Deník

U Havaje našli vědci největší mořskou houbu na světě

Honolulu – Američtí vědci našli u Havajských ostrovů největší mořskou houbu, jaká kdy byla podle nich objevena. Houba velikosti automobilové dodávky žije v hloubce dva kilometry pod mořskou hladinou. Podle agentury AP vědci o objevu informovali tento týden v časopisu Marine Biodiversity.

28.5.2016

Modravou houbu dlouhou 3,5 metru, vysokou dva metry a širokou 1,5 metru našli vědci asi před rokem v chráněné oblasti u Severozápadních havajských ostrovů, která je největší chráněnou rezervací Spojených států. Foto: ČTK/AP

„Tady je živočich, jaký pravděpodobně nikdy předtím nebyl nalezen," představil objev jeden z šéfů vědeckého týmu biolog Christopher Kelley. „Je to určitě největší houba, o jaké jsem kdy slyšel," komentoval nález emeritní profesor Paul Dayton, který studuje velké houby v Antarktidě.

Modravou houbu dlouhou 3,5 metru, vysokou dva metry a širokou 1,5 metru našli vědci asi před rokem v chráněné oblasti u Severozápadních havajských ostrovů, která je největší chráněnou rezervací Spojených států. S rozlohou asi 360.000 km čtverečních patří i k největších chráněným oblastem na světě.

Vědci doufají, že hluboké vody tohoto regionu jim v budoucnu odhalí ještě další záhady. „Největší část naší planety leží v hlubokých vodách, z nichž valná většina nebyla nikdy prozkoumána," uvedl další člen týmu Daniel Wagner. A dodal, že z nálezu tak obrovské a zřejmě i velmi staré houby se můžeme hodně dozvědět o životě v mořských hlubinách.

Mořské houby dosahují obvykle velikosti několika centimetrů či desítek centimetrů. Často vytváří rozsáhlé koberce na mořském dně, zejména v hloubkách několika desítek až stovek metrů (na okrajích šelfů). Významně se podílejí na samočisticí schopnosti vod, neboť se živí tak, že filtrují drobné organismy.

Stáří některých velkých hub nalezených v mělčích vodách vědci odhadují až na 2300 let.

28.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
Aukční síň tvrdí, že hodinky, které prodala za více než milion eur, ruskému prezidentovi nepatřily.

Putinovy hodinky za milion eur? Nebyly prý jeho, dementoval Kreml

Ivan Hoffman

Komentář Deníku: Sen o dvou premiantech Evropy nevyšel

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Veselnická, která se sešla s Trumpem mladším, dělala i pro FSB

Ruská právnička Natalia Veselnická, která se před americkými prezidentskými volbami sešla s Donaldem Trumpem juniorem, má mezi svými klienty i ruskou tajnou policii FSB. Uvádí to agentura Reuters s odkazem na dokumenty, které získala k dispozici.

Potvrzeno, jihočeskou kandidátku ČSSD povede Ondřej Veselý

Volebním lídrem sociální demokracie v jižních Čechách bude právník a bývalý starosta Písku Ondřej Veselý.

Vy byste s námi měli táhnout za jeden provaz, vzkázal Erdogan Němcům

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan odsoudil vyjádření německého ministra hospodářství, který varoval firmy investující v Turecku. "Měli bychom táhnout za jeden provaz," prohlásil.