U většiny typů rakovin měli lidé podle amerických vědců jen smůlu

Washington - Většinu typů rakovin vyvolávají podle nových poznatků nahodilé mutace buněk, nikoli genetické předpoklady či rizikové faktory, jako je kouření. Uvedla to zpráva amerických vědců, kterou dnes zveřejnil odborný časopis Science.

2.1.2015 24

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

Tým Univerzity Johnse Hopkinse v Baltimoru ve státě Maryland se snažil vysvětlit, proč některé tkáně jsou milionkrát náchylnější k rakovině než jiné. Výsledek podle zprávy ukázal, že u zhruba dvou třetin analyzovaných zhoubných nádorů měli lidé jen smůlu, protože jejich onemocnění způsobila nahodilá mutace buněk.

Vědci analyzovali 31 typů rakovin a zjistili, že 22 z nich se dá vysvětlit především nahodilými mutacemi DNA v různých částech těla při běžném buněčném dělení. O "převážně biologické smůle" hovoří hlavně u pacientů s rakovinami krve (leukemie), slinivky břišní, varlat, vaječníků a mozku.

Zdravý životní styl ale přesto zůstává důležitou prevencí před rakovinou. "Studie ukazuje, že kouření a další špatné životní zvyky mohou zvyšovat riziko, že člověk onemocní rakovinou. Změnit naše životní zvyklosti bude velmi užitečné pro předcházení některých rakovin, ale nebude zvlášť užitečné vůči jiným typům rakoviny," řekl onkolog Cristian Tomasetti.

Ke třetině typů rakovin, které způsobuje především špatný životní styl či zděděné dispozice, patří především rakoviny kůže, plic a tlustého střeva, ale například i hlasivek.

Výzkum Univerzity Johnse Hopkinse nezahrnoval všechny typy rakovin. Nezabýval se rakovinami prsů a prostaty, které přitom patří k nejčastějším zhoubným onemocněním, protože u nich američtí vědci nebyli s to spolehlivě vyhodnotit dělení buněk.

2.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 24
Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Šárka Strachová ve slalomu SP v Záhřebu.

Konec. Slalomářská mistryně světa Strachová se rozloučila s lyžařskou kariérou

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Vinni! Policisté, co zasahovali proti útočnici ze Smíchova, vyslechli trest

Obvodní soud pro Prahu 1 uznal ve čtvrtek vinnými dva policisty, kteří zasahovali proti Michelle Sudků poté, co chtěla zabíjet v kavárně na pražském Újezdě. Potrestal je trestním příkazem. Informaci České televize v úterý potvrdila mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1. Konkrétní druh ani výši trestu soud nezveřejní, dokud nebude výsledek sdělen účastníkům řízení. Oba policisté mohou proti rozhodnutí podat odpor, v tom případě by soudkyně musela nařídit hlavní líčení.

Valachová ocenila in memoriam šikanovanou učitelku z Třebešína

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) dnes v Senátu in memoriam ocenila šikanovanou učitelku Ludmilu Vernerovou ze Střední průmyslové školy Na Třebešíně v Praze, která zemřela loni v lednu. Plaketu Františky Plamínkové převzala její dcera Kateřina. Valachová tak chce dát symbolicky najevo své odhodlání bojovat se šikanou a přispět k bezpečnějšímu prostředí ve školách.

Českou televizi chce řídit dvanáct lidí včetně současného šéfa Dvořáka

Do výběrového řízení na funkci generálního ředitele České televize se přihlásilo 12 zájemců. Je mezi nimi i současný ředitel Petr Dvořák, který televizi vede od podzimu 2011. Mezi uchazeči o místo je i bývalý šéfredaktor zpravodajství ČT Karel Novák nebo exšéf televize Prima Martin Konrád. První kolo volby proběhne 12. dubna, nového ředitele rada zvolí 26. dubna.