Vědci našli dosud nejvzdálenější galaxii

Londýn – Dosud zřejmě nejvzdálenější galaxii objevil mezinárodní tým astronomů ve vzdálenosti 13,2 miliardy světelných let.

26.1.2011

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Vědci o objevu, jenž jim umožnil Hubbleův vesmírný teleskop, informují v nejnovějším vydání vědeckého magazínu Nature.

Světlo z objevených hvězd se začalo vesmírem šířit jen 480 milionů let po velkém třesku. Pokud se to potvrdí, šlo by o jednu z prvních galaxií vůbec. „Velmi jsme se přiblížili k prvním galaxiím, u nichž předpokládáme, že se zformovaly 200 až 300 milionů let po velkém třesku,“ uvedl Garth Illingworth z Kalifornské univerzity v Santa Cruz.

„Tento výsledek je na hranici našich možností, ale věnovali jsme měsíce tomu, abychom to ověřili, takže jsme si docela jistí,“ dodal americký expert.

Hubbleův teleskop se zaměřil na oblast kosmu zvanou Hubbleovo ultra hluboké pole (HUDF), kde byl už na přelomu let 2003 a 2004 poprvé pořízen obrázek vesmíru ve viditelné části světelného spektra tak, jak vypadal před přibližně 13 miliardami lety.

26.1.2011 VSTUP DO DISKUSE

Tři malí chlapci ubili plameňáka v zoo. Jejich rodiče se nyní omluvili

Muž se zřítil ze Sněžky. Vrtulník u něho nemohl kvůli mlze přistát

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Lídři členských státu EU se ve Vatikánu sešli s papežem

Papež František dnes přijal prezidenty a premiéry 27 zemí Evropské unie. S nejvyššími představiteli unijních států s výjimkou Británie se setkal den před jejich římským summitem, který má připomenout 60 let evropské integrace.