Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

USA testují v Afghánistánu nový bezpilotní vrtulník

Washington/Kábul - Americká armáda testuje nový nákladní bezpilotní vrtulník, který by měl být nasazen v odlehlých oblastech, kde je přístup po silnici nebezpečný. Platí to zejména pro případy jako je Afghánistán, Irák či další místa na Blízkém východě, informovala agentura AP.

7.1.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Spojené státy běžně používají bezpilotních letounů k výzvědným misím i k náletům, nyní se ale poprvé jedná o vrtulník určený pro dopravu.

Testovány jsou dva modely helikoptér K-MAX. Tým techniků provádí půlroční hodnocení vrtulníků na americké letecké základně v afghánské provincii Hílmand. Od zahájení provozu 17. prosince již letěly dvacetkrát, přičemž převezly 18 tun nákladu, zejména potravin a dalších zásob potřebných na vzdálených základnách.

„Afghánistán je silně zaminovaná země a přítomnost improvizovaných výbušných zařízení je při každém přesunu konvoje s nákladem velký problém,“ prohlásil podle agentury AP major Kyle O´Conner, který má testování na starosti. „Každý náklad, který můžeme odebrat z pozemního konvoje, snižuje nebezpečí pro naše vojáky. Bezpilotní helikoptéra navíc vylučuje nebezpečí i pro pilota,“ dodal.

Počítač na palubě nahraje plán mise, který umožňuje vrtulníku letět v automatickém režimu. Operátor na základně kontroluje let a může přepnout autopilota na manuální řízení, pokud se objeví nějaké problémy nebo musí být změněn směr letu.

Perfektní stabilita

K-MAX je nejnovější série dvoumotorových helikoptér Kaman původně z 50. let. Neobvyklé uspořádání dvou dvoulistých protiběžných rotorů dává stroji výjimečnou stabilitu při letu; podmínkou je přesné umístění nákladu.

Během války ve Vietnamu původní model helikoptéry Kaman, dvoupilotní HH-43 Huskie, absolvoval ze všech letadel nejvíce záchranných operací vzhledem ke svým výjimečným leteckým schopnostem.

Verze pro jednoho pilota se poprvé objevila v roce 1990, prototyp bezpilotního stroje pochází z roku 2008. Celkovou nosnost má maximálně 3100 kilogramů a hodina provozu stojí 1100 dolarů (22.385 korun), tedy několikanásobně méně než verze s pilotem.

Po šesti měsících testování by armáda měla rozhodnout, jestli bezpilotní vrtulník zařadí do běžného provozu.

Autor: ČTK

7.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Airbus A319 ve službách české vlády
6 5

Za zraněnou Češkou do Káhiry míří vojenský speciál s lékaři

 údajnou korupci při nákupu obrněných vozidel Pandur pro českou armádu má jít lobbista Marek Dalík na pět let do vězení.
AKTUALIZOVÁNO
3 11

Dalík půjde kvůli kauze Pandur na pět let do vězení, dostal i peněžitý trest

Stezky do oblak jsou hitem českých hor. Porovnali jsme, která je nejlepší

Dopravní zácpy, přeplněná parkoviště a fronty u pokladen. To vše způsobilo nedávné otevření Stezky korunami stromů u Janských Lázní v Krkonoších. Celkem jsou tyto unikátní rozhledny v Česku a blízkém okolí již čtyři a bez nadsázky se z nich staly turistické hity našich hor. Udělali jsme pro vás jejich srovnání, které nabízejí nejlepší výhledy nebo adrenalinové atrakce. 

Dívka vysílala autonehodu on-line, její sestra nepřežila

V neděli měla Jacquelina Sanchezová slavit patnácté narozeniny. Místo toho se s ní budou nejbližší a přátelé loučit na pohřbu. Jela v autě se starší sestrou Obdulií. Ta se však nevěnovala řízení a vysílala jízdu přes mobil živě do éteru. Havarovala a mladší sestra nehodu nepřežila.

AKTUALIZOVÁNO

Babiš odmítl, že by měl živý policejní spis. Kauzu považuje za politický boj

/VIDEO/ Předseda hnutí ANO Andrej Babiš popřel, že by měl někdy k dispozici takzvaný živý policejní spis. Novinářům po dnešním slyšení před sněmovní komisí k únikům údajů z vyšetřovacích spisů řekl, že kvůli nahrávkám s někdejším novinářem Markem Přibilem podal trestní oznámení. Věcí se tedy zabývá policie.

Největší potenciál má ANO, SPD, Realisté a Piráti, ukázal průzkum

Hnutí ANO má největší volební potenciál, voliči velmi nadějně preferují i SPD. Vedle podpory tradičních parlamentních stran je zájem i o Realisty a Piráty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení