VYBERTE SI REGION

USA: Automobilky miliardy nedostaly

Washington /AKTUALIZOVÁNO/ - Američtí senátoři odmítli dát na záchranu automobilového průmyslu 15 miliard dolarů navrhovaných demokraty ve Sněmovně reprezentantů.

12.12.2008 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
1 fotografii
Americká vláda poskytne dvěma ze tří největším automobilkám v USA – firmám Chrysler a General Motors – finanční pomoc ve výši 17,4 miliardy dolarů. Automobily před továrnou Chrysler v Detroitu.

Americká vláda poskytne dvěma ze tří největším automobilkám v USA – firmám Chrysler a General Motors – finanční pomoc ve výši 17,4 miliardy dolarů. Automobily před továrnou Chrysler v Detroitu.Foto: REUTERS

Americkému automobilovému průmyslu hrozí bankrot. Při náročných jednáních v Senátu zamítli v noci zákonodárci 14miliardový záchranný plán navrhovaný demokraty pod vedením nově zvoleného prezidenta Baracka Obamy.

Šance na záchranu „velké detroitské trojky“ General Motors, Chrysler a Ford Motor padly s ohledem na nároky odborů, jejichž zástupci nechtěli přistoupit na snížení mezd.

„Je to prostě tak. Mezi oběma stranami je příliš mnoho rozdílů,“ prohlásil vůdce senátní většiny, demokrat Harry Reid.

Bush chce koncernům pomoci

Mluvčí Bílého domu Dana Perinová proto oznámila, že odstupující prezident George Bush zvažuje použít na záchranu automobilového průmyslu část z balíku ve výši 700 miliard dolarů odsouhlaseného Kongresem v souvislosti s finanční krizí letos v říjnu.

Návrh záchranného plánu pro automobilky schválila ve středu Sněmovna reprezentantů. Ta potřebovala dalších 60 hlasů, aby se předkladatelé plánu vyhnuli střetu s republikány v Senátu. Ti vystoupili s požadavkem, aby příjmy zaměstnanců amerických automobilek v příštím roce poklesly na úroveň v pobočkách japonských výrobců podnikajících v USA.

Prudký pokles akcií

Zprávy o selhání rozhovorů a možném pádu automobilových gigantů vyvolaly lavinovou reakci. Na asijských a evropských trzích se okamžitě prudce snížila hodnota amerických cenných papírů.

Index Dow Jones klesl o 2,24 procenta na 8565,09 bodu, Nasdaq Composite na 1507,88 bodu se ztrátou 3,68 procenta.

Podle analytiků by měl kolaps detroitské trojky za následek masovou nezaměstnanost. V největších automobilkách je nyní zaměstnáno na čtvrt milionu lidí a dalších sto tisíc v dodavatelských podnicích. V automobilovém průmyslu a přidružených oborech pracuje každý desátý Američan.

Krize postihla i německé značky BMW, Opel, Volkswagen a Daimler, jež zaznamenala nejvyšší, téměř sedmiprocentní propad cen akcií.

Autor: Tomáš Novák

12.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies