U Havaje našli vědci největší mořskou houbu na světě

Honolulu – Američtí vědci našli u Havajských ostrovů největší mořskou houbu, jaká kdy byla podle nich objevena. Houba velikosti automobilové dodávky žije v hloubce dva kilometry pod mořskou hladinou. Podle agentury AP vědci o objevu informovali tento týden v časopisu Marine Biodiversity.

28.5.2016

Modravou houbu dlouhou 3,5 metru, vysokou dva metry a širokou 1,5 metru našli vědci asi před rokem v chráněné oblasti u Severozápadních havajských ostrovů, která je největší chráněnou rezervací Spojených států. Foto: ČTK/AP

„Tady je živočich, jaký pravděpodobně nikdy předtím nebyl nalezen," představil objev jeden z šéfů vědeckého týmu biolog Christopher Kelley. „Je to určitě největší houba, o jaké jsem kdy slyšel," komentoval nález emeritní profesor Paul Dayton, který studuje velké houby v Antarktidě.

Modravou houbu dlouhou 3,5 metru, vysokou dva metry a širokou 1,5 metru našli vědci asi před rokem v chráněné oblasti u Severozápadních havajských ostrovů, která je největší chráněnou rezervací Spojených států. S rozlohou asi 360.000 km čtverečních patří i k největších chráněným oblastem na světě.

Vědci doufají, že hluboké vody tohoto regionu jim v budoucnu odhalí ještě další záhady. „Největší část naší planety leží v hlubokých vodách, z nichž valná většina nebyla nikdy prozkoumána," uvedl další člen týmu Daniel Wagner. A dodal, že z nálezu tak obrovské a zřejmě i velmi staré houby se můžeme hodně dozvědět o životě v mořských hlubinách.

Mořské houby dosahují obvykle velikosti několika centimetrů či desítek centimetrů. Často vytváří rozsáhlé koberce na mořském dně, zejména v hloubkách několika desítek až stovek metrů (na okrajích šelfů). Významně se podílejí na samočisticí schopnosti vod, neboť se živí tak, že filtrují drobné organismy.

Stáří některých velkých hub nalezených v mělčích vodách vědci odhadují až na 2300 let.

28.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
Ladislav Okleštěk

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Česko zažilo neobvykle slunný den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.