímky jsou prý z úterka a až ve středu byly analyzovány. Thajská agentura je předala Malajsii. Objekty jsou rozptýleny na ploše několika kilometrů čtverečních asi 200 kilometrů od místa, kde tento týden odhalil jinou skupinu plovoucích objektů francouzský satelit. Na jeho záběrech zachycujících oblast vzdálenou od Perthu asi 2500 kilometrů bylo 122 objektů.

Po letadle se pátrá právě v těchto místech. Dnes bylo ale všech 11 letadel, která se hledání účastní, odvoláno. K místu včas doletěla jenom tři z nich. Než posádky dostaly příkaz vrátit se do Perthu, nic na hladině nenašly. Špatné počasí má trvat nejméně 24 hodin, v nichž se nedá počítat s dalším pátráním.

Už ve středu Malajsie oznámila, že satelity v Indickém oceánu zachytily 122 plovoucích předmětů, které by mohly být troskami letadla. Boeing 777 zmizel z trasy Kuala Lumpur – Peking 8. března a podle výpočtu jeho pohybu zamířil na jih a po několikahodinovém letu spadl do oceánu. O příčinách se stále spekuluje. Na palubě bylo 239 osob, většinou Číňanů.

Únos, sabotáž, či technické problémy

Velká část pozůstalých hodlá podat žalobu na leteckou společnost Malaysia Airlines a na výrobce letounu, americkou společnost Boeing Co. Podle sdělení chicagské právní kanceláře, která bude pozůstalé zastupovat u okresního soudu ve státě Illinois, se žaloba opírá o podezření, že havárii způsobila technická chyba.

Spekuluje se o únosu či sabotáži, nicméně vyloučeny nejsou ani technické problémy. Právě s nimi operuje právní firma Ribbeck Law z Chicaga, která bude pozůstalé zastupovat. Požádala soud v Illinois, aby shromáždil případné důkazy svědčící o závadách havarovaného stroje.

Podle právníků mohlo v pilotní kabině dojít k technické závadě a následnému požáru. Piloti upadli do bezvědomí a ztratili kontrolu nad letadlem. Podle jiné verze mohla konstrukční vada v trupu letadla způsobit prudký pokles tlaku vzduchu a následné bezvědomí posádky. S únosem, sabotáží či sebevražedným úmyslem prý právníci nepočítají.

V příštích dnech mohou být podle agentury Reuters podány i další žaloby na výrobce některých dílčích částí letadla.

Autor: ČTK

27.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies