VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sarajevský tunel hrůzy má do Bosny lákat turisty

Sarajevo – Byla to díra maskovaná v rozbitém domě. Klaustrofobikům sice naháněla strach, ale byla to jediná cesta, která lidi v obklíčeném Sarajevu spojovala se světem.

15.8.2008 1
SDÍLEJ:

Pohled na Mezinárodní tribunál pro bývalou Jugoslávii v Haagu.Foto: REUTERS

Úzký osmisetmetrový tunel, díky kterému Bosňané přežívali 44 měsíců trvající obléhání a bombardování své metropole, chtějí teď proměnit v turistickou atrakci.

S přestavbou plánují začít už příští rok.

Podobně jako dům Anny Frankové v Amsterodamu připomíná hrůzy 2. světové války má úzký dřevěno-ocelový tunel v Sarajevu ukázat zvěrstva druhé nejhorší války v Evropě – války v Bosně v letech 1992–95.

„Rekonstrukcí chceme ukázat světu, jak jsme trpěli a těžko přežívali. Pokud ho město skutečně přestaví, bude to největší atrakce města,“ říká bývalý generál Ismet Hadžić, který byl za války zodpovědný za polovinu tunelu.

Jen při obléhání Sarajeva zemřelo nejméně 14 tisíc lidí, další tisíce má na svědomí masakr bosenskosrbských jednotek pod vedením generála Ratka Mladiće ve Srebrenici.

Je tu ale háček – město nemá na opravu potřebných pět milionů eur.

„Tunel je náš obrovský symbol, musíme peníze sehnat,“ přeje si Hadžić.

Před dvěma týdny smutné patnáctileté výročí otevření oslavily poničené zbytky tunelu velkolepě: tisíce Bosňanů před ním sledovali, jak se poprvé u tribunálu v Haagu zpovídá z válečných zločinů jeden z hlavních strůjců války, bosenskosrbský prezident Radovan Karadžić.

Ručně kopaná stavba hrozila za války každou chvíli zřícením, lidé se tu brodili po kolena bahnem i vodou. Špatné bylo i osvětlení a větrání.

Tunel průběžně měnil i své východy, vedl pod letištěm mezi čtvrtí Dobrinja a Butmir. Do města obklíčeného srbskými jednotkami jím proudily potraviny, palivo, lidé i peníze.

Dnes je možné prohlédnout si jen 25 metrů tunelu, zbytek poničila přestavba letiště.

Rozstřílený vstup

Vchod do podzemí vede od domu rodiny Kolarových. I třináct let po válce je jako cedník poničen střepinami.

„Jednou, když jsem spal, zabil granát ve vedlejší místnosti devět lidí. Nechápu, jak jsem tam mohl být,“ vzpomíná třiatřicetiletý Edis Kolar.

Pamětníci spolu s ním pořádají i sbírku na otevření dalšího úseku tunelu, část peněz na by mohla přijít i z ciziny. Třeba Rakousko nebo Slovinsko investují ve velkém do bosenského cestovního ruchu.

Na válečné, ale i plážové turistice vydělává země rok od roku víc peněz a cestovní ruch tvoří už 12 procent ekonomiky. Na druhou stranu ale stále 40 procent Bosňanů nemá práci a politická nestabilita odrazuje investory.

Další brzdou přestavby jsou i otálející politici. „Každé rozhodnutí se tu vleče. Máme ale už politickou dohodu všech stran a jsme připraveni začít s přestavbou příští rok,“ řekl agentuře Reuters starosta sarajevské čtvrti Novi Grad Damir Hadžić.

O tom, že válka v Bosně stále vydává svědectví, svědčí i čtvrteční hrůzný nález: sběratel starého železa ve městě Zenica skladoval na dvoře tunu min, granátů a raket, které by mohly zničit celé město. Nebezpečné „staré železo“ musely z místa odvézt čtyřipyrotechnické týmy.

Autor: Tomáš Procházka

15.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

V paneláku Na Borku v Jirkově hořelo. Plameny vyšlehly zřejmě po přechozím výbuchu.
2 13

Požár v jirkovském paneláku: Dva lidé zemřeli, hasiči evakuovali sto lidí

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies