Vědci objevili fosilie neznámých dinosaurů

Washington - V americkém Utahu byly objeveny fosilie neznámých druhů býložravých dinosaurů.

24.9.2010

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Koudelka

Fosilie dvou neznámých druhů rohatých dinosaurů příbuzných se známým triceratopsem objevili paleontologové v americkém státu Utah. Oba býložravé druhy obývaly tuto oblast koncem období křídy před 76 miliony let, napsala agentura AFP.

Lokalita v národním památníku Grand Staircase-Escalante v jižní, pouštní části Utahu byla v prehistorické době součástí takzvaného ztraceného kontinentu Laramidia. Ten vznikl, když teplé mělké moře zalilo centrální část Severní Ameriky a na miliony let tak izolovalo suchozemské části na východě (Appalachia) a západě kontinentu (Laramidia), který se táhne od Aljašky až po Mexiko a je bohatý na dinosauří fosilie.

Jméno dostali po objevitelích

Větší z obou nových druhů byl nazván Utahceratops gettyi na počest paleontologa-objevitele Mikea Gettyho z utažského Muzea přírodních věd. Dinosaurova lebka měří úctyhodných 2,3 metru na délku. Nad tlamou mu z hlavy čněl roh a další dva měl umístěné v blízkosti očí – podobně jako dnešní bizoni. Byl ale vybaven ještě dalšími, ovšem menšími rohy, které vyrůstaly na konci kostěného límce za lebkou, jenž chránil krk a plece zvířete.

Dva metry vysoký a šest až sedm metrů dlouhý dinosaurus vážil mezi třemi a čtyřmi tunami, napsali vědci v časopise PloS ONE.

O něco menší Kosmoceratops richardsoni, rovněž nazvaný podle svého objevitele Scotta Richardsona, měřil na délku asi pět metrů a dosahoval váhy 2,5 tuny.

Byl ale vybaven celkem 15 rohy, o něco delšími a špičatějšími nežli jeho kolega – ve výši očí, na čumáku, na lícních kostech a zbývajících deset rozesetých po celé hlavě. Podle vědců jde o nejvyzdobenějšího známého dinosaura.

Rohaté tváře

Oba býložravci patří do skupiny dinosaurů nazývané Ceratopsidae (rohaté tváře). Jde o nejpočetněji zastoupenou skupinu v období svrchní křídy v Severní Americe.

O funkci rohů u těchto mohutných zvířat se stále vedou debaty – nejvíce se předpokládá, že jim měly zajistit úspěch v reprodukčním procesu. Podle některých odborníků by pro obranu nebyly příliš vhodné. Spíše měly zastrašit soupeře v boji o samice nebo naopak přilákat partnerku.

V oblasti relativně malé rozlohy, kde tehdy vládlo subtropické klima, žilo množství druhů fauny včetně desítek druhů velkých býložravců. Podle vedoucího vykopávek Scotta Sampsona buď spotřebovali málo potravy (jako dnešní krokodýli), nebo bylo potravy hodně.

Za posledních deset let tu byla objevena více než desítka dinosaurů. Kromě Utahceratopse a Kosmoceratopse i další býložravci, hadrosauři s kachním zobákem, ankylosauři, ale i velcí masožraví ještěři, včetně tyranosaura a jeho příbuzných. Objeveny byly i rostliny, hmyz, slávky, ryby, obojživelníci či ještěrky.

24.9.2010 VSTUP DO DISKUSE

Angela Merkelová

První letošní úspěch Merkelové ve volbách. CDU jasně uspěla v Sársku

Masarykův onkologický ústav. Ilustrační foto.

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

AKTUALIZUJEME

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Muž zemřel přímo na zastávce. Nezachránili ho řidič, kolemjdoucí ani lékaři

Plzeňští policisté vyjížděli krátce před nedělní půl desátou dopolední do Dopravní ulice na Nové Hospodě. Na zastávce MHD tam ležel 70letý muž bez známek života.

Vojenský konvoj dnes opustil ČR. Před kasárnami zasahovala policie

Konvoj americké a britské armády má za sebou přesun přes Českou republiku. Poslední, sedmá část konvoje překročila přechod do Polska v Náchodě po 15:00. Vojáci jeli přes ČR od soboty. Vojenská kolona čítající 125 vozidel a 550 lidí se přes Česko přesouvala z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů.

Útok v Berlíně: kriminalisté varovali před Amrim už před rokem

Kriminalisté v Severním Porýní-Vestfálsku už loni v březnu varovali, že by Tunisan Anis Amri mohl plánovat teroristický útok. Napsal to dnes list Bild am Sonntag. Amriho sledovaly německé úřady opakovaně, loni v prosinci ale stejně spáchal útok na vánoční trh v Berlíně, při kterém zahynulo 12 lidí a desítky utrpěly zranění.