Vědci našli dosud nejvzdálenější galaxii

Londýn – Dosud zřejmě nejvzdálenější galaxii objevil mezinárodní tým astronomů ve vzdálenosti 13,2 miliardy světelných let.

26.1.2011

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Vědci o objevu, jenž jim umožnil Hubbleův vesmírný teleskop, informují v nejnovějším vydání vědeckého magazínu Nature.

Světlo z objevených hvězd se začalo vesmírem šířit jen 480 milionů let po velkém třesku. Pokud se to potvrdí, šlo by o jednu z prvních galaxií vůbec. „Velmi jsme se přiblížili k prvním galaxiím, u nichž předpokládáme, že se zformovaly 200 až 300 milionů let po velkém třesku,“ uvedl Garth Illingworth z Kalifornské univerzity v Santa Cruz.

„Tento výsledek je na hranici našich možností, ale věnovali jsme měsíce tomu, abychom to ověřili, takže jsme si docela jistí,“ dodal americký expert.

Hubbleův teleskop se zaměřil na oblast kosmu zvanou Hubbleovo ultra hluboké pole (HUDF), kde byl už na přelomu let 2003 a 2004 poprvé pořízen obrázek vesmíru ve viditelné části světelného spektra tak, jak vypadal před přibližně 13 miliardami lety.

26.1.2011 VSTUP DO DISKUSE

Technopárty Czarotek ve Vysoké Peci u Jirkova

Mladý muž zemřel na technopárty Czarotek u Jirkova

Tradiční výstava Zahrada.

Tradiční výstava Zahrada může být letos poslední. Kvůli EET

Vzkaz Česku? Jednání na vlastní pěst je jen iluzí, upozornil Tusk

Předseda Evropské rady Donald Tusk označil dnešní mimořádný summit Evropské unie kvůli schválení tzv. vodítek pro brexit za nejdůležitější v jeho dosavadním životě. Samotné schvalování trvalo jen čtyři minuty.

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Učitel plánické základní školy Dušan Kučera, který neunesl hajlování třináctiletého romského žáka a vystartoval na něj, se nedopustil žádného trestného činu ani přestupku. K tomu závěru došla klatovská policie.

Tým kampaně Emmanuela Macrona vykázal ze svých akcí ruská média

Rusko obvinilo francouzského prezidentského kandidáta Emmanuela Macrona z diskriminace poté, co jeho volební štáb zakázal přístup na své akce agentuře Sputnik a televizní stanici Russia Today.

Turecko odstřihlo Turky od Wikipedie. Prý ohrožuje bezpečnost země

Celosvětově veřejná encyklopedie představuje prý mimořádné nebezpečí pro turecký stát. Vláda tak zablokovala uživatelům internetu tuto adresu.