Vědci objevili fosilie neznámých dinosaurů

Washington - V americkém Utahu byly objeveny fosilie neznámých druhů býložravých dinosaurů.

24.9.2010

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Koudelka

Fosilie dvou neznámých druhů rohatých dinosaurů příbuzných se známým triceratopsem objevili paleontologové v americkém státu Utah. Oba býložravé druhy obývaly tuto oblast koncem období křídy před 76 miliony let, napsala agentura AFP.

Lokalita v národním památníku Grand Staircase-Escalante v jižní, pouštní části Utahu byla v prehistorické době součástí takzvaného ztraceného kontinentu Laramidia. Ten vznikl, když teplé mělké moře zalilo centrální část Severní Ameriky a na miliony let tak izolovalo suchozemské části na východě (Appalachia) a západě kontinentu (Laramidia), který se táhne od Aljašky až po Mexiko a je bohatý na dinosauří fosilie.

Jméno dostali po objevitelích

Větší z obou nových druhů byl nazván Utahceratops gettyi na počest paleontologa-objevitele Mikea Gettyho z utažského Muzea přírodních věd. Dinosaurova lebka měří úctyhodných 2,3 metru na délku. Nad tlamou mu z hlavy čněl roh a další dva měl umístěné v blízkosti očí – podobně jako dnešní bizoni. Byl ale vybaven ještě dalšími, ovšem menšími rohy, které vyrůstaly na konci kostěného límce za lebkou, jenž chránil krk a plece zvířete.

Dva metry vysoký a šest až sedm metrů dlouhý dinosaurus vážil mezi třemi a čtyřmi tunami, napsali vědci v časopise PloS ONE.

O něco menší Kosmoceratops richardsoni, rovněž nazvaný podle svého objevitele Scotta Richardsona, měřil na délku asi pět metrů a dosahoval váhy 2,5 tuny.

Byl ale vybaven celkem 15 rohy, o něco delšími a špičatějšími nežli jeho kolega – ve výši očí, na čumáku, na lícních kostech a zbývajících deset rozesetých po celé hlavě. Podle vědců jde o nejvyzdobenějšího známého dinosaura.

Rohaté tváře

Oba býložravci patří do skupiny dinosaurů nazývané Ceratopsidae (rohaté tváře). Jde o nejpočetněji zastoupenou skupinu v období svrchní křídy v Severní Americe.

O funkci rohů u těchto mohutných zvířat se stále vedou debaty – nejvíce se předpokládá, že jim měly zajistit úspěch v reprodukčním procesu. Podle některých odborníků by pro obranu nebyly příliš vhodné. Spíše měly zastrašit soupeře v boji o samice nebo naopak přilákat partnerku.

V oblasti relativně malé rozlohy, kde tehdy vládlo subtropické klima, žilo množství druhů fauny včetně desítek druhů velkých býložravců. Podle vedoucího vykopávek Scotta Sampsona buď spotřebovali málo potravy (jako dnešní krokodýli), nebo bylo potravy hodně.

Za posledních deset let tu byla objevena více než desítka dinosaurů. Kromě Utahceratopse a Kosmoceratopse i další býložravci, hadrosauři s kachním zobákem, ankylosauři, ale i velcí masožraví ještěři, včetně tyranosaura a jeho příbuzných. Objeveny byly i rostliny, hmyz, slávky, ryby, obojživelníci či ještěrky.

24.9.2010 VSTUP DO DISKUSE

Záběr kamery.

VIDEO: Policisté během honičky o vlásek unikli smrti

Stanislav Šulc: Zákonný zmetek

Poděbradská hydroelektrárna je památkou. Majitel zuří!

Nymburk, Poděbrady - V pondělí vláda rozhodla o zařazení 15 staveb na seznam národních chráněných památek. Na seznamu je i nymburské krematorium a poděbradská hydroelektrárna.

Maturita z matematiky od roku 2022 navrhuje Růžička

Senátor Jiří Růžička (za TOP 09 a STAN) navrhne, aby se nejen na středních odborných školách, ale také na gymnáziích a lyceích povinně maturovalo z matematiky od roku 2022. Návrh na sjednocení termínu, které jeho prostřednictvím požaduje Asociace ředitelů gymnázií, představí za týden na jednání senátního školského výboru. Řekl to na dnešním setkání představitelů TOP 09 s novináři.

Ředitelka školy: Znevažovali mou práci, ponižovali a uráželi mě

Základní školu Františka Formana na sídlišti Dubina čeká od konce února vpravdě historická změna. Skončí totiž její první a doposud jediná ředitelka Ivona Klímová. Na vlastní žádost. Údajně kvůli šikaně ze strany zřizovatele.

Ťok: Vysokorychlostní trať z Prahy do Brna vyjde až na 160 miliard

Trasa kterou povede by měla být známa v roce 2019. Nová trať by měla také ulehčit dojíždění lidem ze středních Čech do Prahy. Novinářům to po jednání se zástupci Prahy, Brna a tří dotčených krajů řekli premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).