VYBERTE SI REGION

USA testují v Afghánistánu nový bezpilotní vrtulník

Washington/Kábul - Americká armáda testuje nový nákladní bezpilotní vrtulník, který by měl být nasazen v odlehlých oblastech, kde je přístup po silnici nebezpečný. Platí to zejména pro případy jako je Afghánistán, Irák či další místa na Blízkém východě, informovala agentura AP.

7.1.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Spojené státy běžně používají bezpilotních letounů k výzvědným misím i k náletům, nyní se ale poprvé jedná o vrtulník určený pro dopravu.

Testovány jsou dva modely helikoptér K-MAX. Tým techniků provádí půlroční hodnocení vrtulníků na americké letecké základně v afghánské provincii Hílmand. Od zahájení provozu 17. prosince již letěly dvacetkrát, přičemž převezly 18 tun nákladu, zejména potravin a dalších zásob potřebných na vzdálených základnách.

„Afghánistán je silně zaminovaná země a přítomnost improvizovaných výbušných zařízení je při každém přesunu konvoje s nákladem velký problém,“ prohlásil podle agentury AP major Kyle O´Conner, který má testování na starosti. „Každý náklad, který můžeme odebrat z pozemního konvoje, snižuje nebezpečí pro naše vojáky. Bezpilotní helikoptéra navíc vylučuje nebezpečí i pro pilota,“ dodal.

Počítač na palubě nahraje plán mise, který umožňuje vrtulníku letět v automatickém režimu. Operátor na základně kontroluje let a může přepnout autopilota na manuální řízení, pokud se objeví nějaké problémy nebo musí být změněn směr letu.

Perfektní stabilita

K-MAX je nejnovější série dvoumotorových helikoptér Kaman původně z 50. let. Neobvyklé uspořádání dvou dvoulistých protiběžných rotorů dává stroji výjimečnou stabilitu při letu; podmínkou je přesné umístění nákladu.

Během války ve Vietnamu původní model helikoptéry Kaman, dvoupilotní HH-43 Huskie, absolvoval ze všech letadel nejvíce záchranných operací vzhledem ke svým výjimečným leteckým schopnostem.

Verze pro jednoho pilota se poprvé objevila v roce 1990, prototyp bezpilotního stroje pochází z roku 2008. Celkovou nosnost má maximálně 3100 kilogramů a hodina provozu stojí 1100 dolarů (22.385 korun), tedy několikanásobně méně než verze s pilotem.

Po šesti měsících testování by armáda měla rozhodnout, jestli bezpilotní vrtulník zařadí do běžného provozu.

Autor: ČTK

7.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

EXKLUZIVNĚ

Hit Deep Purple vznikl kvůli Čechovi, který zapálil kasíno

Montreux, ČR /VÝROČÍ, TIP NA VÝLET/ - Díky nešťastné náhodě, která se přihodila 4. prosince roku 1971 nahráli Deep Purple svou nejslavnější skladbu. V neděli uplynulo 45 let od ničivého požáru, který spálil do základů slavné Casino de Montreux. V jeho prostorách se od roku 1967 koná Montreux Jazz Festival. Zahráli si v něm ovšem i zásadní rockové kapely jako Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple nebo Frank Zappa, při jehož koncertě kasíno vzplálo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies