Vědci našli 12 světelných let daleko planetu příhodnou pro život

Washington - Nejbližší planeta potenciálně příhodná pro život je necelých 12 světelných let daleko od Země. Dospěl k tomu ve svém výzkumu mezinárodní tým astronomů. Planeta se nachází u hvězdy Tau Ceti v souhvězdí Velryby, informoval ve středu server Space.com.

19.12.2012 2

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Kolem hvězdy, která patří k nejbližším sousedům našeho Slunce, pravděpodobně obíhá pět planet, přičemž na jedné z nich by se podle vědců možná mohlo dařit životu, jak ho známe. Vyskytuje se totiž v „obyvatelné" zóně, tedy v takové vzdálenosti od hvězdy, aby umožňovala existenci vody na povrchu planety v kapalném skupenství.

Planeta má hmotnost pouze 4,3 krát větší než Země, takže je nejmenší z dosud objevených exoplanet teoreticky příhodných pro život. „Tento objev je v souladu s naším formujícím se názorem, že takřka každá hvězda má planety a že v galaxii musí být mnoho takových potenciálně obyvatelných planet o velikosti Země," uvedl Steve Vogt z Kalifornské univerzity v Santa Cruz. „Jsou všude, dokonce hned u sousedů," dodal.

Planety u Tau Ceti jsou poměrně malé a mají minimální hmotnost. Planeta, která je pro život nejpříhodnější, oběhne svou hvězdu za 168 dní. Je ale nepravděpodobné, že by šlo o planetu s pevným povrchem, jako je Země.

„Není možné určit její složení, ale nepokládám za příliš pravděpodobné, že by tato konkrétní planeta měla skalnatý povrch," uvedl vedoucí výzkumného týmu Mikko Tuomi z Hertfordshireské univerzity v Anglii. „Možná je to ‚vodní svět'", ale momentálně jde o spekulaci, zdůraznil vědec.

Hvězda Tau Ceti je o něco menší a méně zářivá než Slunce. Je 11,9 světelného roku daleko a na noční obloze je viditelná pouhým okem. Vzhledem k nevelké vzdálenosti a podobnosti se Sluncem se často objevuje ve vědeckofantas­tických příbězích.

Od počátku 90. let bylo objeveno víc než 800 planet mimo sluneční soustavu, ale jen pár z nich je hypoteticky obyvatelných. Nedávno tým britských a německých astronomů našel 44 světelných let od Země planetu, která je prý ze všech dosud objevených možná nejpříhodnější pro život pozemského typu.

19.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Bourání paneláku v Chánově v listopadu 2016

Nájmy v Chánově podraží, ale stále zůstanou velmi levné

Až polovina sudových vín je pančovaná. Prodej v trafikách či na benzínkách končí

Prodej tekuté révy od dubna výrazně zpřísní. Prodejci chtějí zdražit, podle vinařů k tomu neexistuje důvod.

Británie požádá o odchod z EU, začnou dvouletá jednání

Británie ve středu oficiálně požádá o odchod z Evropské unie. Začne tak nelehký proces vyjednávání o podmínkách opuštění evropského bloku, jehož členem se země stala v roce 1973. Britové podpořili takzvaný brexit v loňském červnovém referendu, podle průzkumů veřejného mínění byla jedním z jejich hlavních motivů touha po omezení imigrace.

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Cestu z ubytovny hledají jen těžko kvůli počtu dětí, romskému původu nebo tomu, že nemohou našetřit na kauci. Padesátka takových rodin hledá pomoc v brněnském projektu rychlého zabydlení. Poslední z nich se mají ubytovat ještě v tomto měsíci.

Skotský parlament bude hlasovat o referendu o nezávislosti

Skotský parlament dnes bude debatovat a hlasovat o výzvě k vypsání dalšího referenda o samostatnosti Skotska. První ministryně Nicola Sturgeonová usiluje o referendum kvůli chystanému vystoupení Británie z Evropské unie. Podle agentury Reuters je téměř jisté, že skotský parlament její návrh podpoří.