Vědci našli spolehlivý způsob teleportace kvantových dat

New York - Vědci učinili důležitý krok na cestě k využití teleportace, kterou nyní jako běžný jev znají pouze fanoušci sci-fi. Týmu nizozemských fyziků se totiž podařilo při sérii pokusů poprvé najít zcela spolehlivý způsob teleportace kvantových dat, pro niž využívají takzvané kvantové provázanosti částic. Ve svém nejnovějším vydáním o tom informoval odborný časopis Science.

30.5.2014 5

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Skupina vědců z Kavliho institutu při Technické univerzitě v Delftu se zabývala jevem kvantové provázanosti, o které nevěřícně hovořil už Albert Einstein. Zjednodušeně řečeno jde o jev, kdy propojení dvou kvantových objektů – například částic – způsobuje, že se mohou ovlivňovat, a to na jakoukoli vzdálenost. Změna u jedné z částic – i kdyby byla vzdálená světelné roky – se okamžitě projeví u druhé z nich. Tento zvláštní jev Einstein nazval „strašidelným působením na dálku", zatím však nebyl zcela vysvětlen.

Při experimentech v Delftu se nyní odborníkům poprvé podařilo najít stoprocentně spolehlivý způsob, jak tento přenos uskutečnit. Změnu vlastnosti u jedné z částic, tedy kvantovou informaci, byli schopni teleportovat na vzdálenost tří metrů k druhé částici. Nyní chtějí vzdálenost zvětšit na jeden kilometr a pokračovat dál. Pokud budou experimenty i nadále stejně spolehlivé, definitivně tím prokážou jev kvantové provázanosti a spolu s ním i platnost celé kvantové mechaniky.

Spolehlivá teleportace kvantových dat je velkým pokrokem, ale nijak nesouvisí s teleportací objektů a osob, jak ji znají ctitelé sci-fi třeba ze seriálu Star Trek, upozornil deník The New York Times. Stále totiž jde „pouze" o přenos kvantové informace – třeba takzvaného spinu či polarizace. Právě tyto informace jsou nicméně základem kvantových bitů čili quibitů, na jejichž principu mají fungovat superrychlé kvantové počítače.

Teleportace by mohla experimentálně dokázat i takzvaný Bellův teorém, který v roce 1964 nastínil irský fyzik John Stewart Bell. Podle něj dvě provázané částice dokážou informaci přenášet vyšší rychlostí, než je rychlost světla.

30.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 5
Majáles v Praze.

První máj pohlídají těžkooděnci i policisté se psy a na koních

V jednom cyrušském domě si na balkoně nezapálíte

Bytové družstvo v Curychu zakázalo nájemníkům kouřit. I na balkoně

Trump úspěšně útočí. Soud pozastavil platnost Obamovy čistší energetiky

Americký odvolací soud definitivně vyhověl požadavku prezidenta Donalda Trumpa, aby byla pozastavena platnost Obamových regulací emisí oxidu uhličitého v tepelných elektrárnách nebo omezení těžby černého uhlí.

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Rodina školáka chce veřejnou omluvu. Případ řeší policie, na kterou se obrátil pedagog, jenž se bojí vydírání ze strany příbuzných školáka.

Tým kampaně Emmanuela Macrona vykázal ze svých akcí ruská média

Rusko obvinilo francouzského prezidentského kandidáta Emmanuela Macrona z diskriminace poté, co jeho volební štáb zakázal přístup na své akce agentuře Sputnik a televizní stanici Russia Today.

Čeští opraváři zemědělských strojů pojedou na dva roky se Zetorem do Zambie

/VIDEO/ Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.