Vědci: Náraz asteroidu neznamená pro život jen zkázu

Washington – Dopad asteroidu neznamená pro planetu jen zkázu. Pro rozvoj podzemního života může být náraz velkého meteoritu doslova požehnáním. Uvádí to podle odborného magazínu Astrobiology nová vědecká studie, která se odvolává na výzkum v oblasti velkého dopadového kráteru v zátoce Chesapeake na východě USA.

24.4.2012 1

Ilustrační fotoFoto: profimedia.cz

„Dopady mohou rozrušit skálu ve velkých hloubkách, což umožní pronikání vody a živin,“ kostatoval Charles Cockell z univerzity ve skotském Edinburghu, který se svými kolegy na výzkumu pracoval.

Studie připomíná obecně přijímaný fakt, že asteroid či kometa život na planetě jen ničí, a dodává, že náraz naopak vytvoří pro mikroby pod povrchem vhodnější prostředí. „Náraz sice horkem sterilizuje část povrchu, ale jiné oblasti učiní vhodnější pro obývání,“ tvrdí vědecký dokument.

V posledních několika desetiletích biologové zjišťují, že biosféra nekončí na povrchu. Velká část zemské biomasy se ukrývá v podzemí. Řada výzkumných vrtů mimo jiné dokázala, že v hlubokých vrstvách usazenin žijí mikroorganismy. Někteří se živí organickými částečkami, které prosakují z povrchu, další naopak získávají energii z chemické reakce železa a síry.

Ačkoli nejde z lidského pohledu o žádný „ráj“, je tato sféra velmi poklidná. Neexistují zde střídání dne a noci nebo zimy s létem a prostředí neohrožuje globální oteplování či doby ledové. Chod života zde příležitostně mění jen zemětřesení a dopady meteoritů.

Cockell se svým týmem zkoumal kráter v Chesapeake, který je se svou šířkou 85 kilometrů jedním z největších na Zemi. Ve své studii vědci uvádějí, že podzemní biosféra se stále přizpůsobuje následkům nárazu, který se udál před 35 miliony let. Zároveň ale upozorňují, že některé mikroorganismy využily katastrofy a usadily se ve větších hloubkách.

Dopadový kráter v zátoce Chesapeake je vůbec největším ve Spojených státech, v mělkých pobřežních vodách ho vytvořila asi kilometrová kometa či asteroid. Geologové kráter objevili v roce 1983.

24.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

Opel Insignia Grand Sport.

Francouzi chtějí Opel. Rýsuje se nový automobilový gigant

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

Sněm ANO vybere tváře pro kampaň

Česko zasáhl silný vítr. Kácel stromy, ochromil dopravu, shazoval střechy

Předpověď meteorologů se vyplnila. Velmi silný vítr narušil železniční dopravu po celé České republice. Nejvíce pak v jižních Čechách. V Praze ničil také billboardy a shazoval plechy ze střech. Vítr by měl během dneška postupně slábnout. Výstraha platí v hlavním městě i ve většině krajů do dnešních 10:00.

EUC koupila od Homolky firmu poskytující nadstandardní péči

Praha - Skupina EUC (dříve Euroclinicum), která v Česku provozuje mimo jiné síť poliklinik a laboratoři, koupila za 50,5 milionu korun firmu Homolka Premium Care, která se specializuje na poskytování nadstandardní individuální zdravotní péče. Prodej akcií firmy je součástí likvidace společnosti Holte, která je dceřinou společností Nemocnice Na Homolce. Ve čtvrtek o tom informovala mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

Co zabilo bratra Kim Čong-una? Smrtící neurotoxická látka VX

Na těle mrtvého bratra severokorejského vůdce Kim Čong-una se našla smrtelně nebezpečná nervová látka VX. Sdělila to dnes podle agentury AFP malajsijská policie. Kim Čong-nam byl podle vyšetřovatelů nejspíš otráven 13. února na letišti v malajsijské metropoli Kuala Lumpuru.

Rodičům vadí povinná předškolní docházka

V názorech na novou povinnost nechat zapsat budoucí prvňáčky do mateřských škol se rodiče předškoláků a učitelé neshodnou. Stejně jako u další možnosti učit dítě doma, ale počítat s tím, že bude muset absolvovat přezkoušení, zda je stejně připravené jako jeho vrstevníci navštěvující školky. Povinná předškolní docházka začíná platit od září letošního roku.