Deník

Vědci objevili první planetu v 'obyvatelné' zóně

Washington – Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) objevil první planetu v „obyvatelné zóně“, v níž na jejím povrchu může existovat voda v tekutém skupenství.

5.12.2011 1

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Planetu objevil vesmírný dalekohled Kepler spolu s 1000 novými planetárními kandidáty. Jmenuje se Kepler-22b a obíhá kolem hvězdy podobné Slunci, oznámili dnes astronomové z NASA.

„Jde o významný milník na cestě k nalezení dvojčete Země,“ řekl vědec Douglas Hudgins z americké vesmírné agentury. „Výsledky dalekohledu Kepler nadále ukazují důležitost vědeckých misí NASA, jež se snaží zodpovědět některé z největších otázek ohledně našeho místa ve vesmíru,“ dodal.

Kepler objevuje planety a kandidáty na planety měřením změn jasnosti hvězd, kolem kterým se planty pohybují. Na ověření, zda jde o planety, jsou přitom potřeba nejméně tři „průchody“ kolem hvězdy. Výsledky se pak ověřují pomocí pozemských dalekohledů a Spitzerova vesmírného teleskopu.

„V případě této planety se na nás usmálo štěstí,“ uvedl William Borucki z Amesova výzkumného střediska NASA, v němž vedl tým, který planetu objevil. „První průchod (Keplera-22b) jsme zachytili jen tři dny po uvedení sondy Kepler do provozu. Určují poslední průchod jsme zaznamenali loni touto dobou,“ dodal.

600 světelných let od Země

NASA poprvé o planetě informoval letos v únoru spolu s dalšími planetárními kandidáty v obyvatelných zónách. Kepler-22b je prvním z těchto těles, jež se podařilo potvrdit jako planetu. Nachází se 600 světelných let od Země, uvedla NASA. Krouží kolem planety připomínající Slunce, byť je o něco menší a chladnější. Jeden oběh trvá 290 dní. Vědci zatím nevědí, jaký má planeta povrch.

Kepler je první sondou vyslanou americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA), která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Dalekohled obíhá okolo Slunce a sleduje oblast poblíž souhvězdí Labutě a Lyra. Po obyvatelných planetách přitom pátrá v okolí asi 156.000 hvězd. Dosud objevil přes 2000 těles, která by mohla být planetami.

5.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 1

K útoku nožem v Rusku se přihlásil Islámský stát

Pochod neonacistů v Berlíně

Neonacisté v Berlíně oslavují narozeniny Rudolfa Hesse, policie je ve střehu

V příštích dnech budou teploty klesat, zastaví se na 20 stupních

V následujících čtyřech týdnech budou teploty postupně klesat, zůstanou ale na dlouhodobém průměru. Také srážkově má být období přelomu prázdnin a školního roku průměrné.

Jak bude vypadat ještě nenarozené dítě? Vědci pracují na ukazování budoucnosti

Vyšetří nenarozené dítě a rodičům ukážou, jak bude vypadat třeba ve třech letech. Prozatím neuvěřitelnou představu se snaží přivést do reality brněnští vědci.

Teror ve finském Turku: policie podnikla noční razii, zatkla pět osob

Finská policie při noční razii ve městě Turku zatkla pět osob. Zároveň oznámila, že motivem včerejšího činu, při němž osmnáctiletý Maročan pobodal nožem deset lidí, byl terorismus. Agresora střelila do nohy a zadržela. Dvě oběti na následky zranění zemřely.

Vydavatelství univerzity v Cambridge se podvolilo čínské cenzuře

Prodáváte svou duši, zní nejčastější kritika na účet akademického vydavatelství Cambridge University Press. Nejstarší nakladatelský dům na světě totiž ustoupil ve sporu s Komunistickou stranou Číny a zablokoval více než tři sta článků ze svého prestižního sborníku China Quarterly.