VYBERTE SI REGION

Vědci doufají v další kontakt se sondou Philae

Paříž - Evropská robotická sonda Philae, která loni přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko a posledních pět měsíců se neozývá, by mohla do konce ledna 2016 opět navázat spojení se Zemí. Uvedla to dnes francouzská vesmírná agentura CNES.

28.12.2015 2

Průlom ve zkoumání vesmíru znamenalo přistání evropského vesmírného modulu Philae na povrchu komety 67P-Čurjumov/Gerasimenko.Autor: ČTK/AP

Sonda Philae po přistání v listopadu 2014 na kometě fungovala asi 60 hodin, pak jí došla energie a dostala se do stavu hibernace. Od té doby se ale kometa přiblížila ke Slunci, a průzkumný robot tak znovu získal energii. První signál vyslal 13. června, pak 24. června a zatím naposledy se ozval 9. července.

"Budeme poslouchat a doufat do konce ledna. Pravděpodobnost, že navážeme kontakt, se snižuje s plynoucím časem, ale nelze nyní říci, že to definitivně skončilo," řekl agentuře AFP šéf projektu Rosetta v toulouském sídle CNES Philippe Gaudon.

Průzkumný modul Philae vypustila mateřská sonda Rosetta po desetileté pouti vesmírem. Mise Rosetta patří mezi nejambicióznější projekty Evropské vesmírné agentury (ESA). Cílem Philae je kometu zevrubně prozkoumat, včetně její vnitřní struktury. Vědci prostřednictvím mise chtějí poodhalit tajemství vzniku sluneční soustavy před 4,6 miliardy let.

Než se aparát po přistání na kometě odmlčel, zaznamenal stopy organických molekul obsahujících uhlík, který je základem života na Zemi. Jedním z úkolů sondy bylo zjistit oprávněnost hypotézy, že život na zemský povrch dorazil právě z komet. Letos v říjnu sonda Rosetta objevila na kometě Čurjumov-Gerasimenko molekuly kyslíku. Molekulární kyslík (O2) musí být podle vědců velmi starý - pocházet by mohl už z dob vzniku komety, a tedy i z dob vzniku sluneční soustavy před miliardami let.

Projekt Rosetta skončí podle plánu koncem září 2016 přistáním a dalším zkoumáním samotné mateřské sondy na povrchu vzdálené komety Čurjumov-Gerasimenko.

28.12.2015 VSTUP DO DISKUSE 2

Alternativní školy vedou děti k samostatnosti a zodpovědnosti

Praha - Až ve čtvrtek po prázdninách žáci znovu usednou do školních lavic, řada z nich nepůjde do třídy, kde učitel určuje, co a jak se bude probírat. Existuje totiž řada alternativních směrů vzdělávání, které mají společné, že si děti do značné míry samostatně určují čemu a jak se budou věnovat. Vyžaduje do od nich notnou dávku zodpovědnosti. Alternativní přístupy nejsou výsadou soukromých škol, hlásí se k nim i některé státní školy.

Zájem českých firem o vývoz do Německa je letos rekordní

Praha - Zájem českých firem o podporu při vývozu do Německa je letos rekordní. Uvedla to agentura CzechTrade. "Loni jsme za celý rok v Německu podpořili celkem 170 českých firem, letos jsme tuto hranici překročili již na konci července," uvedl generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.

Americké námořnictvo zachránilo na tichomořském ostrově dva lidi

Kolonia (Mikronésie) - Po týden trvajícím pátrání se podařilo objevit nezvěstný manželský pár, který uvázl na neobydleném tichomořském ostrově v oblasti Mikronésie. Záchrana přišla poté, co vrtulník amerického námořnictva spatřil v písku na břehu ostrova velký nápis SOS, informovala dnes s odvoláním na americkou ambasádu v mikronéské metropoli Kolonia stanice BBC.