Deník

Vědci našli dosud nejvzdálenější galaxii

Londýn – Dosud zřejmě nejvzdálenější galaxii objevil mezinárodní tým astronomů ve vzdálenosti 13,2 miliardy světelných let.

26.1.2011

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Vědci o objevu, jenž jim umožnil Hubbleův vesmírný teleskop, informují v nejnovějším vydání vědeckého magazínu Nature.

Světlo z objevených hvězd se začalo vesmírem šířit jen 480 milionů let po velkém třesku. Pokud se to potvrdí, šlo by o jednu z prvních galaxií vůbec. „Velmi jsme se přiblížili k prvním galaxiím, u nichž předpokládáme, že se zformovaly 200 až 300 milionů let po velkém třesku,“ uvedl Garth Illingworth z Kalifornské univerzity v Santa Cruz.

„Tento výsledek je na hranici našich možností, ale věnovali jsme měsíce tomu, abychom to ověřili, takže jsme si docela jistí,“ dodal americký expert.

Hubbleův teleskop se zaměřil na oblast kosmu zvanou Hubbleovo ultra hluboké pole (HUDF), kde byl už na přelomu let 2003 a 2004 poprvé pořízen obrázek vesmíru ve viditelné části světelného spektra tak, jak vypadal před přibližně 13 miliardami lety.

26.1.2011 VSTUP DO DISKUSE

Miloš Zeman

Prezident Zeman je ve velmi dobrém zdravotním stavu, hlásí konzilium

Lázně Luhačovice

Lázně hlásí plno. Po letech škrtů se pustily i do oprav

V Ostravě se srazila tramvaj s náklaďákem, na místě jsou zranění

/FOTOGALERIE/ Krátce před desátou hodinou omezila provoz na ulici 28. října v Ostravě před Krajským úřadem dopravní nehoda. Tramvajová doprava byla zastavena.

V Barceloně i v dalších městech sílí protesty proti turistům

Stálí obyvatelé evropských center turistického ruchu jsou otrávení z masové turistiky a hledají různé způsoby, jak turistům destinaci znechutit. ve Španělsku se protesty rozšířily z Barcelony do dalších měst, nespokojenost se ozývá i z jiných evropských zemí.

Letošní požáry v Portugalsku jsou nejvražednější, policie zatkla 61 lidí

Portugalská policie oznámila, že letos zatkla kvůli podezření z úmyslného zakládání požárů celkem 61 lidí. Lesní požáry zabily v letošním roce v této zemi víc než 60 lidí a zničily víc než 141 tisíc hektarů půdy, což představuje nejhorší škody od roku 2003.

Poškozujete důvěryhodnost unie, vyčítají Turci Merkelové

Turecký ministr pro evropské záležitosti Ömer Çelik ve čtvrtek prohlásil, že komentáře Angely Merkelové na téma ukončení rozšiřování celní unie mezi Ankarou a Evropskou unií poškozují důvěryhodnost EU.