Deník

Vědci našli obří černou díru velkou jako 17 miliard Sluncí

Washington - Američtí astronomové nalezli na odlehlém místě vesmíru jeden z největších kosmických objektů. O nálezu informoval ve svém posledním vydání časopis Nature. Gigantická černá díra má objem 17 miliard Sluncí a je jen o málo menší, než zatím největší zjištěná černá díra s objemem 21 miliard Sluncí.

6.4.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Objev vyvolal podle serveru Space.com překvapení a možná povede k přehodnocení dosavadních představ o výskytu černých děr, superhmotných objektů, jejíchž mohutné gravitační pole pohlcuje vše ve svém okolí včetně světla.

Obr, který byl vyobrazen s pomocí počítačové vizualizace, byl objeven v galaxii zvané NGC 1600, která leží asi 200 milionů světelných let od Země. Jde o prý o nezajímavou galaxii průměrné velikosti, která leží v místech považovaných za "kosmický zapadákov".

Mamutí černé díry dosud vědci nalézali ve shluku mnohem větších galaxií, nový objev proto vyvolal senzaci. Astronomka Chung-Pei Ma z Kalifornské univerzity v Berkeley přirovnala nově nalezený objekt k "mrakodrapu na vesnici". Údiv expertů vyvolalo i zjištění, že střed černé díry je prázdný.

Podle vědců může nový objev přehodnotit dosavadní představy o obřích černých dírách, jejichž výskyt je možná častější, než se dosud předpokládalo.

6.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 3

Obrněné vozidlo Titus

Obrněnce pro českou armádu vyrobí Tatra

Nehoda vlaku na Francouzském nádraží v Barceloně.

Na nádraží v Barceloně havaroval vlak, na místě zůstaly desítky zraněných

VIDEO: Děsivá nehoda. Na pouti se utrhla sedačka s lidmi, jeden mrtvý

Jste milovníky lunaparků? Nejméně jednoho mrtvého a sedm zraněných, z toho tři vážně, si vyžádala nehoda na pouti v americkém městě Columbus. Ve středu večer se na ohijské státní pouti utrhla jedna ze sedaček během jízdy adrenalinové atrakce zvané Ball of Fire (Ohnivá koule).

Před 41 lety se Zlaté piesky zalily krví. Došlo k nejhorší letecké havárii u nás

/VIDEO/ Pavol Hammel měl krušnou noc, slavilo se, pilo. Teď je kolem osmé ráno a on vláčně klimbá v odbavovací hale pražské Ruzyně. Pár kolemjdoucích ho poznává, je to frontman bigbítové kapely Prúdy, v roce 1976 dost populární. V 8:27 se zvedá dopravní letoun Iljušin Il 18-B z ruzyňské rampy, bez rockera na palubě. Alkoholové koma mu právě zachránilo život.

Pachatele loupežného přepadení zadrželi policisté v Malíně. Pomáhal i vrtulník

Kroužení policejního vrtulníku nad Kutnou Horou a příměstskými částmi Sedlec a Malín vzbudilo rozruch v pátek ráno. Když se k tomu rozezněly houkačky, bylo jasné, že strážci zákona se vydali do akce.

Pákistánský premiér Šaríf rezignoval, vaz mu srazilo obvinění z korupce

Pákistánský premiér Naváz Šaríf rezignoval poté, co nejvyšší soud rozhodl, že je nezpůsobilý vykonávat svůj úřad. Předseda čelí obvinění z korupce kvůli kauze takzvaných Panamských dokumentů. Ty odkrývají praktiky, kdy se peníze převádí do daňových rájů.