Vědci našli obří černou díru velkou jako 17 miliard Sluncí

Washington - Američtí astronomové nalezli na odlehlém místě vesmíru jeden z největších kosmických objektů. O nálezu informoval ve svém posledním vydání časopis Nature. Gigantická černá díra má objem 17 miliard Sluncí a je jen o málo menší, než zatím největší zjištěná černá díra s objemem 21 miliard Sluncí.

6.4.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Objev vyvolal podle serveru Space.com překvapení a možná povede k přehodnocení dosavadních představ o výskytu černých děr, superhmotných objektů, jejíchž mohutné gravitační pole pohlcuje vše ve svém okolí včetně světla.

Obr, který byl vyobrazen s pomocí počítačové vizualizace, byl objeven v galaxii zvané NGC 1600, která leží asi 200 milionů světelných let od Země. Jde o prý o nezajímavou galaxii průměrné velikosti, která leží v místech považovaných za "kosmický zapadákov".

Mamutí černé díry dosud vědci nalézali ve shluku mnohem větších galaxií, nový objev proto vyvolal senzaci. Astronomka Chung-Pei Ma z Kalifornské univerzity v Berkeley přirovnala nově nalezený objekt k "mrakodrapu na vesnici". Údiv expertů vyvolalo i zjištění, že střed černé díry je prázdný.

Podle vědců může nový objev přehodnotit dosavadní představy o obřích černých dírách, jejichž výskyt je možná častější, než se dosud předpokládalo.

6.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 3

Angela Merkelová

První letošní úspěch Merkelové ve volbách. CDU jasně uspěla v Sársku

Vít Kalvoda.

Muž, který bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, raději jsem skončil

AKTUALIZUJEME

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Muž zemřel přímo na zastávce. Nezachránili ho řidič, kolemjdoucí ani lékaři

Plzeňští policisté vyjížděli krátce před nedělní půl desátou dopolední do Dopravní ulice na Nové Hospodě. Na zastávce MHD tam ležel 70letý muž bez známek života.

Vojenský konvoj dnes opustil ČR. Před kasárnami zasahovala policie

Konvoj americké a britské armády má za sebou přesun přes Českou republiku. Poslední, sedmá část konvoje překročila přechod do Polska v Náchodě po 15:00. Vojáci jeli přes ČR od soboty. Vojenská kolona čítající 125 vozidel a 550 lidí se přes Česko přesouvala z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů.

Útok v Berlíně: kriminalisté varovali před Amrim už před rokem

Kriminalisté v Severním Porýní-Vestfálsku už loni v březnu varovali, že by Tunisan Anis Amri mohl plánovat teroristický útok. Napsal to dnes list Bild am Sonntag. Amriho sledovaly německé úřady opakovaně, loni v prosinci ale stejně spáchal útok na vánoční trh v Berlíně, při kterém zahynulo 12 lidí a desítky utrpěly zranění.