Příčiny neštěstí nejsou jasné. Letoun ze Springfieldu odstartoval kolem desáté dopoledne a za necelou hodinu dostala policie hlášení o havárii. Místo neštěstí se nacházelo uprostřed kukuřičných lánů zhruba pět kilometrů od letiště.

Oba piloti měli podle svých kolegů bohaté zkušenosti s dvouplošníkem, který místní firma postavila se záměrem využít ho pro propagaci ohijského města Dayton jako místa, kde byly položeny základy moderní aviatiky.

Letoun pojmenovaný Silver Bird (Stříbrný pták), který stačil absolvovat 25 z povolených čtyřiceti hodin zkušebních letů, byl kopií prvního stroje bratří Wrightových.

Orville a Wilbur Wrightovi vlastnili v Daytonu dílnu na opravu kol, ve které snili o tom, jak benzínový motor vynese do vzduchu řiditelnou létající konstrukci. Jejich dřevěný a plátěný dvouplošník poháněný motorem o výkonu dvanácti koňských sil vzlétl 17. prosince 1903 v severo­karolínském Kill Devil Hills hned čtyřikrát. Poslední let je považován za první řízený let člověka v historii: trval bezmála minutu a letoun před zraky pěti místních zvědavců urazil asi 250 metrů.