VYBERTE SI REGION

Vědci našli obří černou díru velkou jako 17 miliard Sluncí

Washington - Američtí astronomové nalezli na odlehlém místě vesmíru jeden z největších kosmických objektů. O nálezu informoval ve svém posledním vydání časopis Nature. Gigantická černá díra má objem 17 miliard Sluncí a je jen o málo menší, než zatím největší zjištěná černá díra s objemem 21 miliard Sluncí.

6.4.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Objev vyvolal podle serveru Space.com překvapení a možná povede k přehodnocení dosavadních představ o výskytu černých děr, superhmotných objektů, jejíchž mohutné gravitační pole pohlcuje vše ve svém okolí včetně světla.

Obr, který byl vyobrazen s pomocí počítačové vizualizace, byl objeven v galaxii zvané NGC 1600, která leží asi 200 milionů světelných let od Země. Jde o prý o nezajímavou galaxii průměrné velikosti, která leží v místech považovaných za "kosmický zapadákov".

Mamutí černé díry dosud vědci nalézali ve shluku mnohem větších galaxií, nový objev proto vyvolal senzaci. Astronomka Chung-Pei Ma z Kalifornské univerzity v Berkeley přirovnala nově nalezený objekt k "mrakodrapu na vesnici". Údiv expertů vyvolalo i zjištění, že střed černé díry je prázdný.

Podle vědců může nový objev přehodnotit dosavadní představy o obřích černých dírách, jejichž výskyt je možná častější, než se dosud předpokládalo.

6.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 3

Mrazy v letošní zimě ještě zdaleka neskončily.

Česko svírá silný mráz. Noční teploty klesnou až k minus 20 stupňům

Zlatan Ibrahimovic z Manchesteru United se raduje z gólu.

Miliardové dostihy. Real už není nejbohatším klubem. Kdo ho zastínil?

Lada chystá novou generaci legendární Nivy. Zůstane klasickým teréňákem?

Ruská terénní ikona pomalu spěje ke konci svého života. Podle nových zpráv bychom se totiž mohli zanedlouho dočkat zcela nové generace. Po více než 40 letech.

Světoznámé muzeum muselo narychlo vyrobit Trumpa, počítalo s Clintonovou

Pařížské muzeum voskových figurín Grévin dnes rozšířilo expozici o příštího amerického prezidenta Donalda Trumpa. Muselo jej ale vytvořit v rekordním čase, pod vlivem průzkumů před listopadovými prezidentskými volbami v USA totiž s Trumpovým vítězstvím nepočítalo. Muzeum tehdy připravovalo figurínu jeho favorizované soupeřky Hillary Clintonové.

V zasypaném hotelu našli italští záchranáři už čtyři mrtvé

Už čtyři mrtvé nalezli dnes záchranáři v italském hotelu Rigopiano na úpatí pohoří Gran Sasso, který zasypala lavina stržená středečním zemětřesením. Tři těla se podařilo vyprostit, čtvrté zůstává v troskách, informovala s odvoláním na policii agentura ANSA. Zkázu přežili nejméně dva lidé.