VYBERTE SI REGION

Vědci objevili první planetu v 'obyvatelné' zóně

Washington – Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) objevil první planetu v „obyvatelné zóně“, v níž na jejím povrchu může existovat voda v tekutém skupenství.

5.12.2011 1

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Planetu objevil vesmírný dalekohled Kepler spolu s 1000 novými planetárními kandidáty. Jmenuje se Kepler-22b a obíhá kolem hvězdy podobné Slunci, oznámili dnes astronomové z NASA.

„Jde o významný milník na cestě k nalezení dvojčete Země,“ řekl vědec Douglas Hudgins z americké vesmírné agentury. „Výsledky dalekohledu Kepler nadále ukazují důležitost vědeckých misí NASA, jež se snaží zodpovědět některé z největších otázek ohledně našeho místa ve vesmíru,“ dodal.

Kepler objevuje planety a kandidáty na planety měřením změn jasnosti hvězd, kolem kterým se planty pohybují. Na ověření, zda jde o planety, jsou přitom potřeba nejméně tři „průchody“ kolem hvězdy. Výsledky se pak ověřují pomocí pozemských dalekohledů a Spitzerova vesmírného teleskopu.

„V případě této planety se na nás usmálo štěstí,“ uvedl William Borucki z Amesova výzkumného střediska NASA, v němž vedl tým, který planetu objevil. „První průchod (Keplera-22b) jsme zachytili jen tři dny po uvedení sondy Kepler do provozu. Určují poslední průchod jsme zaznamenali loni touto dobou,“ dodal.

600 světelných let od Země

NASA poprvé o planetě informoval letos v únoru spolu s dalšími planetárními kandidáty v obyvatelných zónách. Kepler-22b je prvním z těchto těles, jež se podařilo potvrdit jako planetu. Nachází se 600 světelných let od Země, uvedla NASA. Krouží kolem planety připomínající Slunce, byť je o něco menší a chladnější. Jeden oběh trvá 290 dní. Vědci zatím nevědí, jaký má planeta povrch.

Kepler je první sondou vyslanou americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA), která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Dalekohled obíhá okolo Slunce a sleduje oblast poblíž souhvězdí Labutě a Lyra. Po obyvatelných planetách přitom pátrá v okolí asi 156.000 hvězd. Dosud objevil přes 2000 těles, která by mohla být planetami.

5.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 1

Na soudní jednání ohledně sporu o nošení šátku dorazili i odpůrci islámu.

Vykázání veřejnosti i zpěv hymny: v Praze pokračuje soud proti hidžábu

Tesla Model S.

Majitel Tesly uvízl v poušti. Auto nestartovalo kvůli ztrátě mobilního signálu

Prezident Zeman se pozastavil nad rozsudkem v kauze Ratha

Praha - Prezident Miloš Zeman se pozastavil nad rozsudkem v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Když se u někoho najdou miliony korun v krabici od vína, diskuse o vině považuje za nepatřičné. Řekl to ve středu novým soudcům, které jmenoval na Pražském hradě.

Smrt Roma v žatecké pizzerii: Rodina podala stížnost na vyšetřování

Žatec, Louny - Pozůstalí jsou přesvědčeni, že policie nešetří případ dost důkladně. Prý kvůli drogám.

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Ani pití, ani lék. Do jaké škatulky patří lázeňské prameny, doposud nikdo v Česku nerozlouskl. Neví se ani, jestli a jak fungují. Pojišťovny přitom posílají na léčbu minerální vodou a rašelinou miliardy. Což se jim nelíbí. „Nejradši bychom výdaje na lázeňství škrtli," přiznal šéf Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. To by se ale mohlo brzy změnit.