VYBRAT REGION
Zavřít mapu

USA testují v Afghánistánu nový bezpilotní vrtulník

Washington/Kábul - Americká armáda testuje nový nákladní bezpilotní vrtulník, který by měl být nasazen v odlehlých oblastech, kde je přístup po silnici nebezpečný. Platí to zejména pro případy jako je Afghánistán, Irák či další místa na Blízkém východě, informovala agentura AP.

7.1.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Spojené státy běžně používají bezpilotních letounů k výzvědným misím i k náletům, nyní se ale poprvé jedná o vrtulník určený pro dopravu.

Testovány jsou dva modely helikoptér K-MAX. Tým techniků provádí půlroční hodnocení vrtulníků na americké letecké základně v afghánské provincii Hílmand. Od zahájení provozu 17. prosince již letěly dvacetkrát, přičemž převezly 18 tun nákladu, zejména potravin a dalších zásob potřebných na vzdálených základnách.

„Afghánistán je silně zaminovaná země a přítomnost improvizovaných výbušných zařízení je při každém přesunu konvoje s nákladem velký problém,“ prohlásil podle agentury AP major Kyle O´Conner, který má testování na starosti. „Každý náklad, který můžeme odebrat z pozemního konvoje, snižuje nebezpečí pro naše vojáky. Bezpilotní helikoptéra navíc vylučuje nebezpečí i pro pilota,“ dodal.

Počítač na palubě nahraje plán mise, který umožňuje vrtulníku letět v automatickém režimu. Operátor na základně kontroluje let a může přepnout autopilota na manuální řízení, pokud se objeví nějaké problémy nebo musí být změněn směr letu.

Perfektní stabilita

K-MAX je nejnovější série dvoumotorových helikoptér Kaman původně z 50. let. Neobvyklé uspořádání dvou dvoulistých protiběžných rotorů dává stroji výjimečnou stabilitu při letu; podmínkou je přesné umístění nákladu.

Během války ve Vietnamu původní model helikoptéry Kaman, dvoupilotní HH-43 Huskie, absolvoval ze všech letadel nejvíce záchranných operací vzhledem ke svým výjimečným leteckým schopnostem.

Verze pro jednoho pilota se poprvé objevila v roce 1990, prototyp bezpilotního stroje pochází z roku 2008. Celkovou nosnost má maximálně 3100 kilogramů a hodina provozu stojí 1100 dolarů (22.385 korun), tedy několikanásobně méně než verze s pilotem.

Po šesti měsících testování by armáda měla rozhodnout, jestli bezpilotní vrtulník zařadí do běžného provozu.

Autor: ČTK

7.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mečiar
AKTUALIZOVÁNO
6

Sporné Mečiarovy amnestie. Slovenští poslanci otevřeli cestu k jejich zrušení

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Sobotka zdůraznil nutnost kompromisů, aby se neopakoval brexit

/ANKETA/- Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dnešním společném jednání české a slovenské tripartity zdůraznil nutnost najít kompromis ohledně směrnice o vysílání pracovníků. Zasedání na zámku ve Štiříně u Prahy se předpisem zabývalo, účastníci ho kritizovali. Sobotka zdůraznil, že se země musejí v rámci Evropské unie navzájem poslouchat. Jinak mohou podle něj nastat další podobné zlomy, jako byl brexit, což by si nepřál.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies