VYBERTE SI REGION

Vědci objevili fosilie neznámých dinosaurů

Washington - V americkém Utahu byly objeveny fosilie neznámých druhů býložravých dinosaurů.

24.9.2010

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Koudelka

Fosilie dvou neznámých druhů rohatých dinosaurů příbuzných se známým triceratopsem objevili paleontologové v americkém státu Utah. Oba býložravé druhy obývaly tuto oblast koncem období křídy před 76 miliony let, napsala agentura AFP.

Lokalita v národním památníku Grand Staircase-Escalante v jižní, pouštní části Utahu byla v prehistorické době součástí takzvaného ztraceného kontinentu Laramidia. Ten vznikl, když teplé mělké moře zalilo centrální část Severní Ameriky a na miliony let tak izolovalo suchozemské části na východě (Appalachia) a západě kontinentu (Laramidia), který se táhne od Aljašky až po Mexiko a je bohatý na dinosauří fosilie.

Jméno dostali po objevitelích

Větší z obou nových druhů byl nazván Utahceratops gettyi na počest paleontologa-objevitele Mikea Gettyho z utažského Muzea přírodních věd. Dinosaurova lebka měří úctyhodných 2,3 metru na délku. Nad tlamou mu z hlavy čněl roh a další dva měl umístěné v blízkosti očí – podobně jako dnešní bizoni. Byl ale vybaven ještě dalšími, ovšem menšími rohy, které vyrůstaly na konci kostěného límce za lebkou, jenž chránil krk a plece zvířete.

Dva metry vysoký a šest až sedm metrů dlouhý dinosaurus vážil mezi třemi a čtyřmi tunami, napsali vědci v časopise PloS ONE.

O něco menší Kosmoceratops richardsoni, rovněž nazvaný podle svého objevitele Scotta Richardsona, měřil na délku asi pět metrů a dosahoval váhy 2,5 tuny.

Byl ale vybaven celkem 15 rohy, o něco delšími a špičatějšími nežli jeho kolega – ve výši očí, na čumáku, na lícních kostech a zbývajících deset rozesetých po celé hlavě. Podle vědců jde o nejvyzdobenějšího známého dinosaura.

Rohaté tváře

Oba býložravci patří do skupiny dinosaurů nazývané Ceratopsidae (rohaté tváře). Jde o nejpočetněji zastoupenou skupinu v období svrchní křídy v Severní Americe.

O funkci rohů u těchto mohutných zvířat se stále vedou debaty – nejvíce se předpokládá, že jim měly zajistit úspěch v reprodukčním procesu. Podle některých odborníků by pro obranu nebyly příliš vhodné. Spíše měly zastrašit soupeře v boji o samice nebo naopak přilákat partnerku.

V oblasti relativně malé rozlohy, kde tehdy vládlo subtropické klima, žilo množství druhů fauny včetně desítek druhů velkých býložravců. Podle vedoucího vykopávek Scotta Sampsona buď spotřebovali málo potravy (jako dnešní krokodýli), nebo bylo potravy hodně.

Za posledních deset let tu byla objevena více než desítka dinosaurů. Kromě Utahceratopse a Kosmoceratopse i další býložravci, hadrosauři s kachním zobákem, ankylosauři, ale i velcí masožraví ještěři, včetně tyranosaura a jeho příbuzných. Objeveny byly i rostliny, hmyz, slávky, ryby, obojživelníci či ještěrky.

24.9.2010 VSTUP DO DISKUSE

„Cítíme velkou křivdu," říkají manželé, kteří měli naftu ve své studni

Zdounky – Společně se svou manželkou cítí velkou křivdu a bezmoc poté, co před více než 14 dny zjistili, že jejich do té doby průzračná a kvalitní pitná voda ve studni je kontaminována starou směsí topných olejů. Znehodnocenou vodu nic netušíce několik dní pili.

AKTUALIZUJEME

První česká medaile. Koukalová dojela v Östersund třetí ve sprintu!

Östersund (Švédsko) - Biatlonistka Gabriela Koukalová dojela třetí ve sprintu v Östersundu a poprvé v nové sezoně Světového poháru vystoupila na stupně vítězů. Královna minulé zimy dnes přesně střílela a prohrála jen s vítězkou Marií Dorinovou-Habertovoui z Francie a druhou Finkou Kaisou Mäkäräinenovou.

Britové poslali do vězení trio, jež ženy z ČR nutilo k prostituci

Bristol - Soud v britském Bristolu dnes uložil tresty vězení ve výši 7,5 až 9,5 roku trojici osob, které lákaly z České republiky ženy do Spojeného království, kde je nutily k prostituci. Britská média státní příslušnost odsouzených neupřesňují, z prohlášení místní policie ale vyplývá, že jeden z trojice byl zadržen v Česku, kde čeká na vydání do Británie. Soud mu tedy trest uložil v nepřítomnosti.