Vědci našli obří černou díru velkou jako 17 miliard Sluncí

Washington - Američtí astronomové nalezli na odlehlém místě vesmíru jeden z největších kosmických objektů. O nálezu informoval ve svém posledním vydání časopis Nature. Gigantická černá díra má objem 17 miliard Sluncí a je jen o málo menší, než zatím největší zjištěná černá díra s objemem 21 miliard Sluncí.

6.4.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Objev vyvolal podle serveru Space.com překvapení a možná povede k přehodnocení dosavadních představ o výskytu černých děr, superhmotných objektů, jejíchž mohutné gravitační pole pohlcuje vše ve svém okolí včetně světla.

Obr, který byl vyobrazen s pomocí počítačové vizualizace, byl objeven v galaxii zvané NGC 1600, která leží asi 200 milionů světelných let od Země. Jde o prý o nezajímavou galaxii průměrné velikosti, která leží v místech považovaných za "kosmický zapadákov".

Mamutí černé díry dosud vědci nalézali ve shluku mnohem větších galaxií, nový objev proto vyvolal senzaci. Astronomka Chung-Pei Ma z Kalifornské univerzity v Berkeley přirovnala nově nalezený objekt k "mrakodrapu na vesnici". Údiv expertů vyvolalo i zjištění, že střed černé díry je prázdný.

Podle vědců může nový objev přehodnotit dosavadní představy o obřích černých dírách, jejichž výskyt je možná častější, než se dosud předpokládalo.

6.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 3

Lubomír Zaorálek

Sobotka: Kandidátem ČSSD na Hrad by mohli být Zaorálek nebo Štěch

Kamionová doprava na dálnici

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Comeback na spadnutí? Kvitovou svádí Paříž

Stačilo zadat povel internetovému vyhledávači a spustila se lavina titulků v češtině, angličtině, francouzštině a určitě i v dalších jazycích. Články pod nimi se zabývaly tím, že jistá Češka odletěla do Paříže, přičemž se před odletem vyfotila a pochlubila se tím na instagramu.

FBI vyšetřuje kvůli „ruské kauze" i Trumpova zetě Kushnera

Federální úřad pro vyšetřování (FBI) se podle amerických médií zajímá o zetě a poradce Donalda Trumpa Jareda Kushnera. Důvod? Údajné ruské ovlivňování amerických prezidentských voleb.

Útok v Manchesteru: policie pokračuje v razii, zatkla už deset lidí

/VIDEO/ Policie v Manchesteru informovala, že v souvislosti s pondělním teroristickým útokem na koncertě zpěvačky Ariany Grandeové zadržela desátého podezřelého. Naposledy provedla razii v pátek v ranních hodinách ve čtvrti Moss Side.