VYBERTE SI REGION

Pilotní kabinu opustil kapitán, kopilot následně záměrně zahájil klesání

Paříž, Berlín - Druhý pilot havarovaného letadla německých aerolinií Germanwings nepustil kapitána stroje do kokpitu, záměrně zahájil klesání a až do okamžiku nárazu byl naživu. Oznámila to dnes francouzská prokuratura, která vyšetřuje úterní letecké neštěstí na jihu Francie, jež si vyžádalo 150 obětí. Podle prokuratury ale nic nenasvědčuje tomu, že by neštěstí bylo teroristickým činem. Pasažéři až takřka do posledního okamžiku o kritické situaci nevěděli, výkřiky jsou na letovém záznamníku patrné až těsně před dopadem.

26.3.2015 51 AKTUALIZOVÁNO 26.3.2015
SDÍLEJ:

V době úterního pádu letadla německých aerolinií Germanwings byl v kokpitu jen jeden pilot. Dnes to podle agentury DPA oznámila prokuratura v západoněmeckém Düsseldorfu, která okolnosti neštěstí vyšetřuje. Foto: ČTK/ZUMA/Rescue team in Seyne les Alpes

Španělská vláda v prohlášení uvedla, že je zděšena nejnovějšími informacemi z vyšetřování. „Jsem otřesen," napsal na Twitteru španělský premiér Mariano Rajoy. Španělský ministr vnitra Jorge Fernández Díaz řekl, že nyní ještě více s rodinami obětí soucítí. Rovněž německá vláda projevila nad zvratem ve vyšetřování šok. Aerolinky Lufthansa a její dceřiná společnost Germanwings rovněž vyjádřily ohromení. „Naše myšlenky a modlitby patří rodinám a přátelům obětí," napsaly na Twitteru.

Francouzská prokuratura uvedla, že nebyly objeveny žádné záznamy o možných kontaktech druhého pilota na teroristy. To následně potvrdil i německý ministr vnitra Thomas de Maizi?re. Druhý pilot se jmenoval Andreas Lubitz a bylo mu 28 let, dodala prokuratura. Před jeho údajným bydlištěm v západoněmeckém Montabauru je nyní podle BBC rozmístěna policie.

Analýza záznamníku

Informace o chování druhého pilota vyplývají z analýzy letového záznamníku hovorů v kabině, který záchranáři našli již v úterý. Druhá černá skříňka, která zaznamenává letové parametry a stav přístrojů letadla, nebyla zatím nalezena, sdělila dnes prokuratura.

Na letovém záznamníku hovorů v kabině je podle vyšetřovatelů patrné, že prvních dvacet minut oba piloti vedli běžnou konverzaci, poté kapitán připravoval podklady na přistání, následně požádal kopilota, aby převzal řízení, a odešel na toaletu.

Druhý pilot již pak kapitána do kokpitu nevpustil a zahájil záměrně klesání stroje. Na záznamníku je slyšet, že pilot v kokpitu sice neodpovídal na výzvy kapitána, ale normálně a bez patrných výkyvů dýchal.

Žádný omyl, ale úmysl

Francouzský prokurátor Brice Robin prohlásil, že druhý pilot zříceného letadla nemohl zahájit klesání letadla omylem, tlačítko se totiž muselo cíleně otočit.

„Druhý pilot jednal záměrně. Nebyl to normální pád, záměrně ho (druhý pilot) umožnil," uvedla prokuratura s tím, že druhý pilot měl „evidentní vůli zničit letadlo". Zároveň odmítla potvrdit pilotovo jednání jako sebevraždu.

BBC chování druhého pilota na počátku letu označila jako uctivé, později prý začal být vůči kapitánovi, který mu dával instruktáž k přistání v Düsseldorfu, odměřený.

Firma Lufthansa, která dceřinou společnost Germanwings vlastní, sdělila, že u nízkonákladových aerolinek byl druhý pilot stroje Lubitz od roku 2013 a že absolvoval 630 letových hodin. O kapitánovi stroje je známo, že byl označován za zkušeného, pro Lufthansu a Germanwings pracoval přes deset let a měl nalétáno více než 6000 hodin.

Vyprošťování obětí úterní havárie německého letadla na jihu Francie a jejich identifikace na základně testů DNA potrvá týdny, teprve poté si těla budou moci převzít příbuzní, řekl dále na dnešní tiskové konferenci francouzský prokurátor Robin.

Podle Robina není možné těla předávat příbuzným postupně, jak bude identifikace obětí pokračovat. Vysvětlil, že podle předpisů je nutné identifikace nejdříve zcela dokončit.

Druhý pilot

Druhý pilot Andreas Lubitz, který podle vyšetřovatelů záměrně navedl Airbus na skálu, přerušil před šesti lety svůj výcvik kvůli psychickým problémům. Později se ale k létání vrátil. „Trpěl syndromem vyhoření a byl v depresi," citoval list Frankfurter Allgemeine Zeitung matku Lubitzovy spolužačky. Těsně před Vánoci se však mladík prý zdál být v pořádku. Informaci o přerušení výcviku potvrdilo i vedení Lufthansy, po návratu však prý Lubitz prošel všemi testy bez problémů. „Nedokážeme říct, proč si vzal několikaměsíční pauzu," řekl šéf aerolinek Carsten Spohr.

Osmadvacetiletý pilot měl vlastní byt v Düsseldorfu, bydlel ale s rodiči v rodném Montabauru poblíž Koblence. Členem tamního aeroklubu byl už od mládí, naposledy jej navštívil loni na podzim, když si obnovoval licenci k pilotování kluzáku. „Byl rád, že má práci u Germanwings a daří se mu tam dobře," citovala agentura AP člena aeroklubu Petera Rueckere, podle něhož nic nesvědčilo o možných problémech. „Byl velmi šťastný. Měl jsem z něj dobrý pocit," dodal muž s tím, že Lubitz byl „spíš tišší, ale přátelský". Lubitz už byl poměrně zkušený pilot, podle Lufthansy měl nalétáno 630 hodin. „Výcvik zahájil v roce 2008, pak jedenáct měsíců pracoval jako doprovod letadel a v roce 2013 nastoupil jako první kopilot na airbusu A320," řekl Spohr.

Podle stanice BBC se Lubitz na začátku osudného letu choval normálně, později však začal být ke kapitánovi, který mu dával instrukce k přistání v Düsseldorfu odměřený.

Prohledání bydliště pilota 

Němečtí policisté prohledali düsseldorfský byt druhého pilota zříceného německého airbusu i další místa. Pátrají po dokumentech či jiných důkazech na základě žádosti francouzské justice, informovaly dnes agentury DPA a Reuters.

Podle DPA se prohlídky týkaly dvou bydlišť pilota, který v úterý patrně úmyslně způsobil pád stroje německé nízkonákladové společnosti Germanwings ve francouzských Alpách; v troskách zahynulo všech 150 lidí, kteří byli na palubě.

Úřady prohledaly jak dům rodičů pilota v obci Montabaur, tak jeho byt na okraji Düsseldorfu.

Policie však podle DPA prohledává i bydliště obětí úterní tragédie, aby získala DNA pro jejich identifikaci.

Autor: ČTK, Martin Dohnal

26.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 51
SDÍLEJ:

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies