Vědci poprvé získali mapu oblačnosti na některé exoplanetě

Washington - Vědci vůbec poprvé vytvořili mapu oblačnosti některé z planet ležících mimo naši sluneční soustavu. Využili k tomu snímky planety Kepler-7b v souhvězdí Lyry, které pořídily vesmírné teleskopy Spitzer a Kepler. Informoval o tom dnes server space.com.

2.10.2013 2

Model sondy KeplerFoto: čtk

Tato planeta, zhruba o velikosti Jupiteru, obíhá svou hvězdu v menší vzdálenosti než Merkur Slunce. Přesto astronomové pomocí teleskopů amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) zjistili, že v západní části atmosféry Kepleru-7b existují oblaka. Na východní straně je obloha čistá.

„Neočekávali jsme, že na takovém typu planety uvidíme oceány nebo kontinenty, rozpoznali jsme ale jasné světlé rysy, které interpretujeme jako oblaka," cituje space.com jednoho z autorů odborné zprávy Brice-Oliviera Demoryho z Massachusettského technologického institutu.

Infračervené snímky

Záběry Kepleru ve viditelném spektru ukázaly světlý bod v západní hemisféře exoplanety (planety mimo naši sluneční soustavu), o němž si výzkumníci nejprve mysleli, že může být způsobený horkem. Kepler-7b se totiž nachází od hvězdy jen dvacetinu vzdálenosti Země od Slunce. Po prostudování infračervených snímků pořízených druhým teleskopem, Spitzerem, ale názor změnili.

Zjistili, že teplota na planetě se pohybuje mezi 820 a 980 stupni Celsia. To je podle vědců překvapivě málo na těleso, které se točí kolem hvězdy v tak malé vzdálenosti, a příliš málo na to, aby zdrojem tajemné světlosti bylo horko.

„Kepler-7b odráží více světla než většina obřích planet, které jsme dosud objevili. Přičítáme to mračnům v horních vrstvách atmosféry," uvedl spoluautor zprávy, výzkumník NASA Thomas Barclay. „Zdá se, že vzory oblaků na této planetě se na rozdíl od těch na Zemi časem nemění. Je tam pozoruhodně stabilní klima," dodal.

Poloviční hmotnost

Kepler-7b astronomové objevili v roce 2010. Ačkoli je zhruba 1,5krát větší než Jupiter, jeho hmotnost je podle odborníků sotva poloviční. Jeho hustota nedosahuje hustoty vody, což z něj dělá jednu z nejméně hustých planet mezi dosud objevenými.

Vesmírný teleskop Kepler od svého vypuštění v roce 2009 zaznamenal více než 3500 možných exoplanet. Následná pozorování z nich doposud potvrdila 150.

2.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 2

Dnešek byl nejteplejším dnem roku, večer dorazily bouřky

Ridiči MHD v Nantes vyrazili do práce kvůli vedru v sukních.

VIDEO: Řidiči v Nantes vyrazili do práce v sukních, kraťasy mít nesmějí

Ukrást auto přes mobil? Data zneužívaly i autopůjčovny

Zanedlouho zřejmě odzvoní i klíčům od auta. Američan Charles Henderson svůj kabriolet díky moderním technologiím odemykal a startoval jen přes svůj chytrý telefon. Poté, co ho prodal, zjistil, že „chytrý" systém funguje dál a auto, které už není jeho, může přes mobil stále kontrolovat a jednoduše ho ukrást.

Německem se přehnaly silné bouřky. Kácely stromy, ochromily dopravu, zabíjely

/VIDEO/- Tropické teploty vystřídal jiný rozmar počasí. Německem se prohnaly silné bouřky, které na řadě míst na severu a severovýchodě země způsobily kolaps dopravy. Přerušen byl provoz i mezi trojlístkem velkoměst Berlínem, Hamburkem a Hannoverem. O život přišli i dva lidé.

Bradáčová: V Rathově kauze soud nemusí znovu provádět důkazy

V korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha nebude středočeský krajský soud muset opakovat žádné důkazy, a to ani odposlechy. Pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová to dnes uvedla v pořadu Českého rozhlasu 20 minut Radiožurnálu. O přípustnosti odposlechů jako důkazů rozhodl počátkem června Nejvyšší soud.

Trump se brání: Tajné nahrávky rozhovorů s Comeym jsem nepořídil

Není den, aby nebylo slyšet o novém americkém prezidentovi Donaldu Trumpovi. Tentokrát se vyjádřil k ostře sledované kauze, kdy se měl pokusit ovlivnit vyšetřování možného zásahu Ruska do volební kampaně. A to především odvoláním šéfa FBI Jamese Comeyho, jehož rozhovory měl tajně nahrávat.