VYBERTE SI REGION

Vědci objevili fosilie neznámých dinosaurů

Washington - V americkém Utahu byly objeveny fosilie neznámých druhů býložravých dinosaurů.

24.9.2010

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Koudelka

Fosilie dvou neznámých druhů rohatých dinosaurů příbuzných se známým triceratopsem objevili paleontologové v americkém státu Utah. Oba býložravé druhy obývaly tuto oblast koncem období křídy před 76 miliony let, napsala agentura AFP.

Lokalita v národním památníku Grand Staircase-Escalante v jižní, pouštní části Utahu byla v prehistorické době součástí takzvaného ztraceného kontinentu Laramidia. Ten vznikl, když teplé mělké moře zalilo centrální část Severní Ameriky a na miliony let tak izolovalo suchozemské části na východě (Appalachia) a západě kontinentu (Laramidia), který se táhne od Aljašky až po Mexiko a je bohatý na dinosauří fosilie.

Jméno dostali po objevitelích

Větší z obou nových druhů byl nazván Utahceratops gettyi na počest paleontologa-objevitele Mikea Gettyho z utažského Muzea přírodních věd. Dinosaurova lebka měří úctyhodných 2,3 metru na délku. Nad tlamou mu z hlavy čněl roh a další dva měl umístěné v blízkosti očí – podobně jako dnešní bizoni. Byl ale vybaven ještě dalšími, ovšem menšími rohy, které vyrůstaly na konci kostěného límce za lebkou, jenž chránil krk a plece zvířete.

Dva metry vysoký a šest až sedm metrů dlouhý dinosaurus vážil mezi třemi a čtyřmi tunami, napsali vědci v časopise PloS ONE.

O něco menší Kosmoceratops richardsoni, rovněž nazvaný podle svého objevitele Scotta Richardsona, měřil na délku asi pět metrů a dosahoval váhy 2,5 tuny.

Byl ale vybaven celkem 15 rohy, o něco delšími a špičatějšími nežli jeho kolega – ve výši očí, na čumáku, na lícních kostech a zbývajících deset rozesetých po celé hlavě. Podle vědců jde o nejvyzdobenějšího známého dinosaura.

Rohaté tváře

Oba býložravci patří do skupiny dinosaurů nazývané Ceratopsidae (rohaté tváře). Jde o nejpočetněji zastoupenou skupinu v období svrchní křídy v Severní Americe.

O funkci rohů u těchto mohutných zvířat se stále vedou debaty – nejvíce se předpokládá, že jim měly zajistit úspěch v reprodukčním procesu. Podle některých odborníků by pro obranu nebyly příliš vhodné. Spíše měly zastrašit soupeře v boji o samice nebo naopak přilákat partnerku.

V oblasti relativně malé rozlohy, kde tehdy vládlo subtropické klima, žilo množství druhů fauny včetně desítek druhů velkých býložravců. Podle vedoucího vykopávek Scotta Sampsona buď spotřebovali málo potravy (jako dnešní krokodýli), nebo bylo potravy hodně.

Za posledních deset let tu byla objevena více než desítka dinosaurů. Kromě Utahceratopse a Kosmoceratopse i další býložravci, hadrosauři s kachním zobákem, ankylosauři, ale i velcí masožraví ještěři, včetně tyranosaura a jeho příbuzných. Objeveny byly i rostliny, hmyz, slávky, ryby, obojživelníci či ještěrky.

24.9.2010 VSTUP DO DISKUSE

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

Poslanec ČSSD chce od Babiše vědět, kde vzal peníze na dluhopisy

Platforma Bez komunistů.cz. uspořádala v Praze shromáždění k odkazu Jana Palacha.

Na památku Palacha, v den jeho smrti, si lidé zapalovali svíčky

Podívejte se na pustý stadion před zbouráním. Nástupce je ve hvězdách

Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Vicekancléř Gabriel: AfD se radikalizuje, měla by ji sledovat kontrarozvědka

Berlín - Německý vicekancléř Sigmar Gabriel navrhuje, aby německou protiimigrační stranu Alternativa pro Německo (AfD) sledovala tajná služba. Reaguje tak na hojně kritizované výroky představitele AfD Björna Höckeho, který vyjádřil nelibost nad přítomností památníku holokaustu v Berlíně.

Lavina na italský hotel spadla, když už hosté měli sbaleno

Řím - Hosté italského hotelu Rigopiano měli v okamžiku pádu ničivé laviny sbalené kufry a budovu na úpatí pohoří Gran Sasso se chystali opustit. Museli ale počkat, dokud sněžný pluh neodstraní sníh, který zablokoval přístupovou cestu. Italskému listu La Repubblica to dnes řekl Quintino Marcella, přítel a zaměstnavatel jednoho ze dvou přeživších, kuchaře Giampiera Pareteho, který byl v hotelu s rodinou na dovolené.