VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Čeljabinsku se porouchal český vládní speciál

Rusko /AKTUALIZOVÁNO/ – Návrat české delegace z Čeljabinska, kde byl odhalen pomník československým legionářům padlým v roce 1918, zkomplikovala porucha navigačního systému českého vládního letadla Airbus A-319.

20.10.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Koťátko

Původně byl odlet plánován na dnešních 18:00 místního času (14:00 SELČ), ale nyní se předpokládá, že se poletí náhradním letounem nejdříve v pátek kolem 04:00 místního času (dnešních 22:00 SELČ). Mluvčí českého generálního štábu vpodvečer informovala, že náhradní stroj se vydal na cestu poté, co obdržel potřebná povolení ze zahraničí.

Ruští hostitelé nabídli ministrovi kultury Jiřímu Besserovi a dalším českým představitelům, aby si čekání zkrátili v místní restauraci jídlem a pitím za doprovodu hudebních a tanečních souborů.

Českoslovenští legionáři se v Čeljabinsku na Uralu po více než devíti desetiletích dočkali pomníku, který zvěčňuje jména padlých. Na slavnostní odhalení se dostavily nejen oficiální delegace, ale i několik stovek místních obyvatel.

Pomník v podobě pamětní desky a připojených „vagonů“ se jmény 262 padlých a nezvěstných legionářů stojí u místního nádraží. Právě zde se 14. května 1918 odehrál „čeljabinský incident“, který stál na počátku legionářské anabáze, kdy pár desítek tisíc Čechoslováků ovládalo v bolševickém Rusku obrovské území podél Transsibiřské magistrály od Povolží až po jihosibiřský Irkutsk.

Českou vládní letku provázely problémy v minulosti, kdy ústavní činitelé létaly ruskými Tu-154M, a nevyhýbají se jí ani nyní, kdy provozuje mimo jiné kanadský letoun CL-601 Challenger a dva moderní Airbusy A-319. Jedním z posledních českých politiků, který měl potíže s „tůčkem“, byl v únoru 2007 prezident Václav Klaus při návštěvě Japonska, ze které se musel vrátit záložním strojem. Tupolev zradil například i ministra zahraničí Cyrila Svobodu v červenci 2005 při letu do Latinské Ameriky a pár měsíců předtím ministra obrany Karla Kühnla během letu do Izraele.

Challenger měl v březnu 2004, kdy s ním byl prezident Klaus v Portugalsku, závadu podvozku. Několikrát tomuto stroji prasklo čelní sklo: v listopadu 2004 ministr Svoboda kvůli této závadě nedoletěl do Kataru, v dubnu 2005 musel prezident Klaus nouzově přistát při cestě na pohřeb papeže a v dubnu 2009 se musel z cesty do Itálie vracet ministr životního prostředí Martin Bursík.

Předloni zaskočil vládní airbus premiéra Jana Fischera: kvůli závadě servořízení výškového kormidla nemohl předseda vlády odcestovat do Bruselu a s šéfem Evropské komise José Barrosem se nakonec spojil videokonferencí z Prahy.

Autor: ČTK

20.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
2 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies