Vědci po letech objevili nový druh savce, mývalovitou šelmu

Washington - Američtí vědci dnes oficiálně ohlásili vzácný objev: nový druh savce. Plachá mývalovitá šelma žije v horských lesích Jižní Ameriky a přírodovědci ji nazvali olinguito. Zvíře bylo již v minulosti lidem známé, zaměňovali je však za příslušníky již popsaných druhů, upozorňuje britský list Daily Mail.

15.8.2013 2

Mývalovitá šelma olinguitoFoto: čtk

Olinguito váží okolo jednoho kilogramu a pobývá v lesích Ekvádoru a Kolumbie. Živí se stromovými plody i menšími živočichy a vylézá především v noci, což dlouhá léta ztěžovalo jeho identifikaci. Podle vědců toto zvíře s hnědooranžovou huňatou srstí lidé znají už více než sto let, ale pletli si jej s jinými druhy zvířat. Jeden z olinguitů žil podle agentury AP dokonce před časem ve washingtonské zoologické zahradě pod označením běžného druhu savce.

"Objev olinguita nám ukazuje, že svět není dosud zcela prozkoumán, jeho nejzákladnější tajemství nejsou odhalena," řekl dnes novinářům Kristofer Helgen z washingtonského vědeckého centra Smithsonian Institution, které objev oznámilo. "Tak trochu se skrýval přímo před našima očima," dodal Helgen.

Zatímco nové druhy hmyzu či nižších forem živočichů vědci objevují poměrně často, u savců k tomu dospějí jednou za několik let. Mezi poslední objevy patří podvodní šelma z Madagaskaru či několik druhů krys z Indonésie. Na západní polokouli se však nepodařilo nový druh savce podle Helgena popsat již 35 let.

Než mohli prohlásit za nový druh olinguita, museli mu ve Washingtonu změřit lebku a prohlédnout zuby a kůži, aby ji porovnali s již popsanými druhy. Ve srovnání s mývalem a nejvíce příbuzným druhem olingo je nový savec menší, má jiný tvar lebky a jeho srst je hustší, uvedli výzkumníci. Po potvrzení objevu jej vědecky "pokřtili" jako Bassaricyon neblina.

15.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

Jeep po tragické havárii v Berlíně.

Němci se s tím nemažou. Za nehodu při pouličním závodě dostali mladíci doživotí

Moskva zbourá osm tisíc paneláků. Žije v nich víc lidí než v Praze

Místní úřady v Moskvě plánují rozsáhlou modernizaci bytového fondu. Celkem chtějí strhnout asi osm tisíc bytových domů, takzvaných Chruščovek, které vznikly v 50. letech minulého století za vlády Nikity Chruščova. Plán bude také zahrnovat přesídlení 1,6 milionu lidí, což je víc, než žije v celé Praze.

Trestní stíhání exšéfa Hradní stráže Prskavce bylo zastaveno

Státní zástupkyně podmíněně zastavila trestní stíhání bývalého velitele Hradní stráže Petra Prskavce. Vyšetřován byl kvůli podezření z podvodu. Státní zástupkyně pro Prahu 6 Jindra Janáčová přímo nesdělila, že rozhodnutí se týká Prskavce, vyplývá to ale z kontextu.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.