VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trabantům a wartburgům zvoní v německých velkoměstech hrana

BERLÍN - Kvůli chystaným ekologickým zónám v centrech německých měst se od příštího roku čeká razantní pokles vozidel s vysokým obsahem vypouštěných škodlivin.

11.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Radek Weber

Hlavně na východě země začne zvonit hrana kultovním a ekologicky závadným autům s dvoutaktními motory Trabant a Wartburg, kterých jsou dosud registrovány desítky tisíc. Už nyní se mnozí majitelé snaží auta prodat. Jen v Berlíně je kolem 1 700 trabantů, po celém Německu se jich eviduje kolem 58 000.

Od 1. ledna budou mít starší auta například v německé metropoli zapovězen vjezd do rozsáhlého ekologického pásma, které bude ohraničovat okružní trasa městské rychlodráhy S-Bahn. Podle úřadů hlavního města se zákaz dotkne asi 70 000 osobních aut a 30 000 nákladních. V Německu začala od března platit směrnice, podle níž lze regulovat automobilový provoz z hlediska jemného prachu v ovzduší.

Zvýšené hodnoty jemného prachu se obvykle vyskytují u hlavních silnic a v autoprovozu vznikají mimo jiné třením pneumatik nebo řadicích a brzdných systémů. Letos v létě začnou první města na jihozápadě země - Stuttgart, Ludwigsburg, Leonberg, Schwäbisch Gmünd a Ilsfeld vytvářet ekologické zóny, kam nebudou smět vozidla s vysokým obsahem vypouštěných škodlivin. Většina měst ale zavedení plánuje až příští rok.

Opatření postihne hlavně starší dieselové vozy bez výfukových filtrů a benzinové buď bez katalyzátoru nebo jen s řízenými katalyzátory první generace. Kdo bude chtít vjíždět do chráněných pásem, musí si u zkušeben obstarat speciální nálepky na přední sklo. Zelená bude pro nejmodernější vozy, červená a žlutá pro starší, které ještě bude možné do zón vpustit.

Hamburk zatím o zavedení ekologické zóny neuvažuje, zatímco například Berlín nebo Frankfurt nad Mohanem od příštího roku ano. Na vjezd do těchto pásem upozorní řidiče zvláštní čtyřúhelníkové bílé značky s červeným kruhem a nápisem Umweltzone. Podobně to zvažují i Drážďany, Lipsko, Mnichov, Hannover, Essen, Düsseldorf či Kolín nad Rýnem.

Na internetové aukci eBay se už například objevují četné náhradní díly, ale také kompletní trabanty. Poptávka je však malá a nic nepomáhá ani blížící se 50. výročí tohoto produktu s plastovou karoserií z někdejší Německé demokratické republiky. Odhaduje se, že žádnou "propustku" do ekologických zón nedostane ze 46 milionů registrovaných vozidel až sedm milionů. Německá média nevylučují, že v případě přísného výkladu pravidla se jím budou muset řídit také automobilisté ze zahraničí a vyhledat německé zkušebny.

11.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Návštěva ministra financí Andreje Babiše v obci Vysočina
6

Starostové se bojí, že EET zničí společenský život na vesnicích

Amazon v Dobrovízi.
DOTYK.CZ

Po Rohlíku zasahovala cizinecká policie také v Amazonu

Alkohol za volantem ohrožuje koalici v Ostravě

/FOTOGALERIE/ Další osud vedení města visí na vlásku. Důvod? ODS vsadila na vyčkávací taktiku v otázce rezignace svého náměstka primátora Martina Štěpánka, který byl přistižen opilý za volantem. To se však přestalo líbit koaličním partnerům.

Pohledem Davida Vagadaye: Babiš se naštval

Miliardáře a ministra financí Andreje Babiše naštval komentář našeho redakčního kolegy. V reakci pak jeho styl psaní nazval amatérským a přidal hodně dlouhý výčet počinů, které se mu ve vládě povedly.

Brexit bude drahý. Pro všechny

Britská premiérka Theresa Mayová dnes oficiálně posílá do Bruselu dopis, kterým odstartuje to, čemu se říká „proces odchodu z EU". Co může brexit znamenat pro Británii a co pro samotnou i unii?

Stížnost na lékaře? Pacient platí za důkazy. Komora to chce změnit

Vraťte nám právo nahlížet do zdravotnické dokumentace pacientů, požaduje Česká lékařská komora. Nemůže prý řešit stížnosti na chyby lékařů. Poslanci sněmovního zdravotního výboru jsou pro. Pacienti v současnosti shánějí důkazy o chybách lékařů sami a na vlastní náklady. Vyjde je to na stokoruny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies