VYBERTE SI REGION

Vědci našli spolehlivý způsob teleportace kvantových dat

New York - Vědci učinili důležitý krok na cestě k využití teleportace, kterou nyní jako běžný jev znají pouze fanoušci sci-fi. Týmu nizozemských fyziků se totiž podařilo při sérii pokusů poprvé najít zcela spolehlivý způsob teleportace kvantových dat, pro niž využívají takzvané kvantové provázanosti částic. Ve svém nejnovějším vydáním o tom informoval odborný časopis Science.

30.5.2014 5

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Skupina vědců z Kavliho institutu při Technické univerzitě v Delftu se zabývala jevem kvantové provázanosti, o které nevěřícně hovořil už Albert Einstein. Zjednodušeně řečeno jde o jev, kdy propojení dvou kvantových objektů – například částic – způsobuje, že se mohou ovlivňovat, a to na jakoukoli vzdálenost. Změna u jedné z částic – i kdyby byla vzdálená světelné roky – se okamžitě projeví u druhé z nich. Tento zvláštní jev Einstein nazval „strašidelným působením na dálku", zatím však nebyl zcela vysvětlen.

Při experimentech v Delftu se nyní odborníkům poprvé podařilo najít stoprocentně spolehlivý způsob, jak tento přenos uskutečnit. Změnu vlastnosti u jedné z částic, tedy kvantovou informaci, byli schopni teleportovat na vzdálenost tří metrů k druhé částici. Nyní chtějí vzdálenost zvětšit na jeden kilometr a pokračovat dál. Pokud budou experimenty i nadále stejně spolehlivé, definitivně tím prokážou jev kvantové provázanosti a spolu s ním i platnost celé kvantové mechaniky.

Spolehlivá teleportace kvantových dat je velkým pokrokem, ale nijak nesouvisí s teleportací objektů a osob, jak ji znají ctitelé sci-fi třeba ze seriálu Star Trek, upozornil deník The New York Times. Stále totiž jde „pouze" o přenos kvantové informace – třeba takzvaného spinu či polarizace. Právě tyto informace jsou nicméně základem kvantových bitů čili quibitů, na jejichž principu mají fungovat superrychlé kvantové počítače.

Teleportace by mohla experimentálně dokázat i takzvaný Bellův teorém, který v roce 1964 nastínil irský fyzik John Stewart Bell. Podle něj dvě provázané částice dokážou informaci přenášet vyšší rychlostí, než je rychlost světla.

30.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 5

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Donald Trump.

Český krajan ze státu New Yorku očekává za Trumpa rozkvět USA

Czexit na pořadu dne není, ale reforma unie je nutná

V Americe vládne populista Donald Trump, v Koblenci se scházejí nacionalisté kolem Marine Le Penové či Geerta Wilderse a britská premiérka Theresa Mayová zavelela k nekompromisnímu odchodu z EU.

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u čtyřiaosmdesátiletého církevního představitele začaly projevovat zhruba na jaře loňského roku a o Vánocích se zhoršily natolik, že musel být na několik dní hospitalizován. Nemoc mu byla diagnostikována po Novém roce, nyní je v domácím ošetřování. Informuje o tom jeho osobní web.

NKÚ: Dotace přes 9 miliard výrazně nezlepšily stav přírody v Česku

Praha - Dotace na ochranu přírody za 9,4 miliardy korun v letech 2013 až 2015 výrazně nezlepšily stav přírody v Česku. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), jejíž výsledky dnes sdělila mluvčí úřadu Olga Málková. Ministerstvo životního prostředí (MŽP), které peníze z evropských fondů a státního rozpočtu rozdělovalo, podle kontrolorů nedokázalo vyhodnotit účelnost a přínos dotovaných projektů. Vyjádření ministerstva zjišťujeme.