Vědci objevili fosilie neznámých dinosaurů

Washington - V americkém Utahu byly objeveny fosilie neznámých druhů býložravých dinosaurů.

24.9.2010

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Koudelka

Fosilie dvou neznámých druhů rohatých dinosaurů příbuzných se známým triceratopsem objevili paleontologové v americkém státu Utah. Oba býložravé druhy obývaly tuto oblast koncem období křídy před 76 miliony let, napsala agentura AFP.

Lokalita v národním památníku Grand Staircase-Escalante v jižní, pouštní části Utahu byla v prehistorické době součástí takzvaného ztraceného kontinentu Laramidia. Ten vznikl, když teplé mělké moře zalilo centrální část Severní Ameriky a na miliony let tak izolovalo suchozemské části na východě (Appalachia) a západě kontinentu (Laramidia), který se táhne od Aljašky až po Mexiko a je bohatý na dinosauří fosilie.

Jméno dostali po objevitelích

Větší z obou nových druhů byl nazván Utahceratops gettyi na počest paleontologa-objevitele Mikea Gettyho z utažského Muzea přírodních věd. Dinosaurova lebka měří úctyhodných 2,3 metru na délku. Nad tlamou mu z hlavy čněl roh a další dva měl umístěné v blízkosti očí – podobně jako dnešní bizoni. Byl ale vybaven ještě dalšími, ovšem menšími rohy, které vyrůstaly na konci kostěného límce za lebkou, jenž chránil krk a plece zvířete.

Dva metry vysoký a šest až sedm metrů dlouhý dinosaurus vážil mezi třemi a čtyřmi tunami, napsali vědci v časopise PloS ONE.

O něco menší Kosmoceratops richardsoni, rovněž nazvaný podle svého objevitele Scotta Richardsona, měřil na délku asi pět metrů a dosahoval váhy 2,5 tuny.

Byl ale vybaven celkem 15 rohy, o něco delšími a špičatějšími nežli jeho kolega – ve výši očí, na čumáku, na lícních kostech a zbývajících deset rozesetých po celé hlavě. Podle vědců jde o nejvyzdobenějšího známého dinosaura.

Rohaté tváře

Oba býložravci patří do skupiny dinosaurů nazývané Ceratopsidae (rohaté tváře). Jde o nejpočetněji zastoupenou skupinu v období svrchní křídy v Severní Americe.

O funkci rohů u těchto mohutných zvířat se stále vedou debaty – nejvíce se předpokládá, že jim měly zajistit úspěch v reprodukčním procesu. Podle některých odborníků by pro obranu nebyly příliš vhodné. Spíše měly zastrašit soupeře v boji o samice nebo naopak přilákat partnerku.

V oblasti relativně malé rozlohy, kde tehdy vládlo subtropické klima, žilo množství druhů fauny včetně desítek druhů velkých býložravců. Podle vedoucího vykopávek Scotta Sampsona buď spotřebovali málo potravy (jako dnešní krokodýli), nebo bylo potravy hodně.

Za posledních deset let tu byla objevena více než desítka dinosaurů. Kromě Utahceratopse a Kosmoceratopse i další býložravci, hadrosauři s kachním zobákem, ankylosauři, ale i velcí masožraví ještěři, včetně tyranosaura a jeho příbuzných. Objeveny byly i rostliny, hmyz, slávky, ryby, obojživelníci či ještěrky.

24.9.2010 VSTUP DO DISKUSE

Majáles v Praze.

První máj pohlídají těžkooděnci i policisté se psy a na koních

V jednom cyrušském domě si na balkoně nezapálíte

Bytové družstvo v Curychu zakázalo nájemníkům kouřit. I na balkoně

Trump úspěšně útočí. Soud pozastavil platnost Obamovy čistší energetiky

Americký odvolací soud definitivně vyhověl požadavku prezidenta Donalda Trumpa, aby byla pozastavena platnost Obamových regulací emisí oxidu uhličitého v tepelných elektrárnách nebo omezení těžby černého uhlí.

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Rodina školáka chce veřejnou omluvu. Případ řeší policie, na kterou se obrátil pedagog, jenž se bojí vydírání ze strany příbuzných školáka.

Tým kampaně Emmanuela Macrona vykázal ze svých akcí ruská média

Rusko obvinilo francouzského prezidentského kandidáta Emmanuela Macrona z diskriminace poté, co jeho volební štáb zakázal přístup na své akce agentuře Sputnik a televizní stanici Russia Today.

Čeští opraváři zemědělských strojů pojedou na dva roky se Zetorem do Zambie

/VIDEO/ Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.