VYBERTE SI REGION

Vědci našli dosud nejvzdálenější galaxii

Londýn – Dosud zřejmě nejvzdálenější galaxii objevil mezinárodní tým astronomů ve vzdálenosti 13,2 miliardy světelných let.

26.1.2011

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Vědci o objevu, jenž jim umožnil Hubbleův vesmírný teleskop, informují v nejnovějším vydání vědeckého magazínu Nature.

Světlo z objevených hvězd se začalo vesmírem šířit jen 480 milionů let po velkém třesku. Pokud se to potvrdí, šlo by o jednu z prvních galaxií vůbec. „Velmi jsme se přiblížili k prvním galaxiím, u nichž předpokládáme, že se zformovaly 200 až 300 milionů let po velkém třesku,“ uvedl Garth Illingworth z Kalifornské univerzity v Santa Cruz.

„Tento výsledek je na hranici našich možností, ale věnovali jsme měsíce tomu, abychom to ověřili, takže jsme si docela jistí,“ dodal americký expert.

Hubbleův teleskop se zaměřil na oblast kosmu zvanou Hubbleovo ultra hluboké pole (HUDF), kde byl už na přelomu let 2003 a 2004 poprvé pořízen obrázek vesmíru ve viditelné části světelného spektra tak, jak vypadal před přibližně 13 miliardami lety.

26.1.2011 VSTUP DO DISKUSE

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.