Deník

Tým astrofyziků naprogramoval vesmír složený z 12 miliard prvků

New York /VIDEO/ - Zatím nejpodrobnější virtuální mapu vesmíru vytvořil tým astrofyziků z USA, Německa a Velké Británie. Vědci doufají, že ji bude možné používat k simulacím teorií o vzniku galaxií a záhadné temné hmoty.

10.5.2014

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Počítačový model simuluje vývoj vesmíru za 13 miliard let a začíná "pouhých" 12 milionů let po Velkém třesku. Zahrnuje více než 12 miliard rozlišovacích prvků podobajících se pixelům na kosmické televizní obrazovce, napsal časopis Science Recorder. Jeho vývoj trval pět let.

Program od svých tvůrců dostal název Illustris a podle jednoho z tvůrců "nejen pokrývá velkou část vesmíru, ale má také dostatečné rozlišení, aby bylo možné se podívat na vnitřní strukturu jednotlivých galaxií".

10.5.2014 VSTUP DO DISKUSE

Mladík zůstal tři dny uvězněn v jeskyni. Zamkli ho tam jeho kolegové

Silné zemětřesení v Mexiku.

V Mexiku se rozezněly sirény. Udeřilo zemětřesení o síle 6,2 stupně

Smržice řeší, kde budou k dostání rajčata ze skleníku. A zda nepřibude další

Již brzy ve Smržicích vysadí první rajčata v chystaném velkokapacitním skleníku, brzy se tak také zvýší počet volných pracovních míst na Prostějovsku. Zároveň by se také obyvatelé k cherry rajčatům, která ve skleníku u Smržic bude pěstovat firma Agro Haná, měli dostat.

Boj s časem: Přehrada v Portoriku začíná selhávat. Úřady evakuují 70 tisíc lidí

/VIDEO/ Portoriko dál kvůli hurikánu Maria sužují ničivé záplavy. K nim se teď přidalo i varování od Národní meteorologické služby, která varuje před protržením přehrady na portorické řece Guajataca. Voda se už valí přes poškozenou hráz a vytvořila si koryto. V noci tak začala evakuace 70 tisíc lidí.

V Severní Koreji se opět otřásla země. Čína hovoří o dalším jaderném testu

Zemětřesení o síle 3,4 stupně Richterovy škály bylo zaznamenáno v Severní Koreji. Informovaly o tom čínské úřady. Podle serveru BBC s odkazem na čínské seismology k němu došlo v blízkosti místa, kde Severokorejci testují jaderné střely. Jihokorejští seismologové se však přiklánějí k přírodnímu původu.

Prohraná sázka fotbalového fanouška: Z Žižkova pěšky až do Pardubic

Na fotbalový zápas na hřišti soupeře fanoušci většinou cestují auty, vlaky nebo autobusy. Může se ale stát, že se jeden z fanoušků vsadí s hráčem svého klubu… A prohraje.