Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

USA: Automobilky miliardy nedostaly

Washington /AKTUALIZOVÁNO/ - Američtí senátoři odmítli dát na záchranu automobilového průmyslu 15 miliard dolarů navrhovaných demokraty ve Sněmovně reprezentantů.

12.12.2008 2
SDÍLEJ:

Americká vláda poskytne dvěma ze tří největším automobilkám v USA – firmám Chrysler a General Motors – finanční pomoc ve výši 17,4 miliardy dolarů. Automobily před továrnou Chrysler v Detroitu.Foto: REUTERS

Americkému automobilovému průmyslu hrozí bankrot. Při náročných jednáních v Senátu zamítli v noci zákonodárci 14miliardový záchranný plán navrhovaný demokraty pod vedením nově zvoleného prezidenta Baracka Obamy.

Šance na záchranu „velké detroitské trojky“ General Motors, Chrysler a Ford Motor padly s ohledem na nároky odborů, jejichž zástupci nechtěli přistoupit na snížení mezd.

„Je to prostě tak. Mezi oběma stranami je příliš mnoho rozdílů,“ prohlásil vůdce senátní většiny, demokrat Harry Reid.

Bush chce koncernům pomoci

Mluvčí Bílého domu Dana Perinová proto oznámila, že odstupující prezident George Bush zvažuje použít na záchranu automobilového průmyslu část z balíku ve výši 700 miliard dolarů odsouhlaseného Kongresem v souvislosti s finanční krizí letos v říjnu.

Návrh záchranného plánu pro automobilky schválila ve středu Sněmovna reprezentantů. Ta potřebovala dalších 60 hlasů, aby se předkladatelé plánu vyhnuli střetu s republikány v Senátu. Ti vystoupili s požadavkem, aby příjmy zaměstnanců amerických automobilek v příštím roce poklesly na úroveň v pobočkách japonských výrobců podnikajících v USA.

Prudký pokles akcií

Zprávy o selhání rozhovorů a možném pádu automobilových gigantů vyvolaly lavinovou reakci. Na asijských a evropských trzích se okamžitě prudce snížila hodnota amerických cenných papírů.

Index Dow Jones klesl o 2,24 procenta na 8565,09 bodu, Nasdaq Composite na 1507,88 bodu se ztrátou 3,68 procenta.

Podle analytiků by měl kolaps detroitské trojky za následek masovou nezaměstnanost. V největších automobilkách je nyní zaměstnáno na čtvrt milionu lidí a dalších sto tisíc v dodavatelských podnicích. V automobilovém průmyslu a přidružených oborech pracuje každý desátý Američan.

Krize postihla i německé značky BMW, Opel, Volkswagen a Daimler, jež zaznamenala nejvyšší, téměř sedmiprocentní propad cen akcií.

Autor: Tomáš Novák

12.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
9

Další napětí mezi Íránem a USA? Írán úspěšně otestoval novou balistickou střelu

Ilustrační foto
4 8

Číně dochází trpělivost. Omezí vývoz ropných produktů do KLDR

Petr Fiala: Vyčistíme právní džungli, ve které se už nikdo nevyzná

Převzal finančně rozvrácenou stranu s mizernou pověstí, na níž se podepsali jak regionální kmotři, tak expremiérova milenka Jana Nagyová. ODS před posledními volbami nebyla v dobré kondici, a pokud je nyní opět nejsilnějším hráčem v pravicové části kolbiště, má na tom velkou zásluhu emeritní rektor Masarykovy univerzity v Brně Petr Fiala, který v roli předsedy vrátil občanským demokratům serióznost a hlavně ideovou náplň.

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Poledne co poledne otevřel modrou krabičku a vyndal z ní housku. Vždy se dvěma plátky stejného salámu a okurkou. Banální historka o spolužákovi z mých středoškolských let v Německu jako by do jisté míry symbolizovala nedělní volby. Proč ochutnávat něco jiného, když osvědčené šmakuje?

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Prohraná sázka fotbalového fanouška: Z Žižkova pěšky až do Pardubic

Na fotbalový zápas na hřišti soupeře fanoušci většinou cestují auty, vlaky nebo autobusy. Může se ale stát, že se jeden z fanoušků vsadí s hráčem svého klubu… A prohraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení