Deník

Vědci na jihozápadě Francie objevili nový typ dinosaura

Marseille - Paleontologové na jihozápadě Francie objevili nový druh dinosaura. Patří do skupiny titanosaurů, největších stvoření, jaká kdy po Zemi chodila, a dostal název Atsinganosaurus velauciensis (cikánský dinosaurus) kvůli podobnosti s příbuznými prehistorickými druhy v Rumunsku. Informovala o tom dnes agentura AFP.

25.8.2012

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Fosilie jsou staré 75 milionů let a pocházejí z vývojové etapy Země nazývané druhohory, konkrétně z období svrchní křídy. Z prvních zjištění vyplývá, že šlo o asi 12 metrů dlouhého býložravce s malými válcovitými zuby a „útlejší" tělesnou stavbou.

„Našli jsme více než 70 procent kostry zvířete, ale lebku bohužel ne," řekla Géraldine Garciová z univerzity ve francouzském Poitiers. Nález prý ale i tak expertům umožní věrně rekonstruovat podobu zvířete.

Vědci objev učinili ve vykopávkách u města Velaux nedaleko Aix-en-Provence. Vykopávky začaly v roce 2002 a vědci na nich pracovali v utajení, aby zabránili drancování. S experty z Francie spolupracoval Královský institut přírodních věd v Bruselu.

25.8.2012 VSTUP DO DISKUSE

Medu je málo, shoduje se většina včelařů. Může za to úhyn včelstev

Požár na jihu Francie

VIDEO: Jih Francie sužují požáry, z domovů a kempů vyhnaly tisíce lidí

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Na Jižní spojce se převrátil kamion, po nehodě začal hořet

/FOTOGALERIE/ Kolaps dopravy na Jižní spojce ve směru jízdy od Štěrbohol k Barrandovskému mostu způsobila ve středu ráno havárie kamionu, který před půl sedmou prorazil svodidla za čerpací stanicí pohonných hmot poblíž sjezdu na Strašnice.

Český fotbal táhne. Jde o levnou zábavu, prodraží ji až věrnost

/INFOGRAFIKA/ Koupí si dres a šálu, jezdí na každý mač a hltá sebemenší novinky. Zhruba tak vypadá prototyp oddaného fanouška, který žije jen pro fotbal.

USA zostřily sankce proti Rusku. Trumpovi navzdory

Sněmovna reprezentantů Spojených států včera odsouhlasila zákon, jímž se na Rusko, ale i Írán a KLDR uvalily přísnější sankce. Prezident Donald Trump v případě Ruska lobboval za změkčení postihů Moskvy, ovšem něúspěšně.