Deník

U většiny typů rakovin měli lidé podle amerických vědců jen smůlu

Washington - Většinu typů rakovin vyvolávají podle nových poznatků nahodilé mutace buněk, nikoli genetické předpoklady či rizikové faktory, jako je kouření. Uvedla to zpráva amerických vědců, kterou dnes zveřejnil odborný časopis Science.

2.1.2015 24

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

Tým Univerzity Johnse Hopkinse v Baltimoru ve státě Maryland se snažil vysvětlit, proč některé tkáně jsou milionkrát náchylnější k rakovině než jiné. Výsledek podle zprávy ukázal, že u zhruba dvou třetin analyzovaných zhoubných nádorů měli lidé jen smůlu, protože jejich onemocnění způsobila nahodilá mutace buněk.

Vědci analyzovali 31 typů rakovin a zjistili, že 22 z nich se dá vysvětlit především nahodilými mutacemi DNA v různých částech těla při běžném buněčném dělení. O "převážně biologické smůle" hovoří hlavně u pacientů s rakovinami krve (leukemie), slinivky břišní, varlat, vaječníků a mozku.

Zdravý životní styl ale přesto zůstává důležitou prevencí před rakovinou. "Studie ukazuje, že kouření a další špatné životní zvyky mohou zvyšovat riziko, že člověk onemocní rakovinou. Změnit naše životní zvyklosti bude velmi užitečné pro předcházení některých rakovin, ale nebude zvlášť užitečné vůči jiným typům rakoviny," řekl onkolog Cristian Tomasetti.

Ke třetině typů rakovin, které způsobuje především špatný životní styl či zděděné dispozice, patří především rakoviny kůže, plic a tlustého střeva, ale například i hlasivek.

Výzkum Univerzity Johnse Hopkinse nezahrnoval všechny typy rakovin. Nezabýval se rakovinami prsů a prostaty, které přitom patří k nejčastějším zhoubným onemocněním, protože u nich američtí vědci nebyli s to spolehlivě vyhodnotit dělení buněk.

2.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 24
Škoda Citigo.

Škoda dál vyvíjí dostupné auto pro rozvíjející se trhy

Rozsáhlé požáry v Chorvatsku.

Chorvatsko dál sužují silné požáry, v některých oblastech vybuchly staré miny

Na Zlínsku hořela střecha obecní budovy. Její rekonstrukce se komplikuje

Celkem sedm jednotek profesionálních a dobrovolných hasičů ze Zlínska a Kroměříže, zasahovalo v úterý odpoledne při požáru střechy obecní budovy v Tlumačově na Zlínsku.

Rozpočet není schopen pokrýt růst platů, říká Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace není schopen pokrýt požadavky na zvyšování platů ve státní správě. Ministerstvo financí přitom díky dobrému vývoji ekonomiky a výběru daní navýšilo příjmy rozpočtu proti květnovému návrhu o deset miliard korun. Novinářům to dnes řekl ministr financí Ivan Pilný.

Podvodníci tahají z lidí peníze přes sbírky

Na Berounsku řádí party podvodníků. Na důvěřivé lidi si vymýšlejí různé záminky, aby je okradli o peníze. Někdy se ani neštítí toho, schovávat se za charitativní sbírky.

Vlivný ruský režisér skončil za mřížemi. Měl rozkrádat státní peníze

Ruská policie si posvítila na jednoho z nejvýznamnějších divadelních a filmových režisérů země Kirila Serebrennikova. Slavný umělec je podezřelý ze zpronevěry necelých 68 milionu rublů (přibližně 22 milionů korun). Informovala o tom agentura TASS.