VYBERTE SI REGION

Vědci objevili genetický kód vyhynulých želv sloních

Washington – Vzácný druh obrovské želvy, o němž se předpokládalo, že na souostroví Galapágy vyhynul před 150 lety, by se mohl v menším počtu znovu vyskytnout.

10.1.2012

Ilustrační fotografie.Foto: Profimedia.cz

Zjistili to podle agentury AFP američtí vědci na základě genetického zkoumání žijících želv na ekvádorském souostroví.

Badatelé našli genetický vzorec želvy sloní (Chelonoidis elephantopus) v DNA jejích hybridních potomků. „Pokud víme, je to poprvé, co byl znovuobjeven vyhynulý živočišný druh vysledováním jeho genetického otisku v genech jeho hybridních potomků,“ prohlásil Ryan Garrick z Yaleovy univerzity, jehož tým informoval o objevu v dnešním vydání časopisu Current Biology.

Galapážské želvy jsou známé mimo jiné tím, že patřily k inspiraci pro evoluční teorii Charlese Darwina o přirozeném výběru. Některé mohou vážit až 400 kilogramů, na délku dorůstají až 1,8 metru a dožívají se více než sta let. Ze 13 dosud žijících druhů je jich v současnosti několik považováno za krajně ohrožené.

Želva sloní (Chelonoidis elephantopus) původně obývala výhradně ostrov Floreana. Předpokládalo se, že vyhynula krátce po Darwinově historické cestě na Galapágy v roce 1835.

Chystají oživení

Američtí vědci objevili nyní všechny první genetické stopy těchto želv v DNA 11 želv druhu Chelonoidis becki, jichž žije na ostrově Isabela v blízkosti aktivní sopky Wolf asi 7000. Genetické výzkumy byly prováděny na 2000 z nich a dovedly vědce k myšlence, že pravé želvy sloní (Chelonoidis elephantopus) by ještě mohly na ostrově žít. Každopádně chystají program opětného „oživení“ těchto želv chovem podle přísného genetického výběru. Pohlavní zralosti tito plazi ale dosahují až v relativně vysokém věku, takže proces obnovy druhu bude pomalý a může se ho dočkat až několikatá generace vědců.

V 19. století bylo běžné, že piráti či lovci velryb přepravovali želvy z jednoho galapážského ostrova na druhý. Vědci předpokládají, že želvy druhu Chelonoidis elephantopus se právě tímto způsobem ocitly na severním ostrově Isabela ještě předtím, než vyhynuly na Floreaně, svém domovském ostrově.

10.1.2012 VSTUP DO DISKUSE

Věra Marešová u soudu.

Věra Marešová žádá odškodné čtyři miliony korun

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Ze silnice mrazivé vězení, v Tunisku uvízlo v autech asi tisíc lidí

Mrazivé počasí netrápí pouze Evropu, ale i Afriku. Silné sněžení uvěznilo na severovýchodě Tuniska na silnicích kolem tisíce lidí. Sněhové jazyky zkomplikovaly dopravu na několika místech včetně hlavní dálnice v provincii Dženbúba.