Deník

Vědci již nevěří v další kontakt se sondou Philae

Paříž – Evropská robotická sonda Philae, která v roce 2014 přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko a od loňského léta se neozývá, již není s to obnovit spojení se Zemí. Uvedl to odborný zpravodajský portál FZN s dovoláním na Evropskou vesmírnou agenturu (ESA). Působení sondy bylo podle vědců přesto úspěšné.

14.1.2016

Evropská vesmírná sonda Philae na povrchu komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko.Foto: ČTK/ABACA

Ještě koncem prosince vědci věřili, že by sonda mohla spojení se Zemí do konce ledna opět navázat. Odborníci agentury ESA ale začátkem tohoto týdne uskutečnili pokus o její oživení, který byl neúspěšný a který byl podle nich poslední nadějí. Další snahy o spojení totiž podle vědců v příštích dnech znemožní prudké snížení teploty v místě sondy, což ji zničí. Oficiální oznámení o ukončení činnosti Philae se očekává na konci ledna.

Sonda Philae po přistání v listopadu 2014 na kometě fungovala asi 60 hodin, pak jí došla energie a dostala se do stavu hibernace. Poté se ale kometa přiblížila ke Slunci, a průzkumný robot tak znovu získal energii. První signál vyslal loni 13. června, pak 24. června a naposledy se ozval 9. července 2015.

Průzkumný modul Philae vypustila mateřská sonda Rosetta po desetileté pouti vesmírem. Mise Rosetta patří mezi nejambicióznější projekty Evropské vesmírné agentury. Cílem Philae bylo kometu zevrubně prozkoumat, včetně její vnitřní struktury. Vědci prostřednictvím mise chtějí poodhalit tajemství vzniku sluneční soustavy před 4,6 miliardy let.

Než se aparát po přistání na kometě odmlčel, zaznamenal stopy organických molekul obsahujících uhlík, který je základem života na Zemi. Jedním z úkolů sondy bylo zjistit oprávněnost hypotézy, že život na zemský povrch dorazil právě z komet. Loni v říjnu sonda Rosetta objevila na kometě Čurjumov-Gerasimenko molekuly kyslíku. Molekulární kyslík (O2) musí být podle vědců velmi starý – pocházet by mohl už z dob vzniku komety, a tedy i z dob vzniku sluneční soustavy před miliardami let.

Projekt Rosetta skončí podle plánu letos koncem září přistáním a dalším zkoumáním samotné mateřské sondy na povrchu vzdálené komety Čurjumov-Gerasimenko.

14.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
Aukční síň tvrdí, že hodinky, které prodala za více než milion eur, ruskému prezidentovi nepatřily.

Putinovy hodinky za milion eur? Nebyly prý jeho, dementoval Kreml

Ivan Hoffman

Komentář Deníku: Sen o dvou premiantech Evropy nevyšel

Seznamte se: Alanya, perla Turecké riviéry

/FOTOGALERIE/ Opomíjená, možná i lehce zatracovaná. Taková je pro většinu české veřejnosti Turecká riviéra. Ale ne náhodou se říká, že kdo jednou objeví zdejší kouzlo, už nebude chtít domů. Že, egyptská královno Kleopatro?

Veselnická, která se sešla s Trumpem mladším, dělala i pro FSB

Ruská právnička Natalia Veselnická, která se před americkými prezidentskými volbami sešla s Donaldem Trumpem juniorem, má mezi svými klienty i ruskou tajnou policii FSB. Uvádí to agentura Reuters s odkazem na dokumenty, které získala k dispozici.

Potvrzeno, jihočeskou kandidátku ČSSD povede Ondřej Veselý

Volebním lídrem sociální demokracie v jižních Čechách bude právník a bývalý starosta Písku Ondřej Veselý.

Vy byste s námi měli táhnout za jeden provaz, vzkázal Erdogan Němcům

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan odsoudil vyjádření německého ministra hospodářství, který varoval firmy investující v Turecku. "Měli bychom táhnout za jeden provaz," prohlásil.