Deník

Vědci objevili genetický kód vyhynulých želv sloních

Washington – Vzácný druh obrovské želvy, o němž se předpokládalo, že na souostroví Galapágy vyhynul před 150 lety, by se mohl v menším počtu znovu vyskytnout.

10.1.2012

Ilustrační fotografie.Foto: Profimedia.cz

Zjistili to podle agentury AFP američtí vědci na základě genetického zkoumání žijících želv na ekvádorském souostroví.

Badatelé našli genetický vzorec želvy sloní (Chelonoidis elephantopus) v DNA jejích hybridních potomků. „Pokud víme, je to poprvé, co byl znovuobjeven vyhynulý živočišný druh vysledováním jeho genetického otisku v genech jeho hybridních potomků,“ prohlásil Ryan Garrick z Yaleovy univerzity, jehož tým informoval o objevu v dnešním vydání časopisu Current Biology.

Galapážské želvy jsou známé mimo jiné tím, že patřily k inspiraci pro evoluční teorii Charlese Darwina o přirozeném výběru. Některé mohou vážit až 400 kilogramů, na délku dorůstají až 1,8 metru a dožívají se více než sta let. Ze 13 dosud žijících druhů je jich v současnosti několik považováno za krajně ohrožené.

Želva sloní (Chelonoidis elephantopus) původně obývala výhradně ostrov Floreana. Předpokládalo se, že vyhynula krátce po Darwinově historické cestě na Galapágy v roce 1835.

Chystají oživení

Američtí vědci objevili nyní všechny první genetické stopy těchto želv v DNA 11 želv druhu Chelonoidis becki, jichž žije na ostrově Isabela v blízkosti aktivní sopky Wolf asi 7000. Genetické výzkumy byly prováděny na 2000 z nich a dovedly vědce k myšlence, že pravé želvy sloní (Chelonoidis elephantopus) by ještě mohly na ostrově žít. Každopádně chystají program opětného „oživení“ těchto želv chovem podle přísného genetického výběru. Pohlavní zralosti tito plazi ale dosahují až v relativně vysokém věku, takže proces obnovy druhu bude pomalý a může se ho dočkat až několikatá generace vědců.

V 19. století bylo běžné, že piráti či lovci velryb přepravovali želvy z jednoho galapážského ostrova na druhý. Vědci předpokládají, že želvy druhu Chelonoidis elephantopus se právě tímto způsobem ocitly na severním ostrově Isabela ještě předtím, než vyhynuly na Floreaně, svém domovském ostrově.

10.1.2012 VSTUP DO DISKUSE

Koncert Robbieho Williamse, Letňany, 19.8.2017

RECENZE: Showman Robbie Williams zaměstnal manželku, tatínka i snoubence

Grace Mugabeová a Robert Mugabe

Mugabeová získala imunitu, Jižní Afrika přerušila letecké spojení

Dýmkař Krška: Dělám pocitové dýmky. Řídím se hlavně kresbou dřeva

Výrobě dýmek se Karel Krška z Drnovic věnuje už sedmadvacet let. I po takové době nepovažuje jejich vyřezávání za rutinu. „Každý kousek je originál. Vše dělám ručně a každý kus dřeva mě jinak inspiruje. Možná proto mě práce pořád baví,“ pochvaluje si devětačtyřicetiletý muž.

První burčák je v prodeji. Jak poznat ten pravý? Zákazník nemá šanci, říká vinař

/ANKETA/ - Hrozny už pomalu dozrávají a s blížícím se vinobraním začíná i burčáková sezóna. Zatímco někteří vinaři čekají s výrobou burčáku na začátek září, jiní už prodávají.

Libanon a Sýrie zahájily ofenzivu, chtějí vyčistit hranice od islamistů

Hnutí Hizballáh spojilo své síly se syrskými vládními jednotkami s cílem zbavit pohraniční oblasti posledních bojovníků Islámského státu. Libanonskou armádu v této operaci podporují i Američané.

Z kauzy uplácení se někteří stíhaní lékaři mohou vyplatit

V kauze údajného uplácení lékařů ze strany distributorů léků policie obvinila zhruba 200 lidí. Někteří z doktorů se mohou stíhání vyhnout, pokud zaplatí jedenapůlnásobek přijatých úplatků na odškodnění obětí trestných činů. Naopak část distributorů policie stíhá jako organizovanou zločineckou skupinu. Hrozí jim přísnější tresty, a to dva až deset let vězení.