VYBRAT REGION
Zavřít mapu

USA testují v Afghánistánu nový bezpilotní vrtulník

Washington/Kábul - Americká armáda testuje nový nákladní bezpilotní vrtulník, který by měl být nasazen v odlehlých oblastech, kde je přístup po silnici nebezpečný. Platí to zejména pro případy jako je Afghánistán, Irák či další místa na Blízkém východě, informovala agentura AP.

7.1.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Spojené státy běžně používají bezpilotních letounů k výzvědným misím i k náletům, nyní se ale poprvé jedná o vrtulník určený pro dopravu.

Testovány jsou dva modely helikoptér K-MAX. Tým techniků provádí půlroční hodnocení vrtulníků na americké letecké základně v afghánské provincii Hílmand. Od zahájení provozu 17. prosince již letěly dvacetkrát, přičemž převezly 18 tun nákladu, zejména potravin a dalších zásob potřebných na vzdálených základnách.

„Afghánistán je silně zaminovaná země a přítomnost improvizovaných výbušných zařízení je při každém přesunu konvoje s nákladem velký problém,“ prohlásil podle agentury AP major Kyle O´Conner, který má testování na starosti. „Každý náklad, který můžeme odebrat z pozemního konvoje, snižuje nebezpečí pro naše vojáky. Bezpilotní helikoptéra navíc vylučuje nebezpečí i pro pilota,“ dodal.

Počítač na palubě nahraje plán mise, který umožňuje vrtulníku letět v automatickém režimu. Operátor na základně kontroluje let a může přepnout autopilota na manuální řízení, pokud se objeví nějaké problémy nebo musí být změněn směr letu.

Perfektní stabilita

K-MAX je nejnovější série dvoumotorových helikoptér Kaman původně z 50. let. Neobvyklé uspořádání dvou dvoulistých protiběžných rotorů dává stroji výjimečnou stabilitu při letu; podmínkou je přesné umístění nákladu.

Během války ve Vietnamu původní model helikoptéry Kaman, dvoupilotní HH-43 Huskie, absolvoval ze všech letadel nejvíce záchranných operací vzhledem ke svým výjimečným leteckým schopnostem.

Verze pro jednoho pilota se poprvé objevila v roce 1990, prototyp bezpilotního stroje pochází z roku 2008. Celkovou nosnost má maximálně 3100 kilogramů a hodina provozu stojí 1100 dolarů (22.385 korun), tedy několikanásobně méně než verze s pilotem.

Po šesti měsících testování by armáda měla rozhodnout, jestli bezpilotní vrtulník zařadí do běžného provozu.

Autor: ČTK

7.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies