Vědci objevili hybridní druh žraloka

Sydney - Podle vědců jde o evoluci v přímém přenosu. Pozorovaní jedinci jsou prý silní a dokážou se reprodukovat.

4.1.2012

Ilustrační fotoFoto:

Australští vědci informovali o novém žralokovi, který je hybridem dvou dosud známých druhů žijících v odlišném prostředí. Podle nich je to důsledek přizpůsobování se klimatickým změnám a vědci z univerzity v Queenslandu to označují za evoluční vývoj odehrávající se v přímém přenosu.

Studovali 57 jedinců nového druhu, který vznikl spářením australského žraloka černoploutvého žijícího u australských břehů a žraloka černoploutvého z jiných oblastí světových oceánů.

„Překvapuje nás, že tohoto hybridního žraloka dosud nikdo neviděl. Jde o evoluci v přímém přenosu,“ řekl Jess Morgan u univerzity v Queenslandu. Pozorovaní jedinci jsou prý silní a dokážou se reprodukovat.

Nového žraloka objevili díky velké studii, která se provádí v Austrálii a jejích vodách s cílem zmapovat tamní faunu. Při genetických testech vyšlo najevo, že určití žraloci patří danému druhu a přitom mají fyzické vlastnosti druhu jiného.

Australský žralok černoploutvý je menší než černoploutví žraloci žijící v jiných vodách. Nedokáže přežít jinde než v tropech. Přitom hybridní jedinci byli nalezeni až ve vzdálenosti 2000 kilometrů jižně od původního teritoria, v mnohem chladnějších vodách.

Nahradí původní druhy?

Morgan řekl, že se tím pro australského žraloka rozšířilo životní prostředí. Další vědec Colin Simpfendorfer, který na výzkumu spolupracoval, sdělil, že bude-li hybridní druh silnější než druhy původní, mohl by je postupně nahradit. „Nevím, zda o to jde v tomto případě, ale je jasné, že je tento druh životaschopný, že se rozmnožuje a že už existuje v několika generacích. Zdá se, že jsou to naprosto zdravá zvířata,“ prohlásil.

Při výzkumu se zjistilo, že na některých místech je hybridních jedinců mnoho a že tvoří až pětinu tamní populace žraloků. Prozatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by kvůli tomu klesaly počty žraloka původního.

Žraloci černoploutví jsou poměrně malí, v dospělosti dosahují 150 centimetrů a váží něco přes 20 kilogramů. Po šestnáctiměsíční březosti rodí samice až čtyři mláďata dlouhá zhruba půl metru.

4.1.2012 VSTUP DO DISKUSE

Zdeňka Procházková.

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Účet koaličních náletů na Islámský stát: za tři roky zemřelo už 352 civilistů

Hokejisté padli s Ruskem po nájezdech. Přesto budějovický turnaj ovládli

Ve svém závěrečném vystoupení na Carlson Hockey Games prohráli hokejisté České republiky bez svých největších hvězd s Ruskem 3:4 po samostatných nájezdech, i tak potvrdili prvenství v turnaji.

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti Agrofert podklady k veškerým dluhopisům, které firma vydala, řekl mluvčí podniku Karel Hanzelka. Prověřuje tak i dluhopisy, které od firmy koupil ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.