VYBERTE SI REGION

Vědci: Náraz asteroidu neznamená pro život jen zkázu

Washington – Dopad asteroidu neznamená pro planetu jen zkázu. Pro rozvoj podzemního života může být náraz velkého meteoritu doslova požehnáním. Uvádí to podle odborného magazínu Astrobiology nová vědecká studie, která se odvolává na výzkum v oblasti velkého dopadového kráteru v zátoce Chesapeake na východě USA.

24.4.2012 1

Ilustrační fotoFoto: profimedia.cz

„Dopady mohou rozrušit skálu ve velkých hloubkách, což umožní pronikání vody a živin,“ kostatoval Charles Cockell z univerzity ve skotském Edinburghu, který se svými kolegy na výzkumu pracoval.

Studie připomíná obecně přijímaný fakt, že asteroid či kometa život na planetě jen ničí, a dodává, že náraz naopak vytvoří pro mikroby pod povrchem vhodnější prostředí. „Náraz sice horkem sterilizuje část povrchu, ale jiné oblasti učiní vhodnější pro obývání,“ tvrdí vědecký dokument.

V posledních několika desetiletích biologové zjišťují, že biosféra nekončí na povrchu. Velká část zemské biomasy se ukrývá v podzemí. Řada výzkumných vrtů mimo jiné dokázala, že v hlubokých vrstvách usazenin žijí mikroorganismy. Někteří se živí organickými částečkami, které prosakují z povrchu, další naopak získávají energii z chemické reakce železa a síry.

Ačkoli nejde z lidského pohledu o žádný „ráj“, je tato sféra velmi poklidná. Neexistují zde střídání dne a noci nebo zimy s létem a prostředí neohrožuje globální oteplování či doby ledové. Chod života zde příležitostně mění jen zemětřesení a dopady meteoritů.

Cockell se svým týmem zkoumal kráter v Chesapeake, který je se svou šířkou 85 kilometrů jedním z největších na Zemi. Ve své studii vědci uvádějí, že podzemní biosféra se stále přizpůsobuje následkům nárazu, který se udál před 35 miliony let. Zároveň ale upozorňují, že některé mikroorganismy využily katastrofy a usadily se ve větších hloubkách.

Dopadový kráter v zátoce Chesapeake je vůbec největším ve Spojených státech, v mělkých pobřežních vodách ho vytvořila asi kilometrová kometa či asteroid. Geologové kráter objevili v roce 1983.

24.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

„Cítíme velkou křivdu," říkají manželé, kteří měli naftu ve své studni

Zdounky – Společně se svou manželkou cítí velkou křivdu a bezmoc poté, co před více než 14 dny zjistili, že jejich do té doby průzračná a kvalitní pitná voda ve studni je kontaminována starou směsí topných olejů. Znehodnocenou vodu nic netušíce několik dní pili.

AKTUALIZUJEME

Zpátky na 'bedně'! Koukalová byla třetí ve sprintu: Je to pozitivní kopanec

Östersund (Švédsko) /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová dojela třetí ve sprintu v Östersundu a poprvé v nové sezoně Světového poháru vystoupila na stupně vítězů. Královna minulé zimy přesně střílela a prohrála jen s vítězkou Marií Dorinovou-Habertovoui z Francie a druhou Finkou Kaisou Mäkäräinenovou.

Policie obvinila souzeného Íránce Zadeha z ovlivňování svědka

Brno – Policie v sobotu obvinila podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, který je souzený za daňové úniky, že se měl podílet na ovlivňování svědka. Nyní ještě probíhají výslechy. Po poledni to sdělil Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu. V současné době je na svobodě díky vysoké kauci, kterou složil na začátku roku.