Vědci: Náraz asteroidu neznamená pro život jen zkázu

Washington – Dopad asteroidu neznamená pro planetu jen zkázu. Pro rozvoj podzemního života může být náraz velkého meteoritu doslova požehnáním. Uvádí to podle odborného magazínu Astrobiology nová vědecká studie, která se odvolává na výzkum v oblasti velkého dopadového kráteru v zátoce Chesapeake na východě USA.

24.4.2012 1

Ilustrační fotoFoto: profimedia.cz

„Dopady mohou rozrušit skálu ve velkých hloubkách, což umožní pronikání vody a živin,“ kostatoval Charles Cockell z univerzity ve skotském Edinburghu, který se svými kolegy na výzkumu pracoval.

Studie připomíná obecně přijímaný fakt, že asteroid či kometa život na planetě jen ničí, a dodává, že náraz naopak vytvoří pro mikroby pod povrchem vhodnější prostředí. „Náraz sice horkem sterilizuje část povrchu, ale jiné oblasti učiní vhodnější pro obývání,“ tvrdí vědecký dokument.

V posledních několika desetiletích biologové zjišťují, že biosféra nekončí na povrchu. Velká část zemské biomasy se ukrývá v podzemí. Řada výzkumných vrtů mimo jiné dokázala, že v hlubokých vrstvách usazenin žijí mikroorganismy. Někteří se živí organickými částečkami, které prosakují z povrchu, další naopak získávají energii z chemické reakce železa a síry.

Ačkoli nejde z lidského pohledu o žádný „ráj“, je tato sféra velmi poklidná. Neexistují zde střídání dne a noci nebo zimy s létem a prostředí neohrožuje globální oteplování či doby ledové. Chod života zde příležitostně mění jen zemětřesení a dopady meteoritů.

Cockell se svým týmem zkoumal kráter v Chesapeake, který je se svou šířkou 85 kilometrů jedním z největších na Zemi. Ve své studii vědci uvádějí, že podzemní biosféra se stále přizpůsobuje následkům nárazu, který se udál před 35 miliony let. Zároveň ale upozorňují, že některé mikroorganismy využily katastrofy a usadily se ve větších hloubkách.

Dopadový kráter v zátoce Chesapeake je vůbec největším ve Spojených státech, v mělkých pobřežních vodách ho vytvořila asi kilometrová kometa či asteroid. Geologové kráter objevili v roce 1983.

24.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

Olomoucký vrchní státní zástupce Ivo Ištvan

Ištvan o kauze úniků: Panovala obava, že obvinění budou mařit vyšetřování

Místo, kde se v berlínském parku Teirgarten scházejí mladiství prostituti.

Prodáváme se, abychom přežili, říkají mladí uprchlíci - prostituti v Německu

DOTYK.CZ / AKTUALIZOVÁNO

Australané řeší, co s místními žraloky

Mnoho Australanů se donedávna usmívalo nad pověstí své země jakožto rejdišti světově obávaných zvířat. Byla to ale smrt místní surfařky Laeticie Brouwerové, která odstartovala zájem státních orgánů ohledně řešení, které by eliminovalo riziko útoků a zároveň nevedlo k drastickým opatřením.

Itálie rozdává stovky hradů. Má ale podmínku

Toužíte po vlastním hradu nebo alespoň po sídle, které dýchá historií? V Itálii máte možnost. Země nabízí soukromým investorům zdarma víc než 100 historických památek. Má ale podmínku: nový vlastník je musí zrenovovat a transformovat do podoby turistického objektu.

Muž se přiznal, že vláčel ženu na laně za autem

V listopadu 2016 šokoval německé městečko Hameln případ brutálního násilí kurdského muže, který se pokusil zabít bývalou přítelkyni mimořádně krutý způsobem. Uvázal jí lano kolem krku, lano pak přivázal k autu a vláčel ženu po silnici.

Odpad třídí stále více lidí. Radnice je motivují i dárky

Rok od roku Pardubice rozšiřují území, na němž mohou obyvatelé rodinných domů odkládat do samostatných kontejnerů biologicky rozložitelný odpad. Od roku 2007, kdy město s odděleným ukládáním bioodpadu začalo, ho separuje 2750 domácností. Letos byl sběr rozšířen i do okrajových částí města – do Lánů na Důlku a Opočínku.