VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Automobilky chtějí dalších 21miliard

Detroit - Plán restrukturalizace počítá s propuštěním padesáti tisíc zaměstnanců.

19.2.2009 1
SDÍLEJ:

Americká vláda poskytne dvěma ze tří největším automobilkám v USA – firmám Chrysler a General Motors – finanční pomoc ve výši 17,4 miliardy dolarů. Automobily před továrnou Chrysler v Detroitu.Foto: REUTERS

Automobilový průmysl v USA i vláda prezidenta Baracka Obamy stojí na břehu Rubikonu. Shodnou se podnikatelé a Bílý dům na výši částky na záchranu branže tvrdě stižené nynější hospodářskou recesí nebo nechají padnout značky, které vydělávají miliardy dolarů a zaměstnávají statisíce osob?

Automobilky Chrysler a General Motors včera předložily ministerstvu financí plán restrukturalizace části odvětví počítající s propuštěním 50 tisíc pracovníků a státní pomocí ve výši 21,6 milirdy dolarů. Více než sedmnáct miliard USD přitom oba výrobci již obdrželi v rámci balíčku schváleného ještě vládou prezidenta Bushe.

Tato suma se však ukázala být nepostačují. Pokud General Motors nedostane okamžitě další finanční injekci, koncernu hrozí již koncem příštího měsíce, že se stane nesolventním.

Obavy z dominového efektu

Jedenadvacet miliard dolarů představuje necelá tři procenta ze záchranného balíčku na pomoc americké ekonomice, který v noci na včerejšek podepsal Obama ve Washingtonu.

Podle finančních expertů mají však manažeři automobilek v ohledu na to, co od něj očekávají, příliš velké oči. Vedení koncernů navíc podle nich neodpovědělo rázně na volání po snížení stropu manažerských odměn i „zlatých padáků“.

„Pane prezidente, je čas nechat GM a Chrysler sklouznout do nesolvence,“ vyzval Obamu přední bloger listu Wall Street Journal Evan Newmark.

Nový šéf Bílého domu má ale na věc jiný názor a automobilky rozhodně nechce nechat padnout. Právem se obává do minového efektu v odvětví za městnávajícím tři miliony osob.

Třetí z detroitské „velké trojky“, automobilka Ford sice o státní pomoc zatím nazažádala, její vedení však naznačilo, že se tak může stát v brzké budoucnosti. Lednový prodej osobních vozů klesl ve srovnání s loňským rokem u Chryslera o 68, u General Motors o 57 a u Forda o 35 procent.

Vyrábějte menší vozy, říká Obama

Již krátce po nástupu do funkce dal Obama výrobcům na jasně najevo, že se mají napříště soustředit na menší a z ekologického hlediska še-trnější vozy. To je pro koncern chrlící na trh pontiaky, chevrolety a aspeny těžko stravitelné sousto.

Vedení automobilek se navzdory nelichotivým výsledkům i chmurným perspektivám zatím snaží hrát na optimistickou notu.

„Máme před sebou spoustu práce, jsem si však jist, že výsledkem bude General Motors vykazující (náležitý) zisk,“ komentoval restrukturalizační plán koncernu jeho výkonný ředitel Rick Wagoner.

Autor: Radim Klekner

19.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Oslavy, nebo poslední bitva? Čeští poslanci věří, že EU chytí druhý dech

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

Zlatý Ámos Lukáš Lis: Nechtěl jsem být učitelem, ale neměnil bych

/VIDEO/ Nový držitel titulu Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele Lukáš Lis ze základní školy Soběslav původně nechtěl být učitelem, ale svou práci by už neměnil. Učitel by podle něj neměl být jen oblíbený, ale také dobrý. Svůj úspěch přičítá kombinaci přísnosti a přátelského přístupu k dětem.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Otřesný případ! Pytlák vyhodil vnitřnosti srny, ta ale byla březí

/FOTOGALERIE/ Výrazy, které nelze veřejně publikovat, častují lidé seznámení s věcí zatím neznámého pytláka, který v minulých dnech zabil v Trojanovicích březí srnu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies