Deník

Tým astrofyziků naprogramoval vesmír složený z 12 miliard prvků

New York /VIDEO/ - Zatím nejpodrobnější virtuální mapu vesmíru vytvořil tým astrofyziků z USA, Německa a Velké Británie. Vědci doufají, že ji bude možné používat k simulacím teorií o vzniku galaxií a záhadné temné hmoty.

10.5.2014

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Počítačový model simuluje vývoj vesmíru za 13 miliard let a začíná "pouhých" 12 milionů let po Velkém třesku. Zahrnuje více než 12 miliard rozlišovacích prvků podobajících se pixelům na kosmické televizní obrazovce, napsal časopis Science Recorder. Jeho vývoj trval pět let.

Program od svých tvůrců dostal název Illustris a podle jednoho z tvůrců "nejen pokrývá velkou část vesmíru, ale má také dostatečné rozlišení, aby bylo možné se podívat na vnitřní strukturu jednotlivých galaxií".

10.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
Libye.

Stovky těl bojovníků Islámského státu čekají na repatriaci z Libye

Do půlky srpna má být mírně chladněji a deštivěji, než je zvykem

Na hranici možného: 3,5 tisíce kilometrů „čtyřicítkou“

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Nejrychleji v historii zvládl Tour de France Lance Armstrong. Jenže dopoval.

V Lokti zahynul mladý motokrosař

Motokrosové mistrovství světa v Lokti si vybralou krutou daň. V sobotním závodě evropského šampionátu do 85 ccm 13letý Moldavan Igor Cuharcius havaroval při dopadu svého stroje na dvojskoku z horní části okruhu.

Myslivci rozmisťovali pachové ohradníky. Ty mají zabránit migraci divočáků

/VIDEO/ Tisíce kelímků s pěnou a koncentrátem, stovky myslivců, desítky kilometrů. Tak v sobotu vypadala hranice zlínského okresu od brzkých ranních hodin.

Kláštery nabízejí poznání, odpočinek, ubytování i nové zážitky

Kláštery jako cíl výletů, seznámení s historií i nalezení chvíle klidu v uspěchaném světě prezentuje web Klášterní stezky. Vytvořili ho učitelé a studenti pražské pedagogické fakulty a zahrnuje podrobné informace o více než dvacítce klášterů v Čechách a na Moravě. Seznamuje s řeholním životem i s tím, jak církev postupně staleté objekty renovuje. Kláštery jsou stále více objevovanou skupinou památek, která láká zájemce o kulturu i milovníky technických či přírodních památek.