Vědci našli spolehlivý způsob teleportace kvantových dat

New York - Vědci učinili důležitý krok na cestě k využití teleportace, kterou nyní jako běžný jev znají pouze fanoušci sci-fi. Týmu nizozemských fyziků se totiž podařilo při sérii pokusů poprvé najít zcela spolehlivý způsob teleportace kvantových dat, pro niž využívají takzvané kvantové provázanosti částic. Ve svém nejnovějším vydáním o tom informoval odborný časopis Science.

30.5.2014 5

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Skupina vědců z Kavliho institutu při Technické univerzitě v Delftu se zabývala jevem kvantové provázanosti, o které nevěřícně hovořil už Albert Einstein. Zjednodušeně řečeno jde o jev, kdy propojení dvou kvantových objektů – například částic – způsobuje, že se mohou ovlivňovat, a to na jakoukoli vzdálenost. Změna u jedné z částic – i kdyby byla vzdálená světelné roky – se okamžitě projeví u druhé z nich. Tento zvláštní jev Einstein nazval „strašidelným působením na dálku", zatím však nebyl zcela vysvětlen.

Při experimentech v Delftu se nyní odborníkům poprvé podařilo najít stoprocentně spolehlivý způsob, jak tento přenos uskutečnit. Změnu vlastnosti u jedné z částic, tedy kvantovou informaci, byli schopni teleportovat na vzdálenost tří metrů k druhé částici. Nyní chtějí vzdálenost zvětšit na jeden kilometr a pokračovat dál. Pokud budou experimenty i nadále stejně spolehlivé, definitivně tím prokážou jev kvantové provázanosti a spolu s ním i platnost celé kvantové mechaniky.

Spolehlivá teleportace kvantových dat je velkým pokrokem, ale nijak nesouvisí s teleportací objektů a osob, jak ji znají ctitelé sci-fi třeba ze seriálu Star Trek, upozornil deník The New York Times. Stále totiž jde „pouze" o přenos kvantové informace – třeba takzvaného spinu či polarizace. Právě tyto informace jsou nicméně základem kvantových bitů čili quibitů, na jejichž principu mají fungovat superrychlé kvantové počítače.

Teleportace by mohla experimentálně dokázat i takzvaný Bellův teorém, který v roce 1964 nastínil irský fyzik John Stewart Bell. Podle něj dvě provázané částice dokážou informaci přenášet vyšší rychlostí, než je rychlost světla.

30.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 5
Záchranáři pomáhají běžcům na olomouckém půlmaratonu 2017

Na půlmaratonu v Olomouci ošetřili přes 50 lidí, pět skončilo na urgentu

Ilustrační fotografie.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky přidělávají vrásky myslivcům

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Ohnivé peklo v Pákistánu, nejméně 120 lidí uhořelo po vzplanutí cisterny

/VIDEO/ K tragédii došlo v Pákistánu, kde se převrátila cisterna s palivem. Následně ji zachvátil požár, který se rychle rozšířil na okolní automobily a motorky. Podle posledních informací na místě zemřelo nejméně 125 lidí. Další desítky byly s vážnými popáleninami převezeny do nemocnic. Podle záchranářů tak mohou počty obětí nadále stoupat.

Týdenní zkrat: Milionová milost

Paroubek to zkusil, Zaorálek mu to zarazil, Klaus slavil a dostal milion. I další zprávy měly katastrofický rozměr.

Na kolapsech se podílí horko, ale i alkohol. Lékaři: Omezte pobyt na slunci

Horké a dusné počasí se podepisuje i na zdravotním stavu lidí. Dopad horkých dnů na lidský organismus zaznamenávají hlavně kardiaci a "plicaři".