Vědci objevili první planetu v 'obyvatelné' zóně

Washington – Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) objevil první planetu v „obyvatelné zóně“, v níž na jejím povrchu může existovat voda v tekutém skupenství.

5.12.2011 1

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Planetu objevil vesmírný dalekohled Kepler spolu s 1000 novými planetárními kandidáty. Jmenuje se Kepler-22b a obíhá kolem hvězdy podobné Slunci, oznámili dnes astronomové z NASA.

„Jde o významný milník na cestě k nalezení dvojčete Země,“ řekl vědec Douglas Hudgins z americké vesmírné agentury. „Výsledky dalekohledu Kepler nadále ukazují důležitost vědeckých misí NASA, jež se snaží zodpovědět některé z největších otázek ohledně našeho místa ve vesmíru,“ dodal.

Kepler objevuje planety a kandidáty na planety měřením změn jasnosti hvězd, kolem kterým se planty pohybují. Na ověření, zda jde o planety, jsou přitom potřeba nejméně tři „průchody“ kolem hvězdy. Výsledky se pak ověřují pomocí pozemských dalekohledů a Spitzerova vesmírného teleskopu.

„V případě této planety se na nás usmálo štěstí,“ uvedl William Borucki z Amesova výzkumného střediska NASA, v němž vedl tým, který planetu objevil. „První průchod (Keplera-22b) jsme zachytili jen tři dny po uvedení sondy Kepler do provozu. Určují poslední průchod jsme zaznamenali loni touto dobou,“ dodal.

600 světelných let od Země

NASA poprvé o planetě informoval letos v únoru spolu s dalšími planetárními kandidáty v obyvatelných zónách. Kepler-22b je prvním z těchto těles, jež se podařilo potvrdit jako planetu. Nachází se 600 světelných let od Země, uvedla NASA. Krouží kolem planety připomínající Slunce, byť je o něco menší a chladnější. Jeden oběh trvá 290 dní. Vědci zatím nevědí, jaký má planeta povrch.

Kepler je první sondou vyslanou americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA), která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Dalekohled obíhá okolo Slunce a sleduje oblast poblíž souhvězdí Labutě a Lyra. Po obyvatelných planetách přitom pátrá v okolí asi 156.000 hvězd. Dosud objevil přes 2000 těles, která by mohla být planetami.

5.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 1

Krymský Tatar Ruslan Zeytulaev v ruském vězení

Krymského Tatara odsoudili Rusové k 12 letům vězení

Univerzita Karlova

15 miliard korun pro vysoké školy. Z evropských dotací

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

EXKLUZIVNĚ

Děti neponižuji. Nabádali je proti mně, oponuje učitelka. Někteří rodiče ji hájí

Po stížnosti rodičů na učitelku základní školy Labská v Brně se Brněnskému deníku Rovnost ozvali jiní, kteří ji naopak hájí. Pochybení odmítá i dotyčná vyučující.

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.