VYBERTE SI REGION

U Havaje našli vědci největší mořskou houbu na světě

Honolulu – Američtí vědci našli u Havajských ostrovů největší mořskou houbu, jaká kdy byla podle nich objevena. Houba velikosti automobilové dodávky žije v hloubce dva kilometry pod mořskou hladinou. Podle agentury AP vědci o objevu informovali tento týden v časopisu Marine Biodiversity.

28.5.2016

Modravou houbu dlouhou 3,5 metru, vysokou dva metry a širokou 1,5 metru našli vědci asi před rokem v chráněné oblasti u Severozápadních havajských ostrovů, která je největší chráněnou rezervací Spojených států. Foto: ČTK/AP

„Tady je živočich, jaký pravděpodobně nikdy předtím nebyl nalezen," představil objev jeden z šéfů vědeckého týmu biolog Christopher Kelley. „Je to určitě největší houba, o jaké jsem kdy slyšel," komentoval nález emeritní profesor Paul Dayton, který studuje velké houby v Antarktidě.

Modravou houbu dlouhou 3,5 metru, vysokou dva metry a širokou 1,5 metru našli vědci asi před rokem v chráněné oblasti u Severozápadních havajských ostrovů, která je největší chráněnou rezervací Spojených států. S rozlohou asi 360.000 km čtverečních patří i k největších chráněným oblastem na světě.

Vědci doufají, že hluboké vody tohoto regionu jim v budoucnu odhalí ještě další záhady. „Největší část naší planety leží v hlubokých vodách, z nichž valná většina nebyla nikdy prozkoumána," uvedl další člen týmu Daniel Wagner. A dodal, že z nálezu tak obrovské a zřejmě i velmi staré houby se můžeme hodně dozvědět o životě v mořských hlubinách.

Mořské houby dosahují obvykle velikosti několika centimetrů či desítek centimetrů. Často vytváří rozsáhlé koberce na mořském dně, zejména v hloubkách několika desítek až stovek metrů (na okrajích šelfů). Významně se podílejí na samočisticí schopnosti vod, neboť se živí tak, že filtrují drobné organismy.

Stáří některých velkých hub nalezených v mělčích vodách vědci odhadují až na 2300 let.

28.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

Trump: Amerika bude od nynějška na prvním místě

Amerika bude ode dneška na prvním místě, řekl nový prezident Spojených států Donald Trump. Všechna rozhodnutí, která bude vláda přijímat v oblasti obchodu, daní, imigrace či zahraničních vztahů, bude podle Trumpa dělat ve prospěch Američanů a jejich rodin.

Nemocných s chřipkou přibylo za jediný týden o deset procent

Počet nemocných, kteří mají chřipku nebo akutní respirační onemocnění, za týden vzrostl o deset procent.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.