Vědci: Náraz asteroidu neznamená pro život jen zkázu

Washington – Dopad asteroidu neznamená pro planetu jen zkázu. Pro rozvoj podzemního života může být náraz velkého meteoritu doslova požehnáním. Uvádí to podle odborného magazínu Astrobiology nová vědecká studie, která se odvolává na výzkum v oblasti velkého dopadového kráteru v zátoce Chesapeake na východě USA.

24.4.2012 1

Ilustrační fotoFoto: profimedia.cz

„Dopady mohou rozrušit skálu ve velkých hloubkách, což umožní pronikání vody a živin,“ kostatoval Charles Cockell z univerzity ve skotském Edinburghu, který se svými kolegy na výzkumu pracoval.

Studie připomíná obecně přijímaný fakt, že asteroid či kometa život na planetě jen ničí, a dodává, že náraz naopak vytvoří pro mikroby pod povrchem vhodnější prostředí. „Náraz sice horkem sterilizuje část povrchu, ale jiné oblasti učiní vhodnější pro obývání,“ tvrdí vědecký dokument.

V posledních několika desetiletích biologové zjišťují, že biosféra nekončí na povrchu. Velká část zemské biomasy se ukrývá v podzemí. Řada výzkumných vrtů mimo jiné dokázala, že v hlubokých vrstvách usazenin žijí mikroorganismy. Někteří se živí organickými částečkami, které prosakují z povrchu, další naopak získávají energii z chemické reakce železa a síry.

Ačkoli nejde z lidského pohledu o žádný „ráj“, je tato sféra velmi poklidná. Neexistují zde střídání dne a noci nebo zimy s létem a prostředí neohrožuje globální oteplování či doby ledové. Chod života zde příležitostně mění jen zemětřesení a dopady meteoritů.

Cockell se svým týmem zkoumal kráter v Chesapeake, který je se svou šířkou 85 kilometrů jedním z největších na Zemi. Ve své studii vědci uvádějí, že podzemní biosféra se stále přizpůsobuje následkům nárazu, který se udál před 35 miliony let. Zároveň ale upozorňují, že některé mikroorganismy využily katastrofy a usadily se ve větších hloubkách.

Dopadový kráter v zátoce Chesapeake je vůbec největším ve Spojených státech, v mělkých pobřežních vodách ho vytvořila asi kilometrová kometa či asteroid. Geologové kráter objevili v roce 1983.

24.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

René Nagy u Krajského soudu v Ostravě.

Zvrhlík zneužil tři děti, jedno málem zabil. Soud mu vyměřil 20 let

Petro Porošenko se v Paříži setkal s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem.

Francie neuzná „ruský Krym“, řekl Macron Porošenkovi

První svezení v omlazené Škodě Citigo. V čem je teď lepší?

Česká verze malých koncernových trojčat se nedávno dočkala faceliftu. Vedle změn v oblasti vzhledu přibyly také nové prvky výbavy, zejména v oblasti konektivity. Takže co všechno Citigo po faceliftu umí a jak vlastně jezdí?

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

V Kyjevě explodoval automobil s plukovníkem ukrajinské vojenské rozvědky

Centrem ukrajinského hlavního města na křižovatce ulic Solomenskaja a Aleksejevskaja otřásl dnes ráno výbuch. Do vzduchu zde vyletěl automobil, ve kterém údajně zahynul vysoký důstojník ukrajinské vojenské rozvědky.

Drnovický stadion je opět na prodej. Cena? O polovinu víc, než při dražbě

Místo dělníků pracujících na opravách je na drnovickém fotbalovém stadionu stále klid. Nejenže vypadá stejně jako před dražbou, která se konala před rokem a čtvrt. Jeho nový majitel, brněnská společnost Mengas, se rozhodl, že ho znovu prodá. Koupit by ho podle něj měla obec. Za devět milionů.

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu spor mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.