Deník

Vědci našli způsob, jak předpovědět homosexualitu

New York – Američtí vědci údajně objevili způsob, jak na základě genetické analýzy předpovědět homosexuální orientaci mužů. O poznatku, který podle agentury Reuters někteří genetici zpochybňují, informovali ve čtvrtek v americkém Baltimoru představitelé Americké společnosti pro humánní genetiku. Zevrubná studie prý bude následovat.

9.10.2015 15

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Svůj objev opírají vědci o metodu analýzy molekulárních markerů, které kontrolují funkce DNA. V praxi prověřovali výsledky analýzy studiem sedmatřiceti mužských dvojčat, přičemž v každém páru byl jeden jedinec heterosexuál a druhý gay. V dalším vzorku bylo deset dvojčat výhradně homosexuální orientace.

Ukázalo se prý, že homosexuální preferenci signalizuje přítomnost určitého epigenomu v devíti oblastech lidského genomu. Epigenom funguje jako „přepínač", který dokáže jisté geny v DNA vypnout nebo zapnout. Jistota předpovědi je údajně sedmdesátipro­centní.

Podle autorů výzkumu jde o vůbec první pokus předpovědět z DNA sexuální orientaci mužských jedinců. Genetici ale podle agentury Reuters varují, že jakékoli závěry jsou předčasné, protože vzorek dvojčat byl příliš malý. Jakmile se podobné výzkumy aplikují na větší množství lidí, často se spekulace nepotvrdí. Vědci tak očekávají rozsáhlejší výzkum.

9.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 15
Melbourne, ilustrační foto

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

Vlak smetl auto na přejezdu v Pržně.
AKTUALIZUJEME

Mrtví po srážkách aut s vlaky. Na Frýdecko-Místecku i na Znojemsku

Elitní čeští vojáci trénovali s Izraelci městský boj. V Malé Gaze

/VIDEO/ Vojáci z prostějovské 601. skupiny speciálních sil a elitní izraelské jednotky Duvdevan společně cvičili na vojenské základně Tze’elim v Negevské poušti. Dvoutýdenní trénink zaměřený na boj ve městě se uskutečnil v části základny, která se příznačně nazývá Malá Gaza. Informovaly o tom izraelské servery.

Španělé zatkli čtvrtého podezřelého, řidič dodávky ale stále utíká

Španělská policie v souvislosti s teroristickými útoky v Barceloně a v Cambrils zatkla už čtvrtého podezřelého. Řidič vražedné dodávky je však stále na útěku. Útoky si do této chvíle vyžádaly 14 lidských životů a víc než stovku zraněných.

VIDEO: Muž chtěl znásilnit ženu u zastávky v Ostravě. Policie hledá svědky

Ostravští policisté vyšetřují další případ pokusu o znásilnění. Vše se odehrálo v sobotu 12. srpna kolem osmé hodiny ráno v Ostravě-Hrabůvce na ulici Místecká, u zastávky Dřevoprodej ve směru do centra.

Lékárníci kritizují přeřazení dvou zneužívaných léků mezi předpisované

Česká lékárnická komora (ČLK) kritizuje přeřazení dvou léků s dextrometorfanem ve formě pastilek mezi vydávané pouze na předpis. Lékárny se na změnu podle ní nemohly předem připravit, informovala dnes komora v tiskové zprávě. V jiné formě navíc léky zůstávají volně prodejné. Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) v úterý změnil výdej léků zneužívaných kvůli halucinogenním účinkům.