Vědci našli 12 světelných let daleko planetu příhodnou pro život

Washington - Nejbližší planeta potenciálně příhodná pro život je necelých 12 světelných let daleko od Země. Dospěl k tomu ve svém výzkumu mezinárodní tým astronomů. Planeta se nachází u hvězdy Tau Ceti v souhvězdí Velryby, informoval ve středu server Space.com.

19.12.2012 2

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Kolem hvězdy, která patří k nejbližším sousedům našeho Slunce, pravděpodobně obíhá pět planet, přičemž na jedné z nich by se podle vědců možná mohlo dařit životu, jak ho známe. Vyskytuje se totiž v „obyvatelné" zóně, tedy v takové vzdálenosti od hvězdy, aby umožňovala existenci vody na povrchu planety v kapalném skupenství.

Planeta má hmotnost pouze 4,3 krát větší než Země, takže je nejmenší z dosud objevených exoplanet teoreticky příhodných pro život. „Tento objev je v souladu s naším formujícím se názorem, že takřka každá hvězda má planety a že v galaxii musí být mnoho takových potenciálně obyvatelných planet o velikosti Země," uvedl Steve Vogt z Kalifornské univerzity v Santa Cruz. „Jsou všude, dokonce hned u sousedů," dodal.

Planety u Tau Ceti jsou poměrně malé a mají minimální hmotnost. Planeta, která je pro život nejpříhodnější, oběhne svou hvězdu za 168 dní. Je ale nepravděpodobné, že by šlo o planetu s pevným povrchem, jako je Země.

„Není možné určit její složení, ale nepokládám za příliš pravděpodobné, že by tato konkrétní planeta měla skalnatý povrch," uvedl vedoucí výzkumného týmu Mikko Tuomi z Hertfordshireské univerzity v Anglii. „Možná je to ‚vodní svět'", ale momentálně jde o spekulaci, zdůraznil vědec.

Hvězda Tau Ceti je o něco menší a méně zářivá než Slunce. Je 11,9 světelného roku daleko a na noční obloze je viditelná pouhým okem. Vzhledem k nevelké vzdálenosti a podobnosti se Sluncem se často objevuje ve vědeckofantas­tických příbězích.

Od počátku 90. let bylo objeveno víc než 800 planet mimo sluneční soustavu, ale jen pár z nich je hypoteticky obyvatelných. Nedávno tým britských a německých astronomů našel 44 světelných let od Země planetu, která je prý ze všech dosud objevených možná nejpříhodnější pro život pozemského typu.

19.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

Mnohé děti se alkoholu nevyhýbají...

Strážníci pohlídají školáky. Dohlédnou na jejich bezpečí i na "žízeň"

Sprosté nadávky, výhrůžky. Strýcová odkryla druhou tvář tenisu

/VIDEO/ Poslední míček práskl o trávu na kurtu v Birminghamu, zápas skončil. Zklamaná Barbora Strýcová u sítě podala ruku své přemožitelce, pak se trochu vydýchala. Měla za sebou tři sety náročného tenisu.

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.