Deník

Vědci objevili genetický kód vyhynulých želv sloních

Washington – Vzácný druh obrovské želvy, o němž se předpokládalo, že na souostroví Galapágy vyhynul před 150 lety, by se mohl v menším počtu znovu vyskytnout.

10.1.2012

Ilustrační fotografie.Foto: Profimedia.cz

Zjistili to podle agentury AFP američtí vědci na základě genetického zkoumání žijících želv na ekvádorském souostroví.

Badatelé našli genetický vzorec želvy sloní (Chelonoidis elephantopus) v DNA jejích hybridních potomků. „Pokud víme, je to poprvé, co byl znovuobjeven vyhynulý živočišný druh vysledováním jeho genetického otisku v genech jeho hybridních potomků,“ prohlásil Ryan Garrick z Yaleovy univerzity, jehož tým informoval o objevu v dnešním vydání časopisu Current Biology.

Galapážské želvy jsou známé mimo jiné tím, že patřily k inspiraci pro evoluční teorii Charlese Darwina o přirozeném výběru. Některé mohou vážit až 400 kilogramů, na délku dorůstají až 1,8 metru a dožívají se více než sta let. Ze 13 dosud žijících druhů je jich v současnosti několik považováno za krajně ohrožené.

Želva sloní (Chelonoidis elephantopus) původně obývala výhradně ostrov Floreana. Předpokládalo se, že vyhynula krátce po Darwinově historické cestě na Galapágy v roce 1835.

Chystají oživení

Američtí vědci objevili nyní všechny první genetické stopy těchto želv v DNA 11 želv druhu Chelonoidis becki, jichž žije na ostrově Isabela v blízkosti aktivní sopky Wolf asi 7000. Genetické výzkumy byly prováděny na 2000 z nich a dovedly vědce k myšlence, že pravé želvy sloní (Chelonoidis elephantopus) by ještě mohly na ostrově žít. Každopádně chystají program opětného „oživení“ těchto želv chovem podle přísného genetického výběru. Pohlavní zralosti tito plazi ale dosahují až v relativně vysokém věku, takže proces obnovy druhu bude pomalý a může se ho dočkat až několikatá generace vědců.

V 19. století bylo běžné, že piráti či lovci velryb přepravovali želvy z jednoho galapážského ostrova na druhý. Vědci předpokládají, že želvy druhu Chelonoidis elephantopus se právě tímto způsobem ocitly na severním ostrově Isabela ještě předtím, než vyhynuly na Floreaně, svém domovském ostrově.

10.1.2012 VSTUP DO DISKUSE

Studentské koleje. Ilustrační foto.

Univerzitní koleje hlásí stop stav, tisíce studentů jsou bez ubytování

Stanislav Šulc.

Pohledem Stanislava Šulce: Není Německo jako Německo

Herec Jan Tříska se zranil při pádu z Karlova mostu, je ve vážném stavu

Herec Jan Tříska leží ve vážném stavu v nemocnici. Zranil se včera po pádu z Karlova mostu v Praze. Populární český herec měl od pondělí natáčet film Na střeše.

Kobyla spadla do díry u bazénu. Před utonutím ji zachránili hasiči a jeřáb

/FOTOGALERIE/ V technické šachtě bazénu se zaklínil kůň v Lelekovicích na Brněnsku. V neděli ráno našel majitel kobylu uvězněnou v šachtě s otvorem o průměru zhruba metr a půl. V následujících minutách nastalo drama, prostor se totiž začal plnit vodou z přilehlého bazénu, podle hasičů patrně kvůli poškozenému potrubí.

Německé kroje nebo prezident ve frontě. Uživatelé se baví německými volbami

Německé volby byly tématem nedělního dne. Za velkého zájmu odvolila i německá kancléřka Angela Merkelová. Na místě na ni čekaly desítky novinářů. Na mnoha místech se tvořily fronty. Tu si kvůli velkému zájmu musel vystát i současný prezident Frank-Walter Steinmeier. Ještě větší pozornost však vzbudili někteří občané, již přišli volit v krojích.

Nejvyšší soud staví přístavbu za 114 milionů. Soudní procesy to nezkrátí

Deset lidí v jedné kanceláři, chybějící klimatizace a katastrofální stav knihovny. To jsou problémy současného sídla Nejvyššího soudu v brněnské Burešově ulici. Vyřešit je má nová přístavba za 114 milionů korun. Procesy se ale ani díky ní nezkrátí.