VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unie bude pokutovat žrouty benzínu

Brusel - Za čtyři roky mají nová evropská vozidla produkovat v průměru jen 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr.

20.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Rendl

Evropská komise schválila návrh na regulaci automobilových emisí. Do roku 2012 musí automobilky snížit skleníkové plyny vypouštěné z výfuků pod hranici 130 gramů na kilometr jízdy. Pokud to nesplní, výrobcům hrozí pokuty, které se budou postupně zvyšovat. Začít by měly na 20 eur za gram oxidu uhličitého přes limit v roce 2012 až po 95 eur v roce 2016.

Rozhodnutí komise vyvolalo velkou nelibost v Německu, které je jinak v čele úsilí o snižování skleníkových plynů, které oteplují naši planetu. „Zdraží to některá auta až o 1300 eur. Nejvíc jsou ohroženy Daimler a BMW. Jen ten, kdo si koupí malé auto, vydělá,“ uvedl včera německý server Spiegel Online. Emise z automobilů nyní tvoří asi 12 procent všech skleníkových plynů. Ty se hromadí v horních vrstvách atmosféry. Působí jako sklo na skleníku. Propustí sluneční paprsky k Zemi, avšak teplo se už nedostanemimo planetu. Německo označilo návrh komise za špatný a škodlivý, protože povede k potrestání výrobců velkých aut, kteří jsou většinou v Německu.

„Přispět k ochraně klimatu by měla všechna auta, i ta menší a lehčí, která ostatně tvoří většinu na evropských silnicích,“ řekl včera mluvčí německé vlády Thomas Steg. Nová evropská auta nyní vypouštějí v průměru 161 gramů CO2 na kilometr. Škoda Auto dosahuje emisí asi 150 gramů. Porsche má 282 gramů na kilometr, Daimler 184 a BMW182 gramů. Emise se budou počítat v průměru za celou firmu, nikoli za jednotlivá vozidla. Firma může uzavřít dohodu s jinou automobilkou, která limitu nedosáhne, a společně se vejít do limitu.

20.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Radek Štěpánek
6

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

Ilustrační foto
16

Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou nefér, míní rodiče

Po Manchesteru se zábava v Praze neruší. Bude se ale víc hlídat

Policistů se v metropoli objevuje víc než obvykle – a mohou mít i samopaly. Pražská policie tak reaguje na smrtící explozi po koncertu v britském Manchesteru. Podobně jako po dřívějších teroristických útocích ve městech západní Evropy mají být policisté v ulicích viditelnější – a také ozbrojenější.

Pohledem Stanislava Šulce: Složitější svět

Týdeník Economist přinesl statistiku teroristických útoků na území západní Evropy a Spojených států amerických. Připomíná, že ačkoli máme dojem permanentního ohrožení, a dokonce si myslíme, že teroristické útoky jsou na denním pořádku, v perspektivě posledních padesáti let je realita trochu jiná.

AKTUALIZOVÁNO

Vrah z Manchesteru je Salman Abedí, britský občan libyjského původu

/VIDEA, FOTOGALERIE, INFOGRAFIKA/ Celkem 22 mrtvých a minimálně 59 zraněných, vesměs mladých lidí. Taková je bilance exploze v koncertní hale v Manchesteru. Odpálil se zde sebevražedný útočník, policie vyšetřuje teroristický čin. Totožnost je známa, jde o 22letého Salmana Abedího, britského občana z Manchesteru, jehož rodiče přišli z Libye. K činu se přihlásil Islámský stát. Zatčeni byli tři podezřelí, pachatel měl patrně komplice. Zveřejněna byla zatím jména tří obětí, nemocnice přijaly 12 vážně zraněných dětských pacientů. V zemi byl vyhlášen kritický stav ohrožení terorismem.

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Další automobilka se dočkala prohledávání kanceláří kvůli emisním problémům. Tentokrát zavítala německá kriminálka do kanceláří celosvětového vedení automobilky Daimler, která vlastní značku Mercedes. 23 prokurátorů a 230 policistů prohledalo jedenáct kancelářských prostor v několika spolkových zemích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies