Deník

Vědci našli 12 světelných let daleko planetu příhodnou pro život

Washington - Nejbližší planeta potenciálně příhodná pro život je necelých 12 světelných let daleko od Země. Dospěl k tomu ve svém výzkumu mezinárodní tým astronomů. Planeta se nachází u hvězdy Tau Ceti v souhvězdí Velryby, informoval ve středu server Space.com.

19.12.2012 2

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Kolem hvězdy, která patří k nejbližším sousedům našeho Slunce, pravděpodobně obíhá pět planet, přičemž na jedné z nich by se podle vědců možná mohlo dařit životu, jak ho známe. Vyskytuje se totiž v „obyvatelné" zóně, tedy v takové vzdálenosti od hvězdy, aby umožňovala existenci vody na povrchu planety v kapalném skupenství.

Planeta má hmotnost pouze 4,3 krát větší než Země, takže je nejmenší z dosud objevených exoplanet teoreticky příhodných pro život. „Tento objev je v souladu s naším formujícím se názorem, že takřka každá hvězda má planety a že v galaxii musí být mnoho takových potenciálně obyvatelných planet o velikosti Země," uvedl Steve Vogt z Kalifornské univerzity v Santa Cruz. „Jsou všude, dokonce hned u sousedů," dodal.

Planety u Tau Ceti jsou poměrně malé a mají minimální hmotnost. Planeta, která je pro život nejpříhodnější, oběhne svou hvězdu za 168 dní. Je ale nepravděpodobné, že by šlo o planetu s pevným povrchem, jako je Země.

„Není možné určit její složení, ale nepokládám za příliš pravděpodobné, že by tato konkrétní planeta měla skalnatý povrch," uvedl vedoucí výzkumného týmu Mikko Tuomi z Hertfordshireské univerzity v Anglii. „Možná je to ‚vodní svět'", ale momentálně jde o spekulaci, zdůraznil vědec.

Hvězda Tau Ceti je o něco menší a méně zářivá než Slunce. Je 11,9 světelného roku daleko a na noční obloze je viditelná pouhým okem. Vzhledem k nevelké vzdálenosti a podobnosti se Sluncem se často objevuje ve vědeckofantas­tických příbězích.

Od počátku 90. let bylo objeveno víc než 800 planet mimo sluneční soustavu, ale jen pár z nich je hypoteticky obyvatelných. Nedávno tým britských a německých astronomů našel 44 světelných let od Země planetu, která je prý ze všech dosud objevených možná nejpříhodnější pro život pozemského typu.

19.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
Ilustrační fotografie.

Facebooku hrozí pokles uživatelů, mladí používají jiné sítě

Play off Ligy mistrů mezi SK Slavia Praha a APOEL FC, hrané 23. srpna v Praze.

Slavia nedobyla Ligu mistrů. Tvrdík zuřil: Ostuda, fraška

Hrozba terorismu: V Rotterdamu zrušili koncert, našli auto s plynovými lahvemi

Nizozemská policie se dnes rozhodla zrušit kvůli teroristické hrozbě koncert americké rockové skupiny Allah-Las v Rotterdamu. Nedaleko místa konání se totiž našla dodávka se španělskou poznávací značkou. V ní byly plynové bomby.

Venkovní dlažba: beton versus přírodní kámen

Beton na sebe umí brát rozličné podoby a často se jím nahrazuje i přírodní kámen. Je imitace kamene opravdu o tolik výhodnější než jeho nefalšovaná předloha?

Do Německa se vrátila část zlatého pokladu, ukrytá před Rusy v zahraničí

Německá ústřední banka ve středu oznámila, že se jí podařilo tři roky před plánovaným temínem dokončit iniciativu, na jejímž základě se vrací do Německa polovina německých zlatých rezerv, ukrytých během studené války v zahraničí.

Britský soud rozhoduje o vině mladého cyklisty, který srazil a usmrtil chodkyni

Před britským soudem v Londýně se začal projednávat případ dvacetiletého cyklisty Charlieho Allistona, který loni v únoru srazil na kole čtyřiačtyřicetiletou Kim Briggsovou, když přecházela silnici. Matka dvou dětí podlehla pár dnů po nehodě vážnému zranění hlavy.