Dva mrtvé nalezli potápěči v potopené zadní části lodi. Zatímco první tři oběti záchranáři vylovili z moře u vraku, v neděli nalezli dva starší muže ještě v záchranných vestách u kuchyně vedle restaurace. Podle potápěčů jde bezpochyby o turisty.

Záchranáři zatím neoznámili národnost v neděli nalezených obětí. U předcházejících tří již byla totožnost určena – jsou to dva francouzští turisté a peruánský člen posádky.

Omezená viditelnost

Záchranáři prohledávají ve ztroskotané lodi jednu kajutu po druhé. Pročesávání na 1500 kajut připomíná hledání v malém městě, které je ovšem nakloněné, z větší části potmě a částečně pod vodou. Potápěče ve vraku stále více ohrožují nejrůznější předměty ve vodě i špína, která drasticky omezuje viditelnost. Plovoucí objekty se mohou zamotat potápěčům do přístrojů, proto se velení záchranářů poradí, jak dlouho bude ještě možné bezpečně pokračovat v pátrání pod vodou. Potápěči při vstupu do lodi upevňují lano, které se za nimi odvíjí a pomáhá jim najít cestu zpět.

V noci na neděli zachytili signál jihokorejských novomanželů, kteří na lodi trávili svatební cestu. Nalezli je v jejich kajutě v dobrém stavu a vyvedli je na svobodu. V neděli časně ráno také po několikahodinovém úsilí zachránili italského člena posádky, který se zlomenou nohou uvízl na třetí palubě.

Počet pohřešovaných osob k nedělnímu večeru klesl už na 15. Někteří ze zachráněných se až v nedělí nahlásili úřadům. Například dva Japonci po záchraně z potopené lodi nastoupili do autobusu a odjeli do Říma, kde pokračovali v dovolené.

Několikanásobné zabití

Policie zadržela kapitána lodi Franceska Schettina a také prvního důstojníka Cira Ambrosia. Podle prokuratury oba opustili plavidlo ještě před posledními cestujícími.

„Bohužel mohu tuto skutečnost potvrdit,“ uvedl státní zástupce Francesco Verusio. Podle italských médií kapitán opustil loď v pátek ve 23:40, ale poslední pasažéry se podařilo evakuovat až kolem sobotních 06:00. Úřady kapitána nyní vyšetřují pro podezření z několikanásobného zabití, ze zavinění nehody a z předčasného opuštění plavidla.

Schettino ale obvinění, za které mu hrozí až 12 let vězení, odmítl. „Byli jsme poslední, kdo loď opustil,“ tvrdil. Zároveň popsal, jak k nehodě došlo. „Pluli jsme asi 300 metrů od skal. Neměly tam být žádné takové útesy,“ řekl.

Kapitán opustil palubu dřív

Nicméně Francouzi Ophélie Gondelleová a David Du Pays řekli agentuře AP, že viděli kapitána v záchranném člunu zabaleného v dece mnohem dříve, než všichni pasažéři opustili loď. „Kapitán opustil loď dřív, než byli všichni evakuováni,“ řekla důstojnice francouzské armády Gondelleová.

Kapitánův právník Bruno Leporatti prohlásil, že podle něj Schettino zachránil stovkám cestujících život. „Dokázal dostat poškozenou loď blíž ke břehu, a tak zajistil, že záchranná operace byla rychlejší a stovky lidí byly zachráněny,“ řekl právník. „Podle mě to byl z námořnického pohledu skvělý manévr.“

Italská média také spekulují o tom, že nehoda mohla být důsledkem riskantního manévru, při kterém se výletní lodě přiblíží k ostrůvku Giglio a pozdraví jeho obyvatele rozsvícenými světly a sirénami.

Podle některých svědků skutečně Costa Concordia prováděla tento manévr zvaný inchino, tedy vzdání pocty. Nejde ale o pravidelnou praxi a lodi vždy plují v bezpečné vzdálenosti, uvedl starosta Giglia.

Na každý pád ale řada svědků i pobřežní hlídka tvrdí, že Costa Concordia byla příliš blízko pobřeží Giglia.

Záchranné čluny

Také společnost Costa, která loď provozovala, v neděli uvedla, že se kapitán pravděpodobně dopustil „chybného úsudku“, když se příliš přiblížil ke břehu a po nehodě nedodržel evakuační procedury. Během dne přitom firma ještě obhajovala 45minutovou prodlevu mezi nárazem na útes a zahájením evakuace. „Kapitán se rozhodl dostat loď do bezpečí, než nařídí evakuaci,“ řekl Gianni Onorato. „Rychlé naklánění lodi ale bohužel znemožnilo využití záchranných člunů,“ dodal.

Potápěči pobřežní hlídkyv neděli vylovili ze zatopené části plavidla takzvanou černou skříňku. Ze zařízení bude možné vyčíst navigační záznamy z poslední části plavby.

Plavidlo s 4234 cestujícími bylo v pátek odpoledne na cestě po Středomoří, když najelo na mělčinu u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok. Jeho polovina zůstala nad mořskou hladinou.

Plavidlo s 4234 cestujícími bylo v pátek odpoledne na cestě po Středomoří, když najelo na mělčinu u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok. Jeho polovina zůstala nad mořskou hladinou.

Čtěte také:Ztroskotání lodě u Itálie prý mohl způsobit výpadek proudu