Deník

Vědci našli obří černou díru velkou jako 17 miliard Sluncí

Washington - Američtí astronomové nalezli na odlehlém místě vesmíru jeden z největších kosmických objektů. O nálezu informoval ve svém posledním vydání časopis Nature. Gigantická černá díra má objem 17 miliard Sluncí a je jen o málo menší, než zatím největší zjištěná černá díra s objemem 21 miliard Sluncí.

6.4.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Objev vyvolal podle serveru Space.com překvapení a možná povede k přehodnocení dosavadních představ o výskytu černých děr, superhmotných objektů, jejíchž mohutné gravitační pole pohlcuje vše ve svém okolí včetně světla.

Obr, který byl vyobrazen s pomocí počítačové vizualizace, byl objeven v galaxii zvané NGC 1600, která leží asi 200 milionů světelných let od Země. Jde o prý o nezajímavou galaxii průměrné velikosti, která leží v místech považovaných za "kosmický zapadákov".

Mamutí černé díry dosud vědci nalézali ve shluku mnohem větších galaxií, nový objev proto vyvolal senzaci. Astronomka Chung-Pei Ma z Kalifornské univerzity v Berkeley přirovnala nově nalezený objekt k "mrakodrapu na vesnici". Údiv expertů vyvolalo i zjištění, že střed černé díry je prázdný.

Podle vědců může nový objev přehodnotit dosavadní představy o obřích černých dírách, jejichž výskyt je možná častější, než se dosud předpokládalo.

6.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 3

Andrej Babiš.

Největší podpoře voličů se těší hnutí ANO. Druzí jsou sociální demokraté

Slavnostní zahájení prvního ročníku tenisového Laver Cupu, které se konalo 20. září na Staroměstském náměstí v Praze. Marin Cilic, Alexander Zverev, Roger Federer,

Laver Cup odstartoval. Praha si na poslední chvíli rozmyslela výši dotace

Zemětřesení v Mexiku: prezident vyhlásil třídenní státní smutek

Mexický prezident Enrique Peña Nieto vyhlásil kvůli ničivému zemětřesení s epicentrem nedaleko hlavního města třídenní státní smutek. Přírodní katastrofa si dosud vyžádala 248 životů. Tento počet ještě může narůst o desítky pohřešovaných, mezi které patří i děti ze zřícené školy.

Íránský prezident označil Trumpův projev v OSN za ignorantský a nenávistný

Íránský prezident Hasan Rúhání tvrdě zkritizoval včerejší projev šéfa Bílého domu Donalda Trumpa před Valným shromážděním OSN. Americký prezident v něm označil mezinárodní dohodu s Teheránem z roku 2015 o omezení jeho jaderného programu za "nepřijatelnou a hanebnou" pro Spojené státy. Rúhání prohlásil, že pokud USA dohodu zruší, odpověď jeho země bude "rozhodná".

Portoriko na kolenou. Hurikán Maria mu způsobil totální blackout

Hurikán Maria označovaný za bouři století udeřil na čtyřmilionový karibský ostrov Portoriko. Nejprve mocný vítr způsobil kolaps národní elektrické soustavy. Úřady obyvatele varovaly, že to horší – tedy záplavy a sesuvy půdy – teprve přijde. V zemi panuje výjimečný stav.

Po Evropě létá Brněnský drak i Duch jižní Moravy

/FOTOGALERIE, VIDEO/ Brněnský drak a Duch jižní Moravy jsou nová jména dvou letadel, která ve své letecké síti používá společnost Bmi regional. V úterý Brněnského draka pokřtili hejtman jihomoravského kraje Bohumil Šimek a brněnský primátor Petr Vokřál.