Ve vesmíru je desetkrát více galaxií, tvrdí britští astronomové

Garching – Ve vesmíru je nejméně desetkrát více galaxií, než se dosud předpokládalo. Většinu z nich ale zatím lidstvo nevidí. Tvrdí to britští astronomové, kteří podle agentury DPA nově zkoumali záběry Hubbleova vesmírného teleskopu.

14.10.2016

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

V 90. letech 20. století vědci za pomoci Hubbleova teleskopu odhadli počet galaxií v pozorovatelném vesmíru na přibližně 100 miliard. Skupina britských výzkumníků ale nyní toto číslo posunula na více než jeden bilion. Velkou část galaxií není prý nicméně možné současnými přístroji vidět.

„Kdo ví, jaké zajímavé věci najdeme, až objevíme tyto galaxie budoucími generacemi teleskopů?," řekl agentuře AP vedoucí týmu astrofyzik Christopher Conselice z univerzity v Nottinghamu.

K překvapivému závěru došli astronomové na základě nové analýzy záběrů Hubbleova vesmírného teleskopu a dalších pozorování. Vědci své poznatky podrobně představí v jednom z příštích vydání odborného časopisu The Astrophysical Journal.

Hubbleův vesmírný teleskop vyrobily americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) a Evropská vesmírná agentura (ESA). Dalekohled pracuje podle plánu od ledna 1994 a fungovat bude zřejmě ještě dalších několik let. Obíhá ve výšce asi 600 kilometrů nad povrchem Země, což je o 170 kilometrů výše než orbit Mezinárodní vesmírné stanice (ISS).

Snímky z teleskopu poskytly mimo jiné důkazy o existenci tzv. temné hmoty a energie či supermasivních černých děr, pomohly zpřesnit stáří vesmíru na 13,5 miliardy let a objevily nejstarší galaxie zrozené necelou miliardu let po vzniku vesmíru.

14.10.2016 VSTUP DO DISKUSE

Policie kontrolovala dodržování povolené rychlosti mobilním radarem na českobudějovické Plavské ulici.

Prázdniny budou přísné. Policie chystá speciální kontroly na silnicích

Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý.

Fotbal v moci stopek. Čeští trenéři (ne)odmítají revoluci

Jaderná energetika zvyšuje vaši životní úroveň, řekl v Dukovanech Zeman

Kdo má dotaz na pana prezidenta? Zavládlo dlouhé ticho. Zaměstnanci dukovanské jaderné elektrárny na Třebíčsku zůstávali na slovo skoupí. A to přesto, že prezident Miloš Zeman je chvíli předtím svým zvláštním způsobem pochválil.

Deloitte: Česko zůstává v kvalitě života na 22. místě

V mezinárodním srovnání zůstává Česká republika podle indexu společnosti Deloitte v kvalitě života na 22. místě. Žebříček vychází z údajů o stavu společenského a ekonomického rozvoje a úrovně životního prostředí. Ze 128 porovnávaných zemí je na tom nejlépe Dánsko a nejhůře Středoafrická republika.

Babiš na další nahrávce hovoří o Havlovi a "špionce" Kleslové

/POSLECHNĚTE SI/- Na anonymním twitterovém účtu skupiny Julius Šuman, která v posledních měsících publikovala nahrávky šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, se objevila další nahrávka. Babiš na ní hovoří s novinářem MF Dnes Markem Přibilem o událostech kolem listopadu 1989, Václava Havla dává do souvislosti s tehdejší Státní bezpečností a o bývalé političce ANO Radmile Kleslové mluví jako o ambiciózní ženě, kterou rozvědka cvičila na nejlepšího špiona na světě. Babiš řekl, že odmítá nahrávku komentovat.

Irácká armáda dobyla ruiny mosulské mešity, symbolického centra džihádistů

Irácké bezpečnostní složky obsadily rozvaliny mešity al-Nurí v Mosulu. Ta má pro samozvaný Islámský stát silný symbolický význam. Právě zde se totiž zrodil jeho vůdce Abú Bakr al-Bagdádí. V ulicích islamistické metropole nicméně stále probíhají tuhé boje.