Vědci objevili genetický kód vyhynulých želv sloních

Washington – Vzácný druh obrovské želvy, o němž se předpokládalo, že na souostroví Galapágy vyhynul před 150 lety, by se mohl v menším počtu znovu vyskytnout.

10.1.2012

Ilustrační fotografie.Foto: Profimedia.cz

Zjistili to podle agentury AFP američtí vědci na základě genetického zkoumání žijících želv na ekvádorském souostroví.

Badatelé našli genetický vzorec želvy sloní (Chelonoidis elephantopus) v DNA jejích hybridních potomků. „Pokud víme, je to poprvé, co byl znovuobjeven vyhynulý živočišný druh vysledováním jeho genetického otisku v genech jeho hybridních potomků,“ prohlásil Ryan Garrick z Yaleovy univerzity, jehož tým informoval o objevu v dnešním vydání časopisu Current Biology.

Galapážské želvy jsou známé mimo jiné tím, že patřily k inspiraci pro evoluční teorii Charlese Darwina o přirozeném výběru. Některé mohou vážit až 400 kilogramů, na délku dorůstají až 1,8 metru a dožívají se více než sta let. Ze 13 dosud žijících druhů je jich v současnosti několik považováno za krajně ohrožené.

Želva sloní (Chelonoidis elephantopus) původně obývala výhradně ostrov Floreana. Předpokládalo se, že vyhynula krátce po Darwinově historické cestě na Galapágy v roce 1835.

Chystají oživení

Američtí vědci objevili nyní všechny první genetické stopy těchto želv v DNA 11 želv druhu Chelonoidis becki, jichž žije na ostrově Isabela v blízkosti aktivní sopky Wolf asi 7000. Genetické výzkumy byly prováděny na 2000 z nich a dovedly vědce k myšlence, že pravé želvy sloní (Chelonoidis elephantopus) by ještě mohly na ostrově žít. Každopádně chystají program opětného „oživení“ těchto želv chovem podle přísného genetického výběru. Pohlavní zralosti tito plazi ale dosahují až v relativně vysokém věku, takže proces obnovy druhu bude pomalý a může se ho dočkat až několikatá generace vědců.

V 19. století bylo běžné, že piráti či lovci velryb přepravovali želvy z jednoho galapážského ostrova na druhý. Vědci předpokládají, že želvy druhu Chelonoidis elephantopus se právě tímto způsobem ocitly na severním ostrově Isabela ještě předtím, než vyhynuly na Floreaně, svém domovském ostrově.

10.1.2012 VSTUP DO DISKUSE

Nový ukrajinský velvyslanec v České republice Jevhen Perebyjnis poskytl 21. dubna v Praze rozhovor Deníku.
EXKLUZIVNĚ

Velvyslanec Jevhen Perebyjnis: I my Ukrajinci máme svého Jana Palacha

Francouzské prezidentské volby jsou také soubojem o nerozhodnuté.

Volby ve Francii: Macron versus Le Penová. Víte, kdo jim fandí?

Letní festivaly bez EET? Pivo jen na stojáka a nechtějte k němu tatranku

Čím se budou letošní letní festivaly lišit od těch loňských? Tak třeba tím, že si možná častěji než dřív budete moci dát pivo jenom "na stojáka". A že k němu nedostanete balené oříšky ani tatranku. Důvodem je elektronická evidence tržeb.

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Rodina školáka chce veřejnou omluvu. Případ řeší policie, na kterou se obrátil pedagog, jenž se bojí vydírání ze strany příbuzných školáka.

Tým kampaně Emmanuela Macrona vykázal ze svých akcí ruská média

Rusko obvinilo francouzského prezidentského kandidáta Emmanuela Macrona z diskriminace poté, co jeho volební štáb zakázal přístup na své akce agentuře Sputnik a televizní stanici Russia Today.

Zetor se po letech vrací do Zambie, v zemi bude mít své české techniky

/VIDEO/ Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.