Vědci našli obří černou díru velkou jako 17 miliard Sluncí

Washington - Američtí astronomové nalezli na odlehlém místě vesmíru jeden z největších kosmických objektů. O nálezu informoval ve svém posledním vydání časopis Nature. Gigantická černá díra má objem 17 miliard Sluncí a je jen o málo menší, než zatím největší zjištěná černá díra s objemem 21 miliard Sluncí.

6.4.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Objev vyvolal podle serveru Space.com překvapení a možná povede k přehodnocení dosavadních představ o výskytu černých děr, superhmotných objektů, jejíchž mohutné gravitační pole pohlcuje vše ve svém okolí včetně světla.

Obr, který byl vyobrazen s pomocí počítačové vizualizace, byl objeven v galaxii zvané NGC 1600, která leží asi 200 milionů světelných let od Země. Jde o prý o nezajímavou galaxii průměrné velikosti, která leží v místech považovaných za "kosmický zapadákov".

Mamutí černé díry dosud vědci nalézali ve shluku mnohem větších galaxií, nový objev proto vyvolal senzaci. Astronomka Chung-Pei Ma z Kalifornské univerzity v Berkeley přirovnala nově nalezený objekt k "mrakodrapu na vesnici". Údiv expertů vyvolalo i zjištění, že střed černé díry je prázdný.

Podle vědců může nový objev přehodnotit dosavadní představy o obřích černých dírách, jejichž výskyt je možná častější, než se dosud předpokládalo.

6.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 3

Žižkovský vysílač v Praze

Nové televizní vysílání startuje od března

Sedmiramenný svícen, symbol židovství

Izraelci spočítali židy v okolí Trumpa. Na výročí šoa

Silný vítr povalil skleněnou stěnu na dálnici u Bezděčína

Silný vítr v noci na pátek zasáhl také Mladoboleslavsko. Podle Jaroslava Gabriela, mluvčího středočeských hasičů, vyjížděly jednotky k celkem dvanácti mimořádným událostem. Vše se obešlo bez zranění lidí.

AKTUALIZUJEME

Poslední exploze se ozvala večer, do Poličky přijela obrněná technika z Vrbětic

V Poličce po včerejších expolozích trinitrotoluenu v nedalekých strojírnách stále není bezpečno. Na místo přiletěl policejní vrtuklník s termovizí, který bude monitorovat místo výbuchů. Pokud vyhodnocená data ukáží, že další detonace již nehorzí, vyrazí na místo pyrotechnici.

Plastové tašky už nebudou v obchodech zdarma. Sněmovna schválila novelu

Lidé zřejmě nebudou moci od příštího roku získat v obchodech zadarmo žádné plastové tašky, v nichž by si mohli odnést zboží. Bezplatné by mohly zůstat jen tenké sáčky, například na pečivo či masné výrobky. Sněmovna to dnes schválila v rámci novely o obalech, která má v návaznosti na předpisy EU omezit objem plastového odpadu.

Rodičům vadí povinná předškolní docházka

V názorech na novou povinnost nechat zapsat budoucí prvňáčky do mateřských škol se rodiče předškoláků a učitelé neshodnou. Stejně jako u další možnosti učit dítě doma, ale počítat s tím, že bude muset absolvovat přezkoušení, zda je stejně připravené jako jeho vrstevníci navštěvující školky. Povinná předškolní docházka začíná platit od září letošního roku.