Vědci se blíží k oživení mamutů, analyzovali nové vzorky DNA

New York – Vědci se přiblížili o další krok k možnému oživení mamutů, obrovitých býložravých savců, kteří vyhynuli na konci doby ledové. Podle informace časopisu Current Biology se podařilo proniknout hluboko do genetického kódu dvou jedinců a získané informace jsou mnohem bohatší, než při prvním podobném pokusu v roce 2008.

24.4.2015 4

Ilustrační fotoFoto: čtk

Vědci analyzovali DNA mamuta, který žil před 45.000 lety na severovýchodě Sibiře, a dalšího, který před 4300 lety spásal skromné porosty na Wrangelově ostrově v ruském sektoru Severního ledového oceánu. Genetický materiál byl získán ze zubů a měkkých tkání.

Právě Wrangelův ostrov byl posledním místem, kde mamuti žili. Na severu Ruska byly jejich kostry ve věčně zmrzlé půdě dobře zachovány a často jsou předmětem vědeckých výzkumů.

Cílem těchto výzkumů by podle některých odborníků mohlo být oživení mamuta, což je ale plán, s nímž mnozí – zejména z etických důvodů – nesouhlasí. Je prý navíc velmi nejisté, že by se něco takového mohlo podařit.

Pro Love Dalena ze Stockholmu, autora nynější studie o mamutech, není oživení tohoto tvora cílem. „Náš genom nás přiblížil o kriticky důležitý krok k oživení mamuta. Bylo by asi skvělé, kdyby se to podařilo. Nejsem si ale jist, zda by to bylo vhodné," uvedl.

Podle jeho kanadského kolegy Hendrika Poinara by bylo přípustné, aby byli mamuti znovu vpuštěni do přírody. „Kdyby byli jen vystaveni v zoologických zahradách, ničemu by to neprospělo," konstatoval.

24.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
Monalisa Perezová a Pedro Ruiz.

Žena střelila přítele do hrudi. Pár chtěl zvýšit sledovanost svého blogu

Bývalá jihokorejská prezidentka Pak Kun-hje.

KLDR nařídila popravit někdejší jihokorejskou prezidentku

Karlovarský filmový festival je tu přes sedmdesát let, navzdory době a počasí

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Zítra už podvaapadesáté. Má své příznivce i odpůrce, často tu leje, hubuje se i pějí ódy na filmy, zdražuje káva a pivo v Thermalu. Sjíždí se sem smetánka, studenti i celé rodiny.

Tour de France ohlídají elitní střelci protiteroristického oddílu

Mezi 23 tisícovkami policistů, kteří jsou letos přiděleni k ochraně pelotonu a diváků slavného cyklistického závodu Tour de France, budou i elitní muži z protiteroristického oddílu. Oznámil to francouzský ministr vnitra.

Bývalý šéf Škody Auto Kulhánek oznámil kandidaturu na prezidenta

Bývalý šéf mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek dnes oficiálně ohlásil kandidaturu na prezidenta. Bude kandidátem nedávno obnovené Občanské demokratické aliance, která mu pomůže sehnat 50.000 podpisů pro nominační petici a bude Kulhánkovu kandidaturu podporovat také finančně.

AKTUALIZUJEME

Extrémní deště zasáhly střední Čechy: nejezdí vlaky mezi Prahou a Berounem

Extrémní deště ve čtvrtek dopoledne omezily provoz vlaků v regionu. Meteorologové ve čtvrtek ráno vydali výstrahu pro okresy Beroun, Praha-západ a Příbram, a to s nejvyšším stupněm nebezpečí. Kvůli podemletí železniční tratě nejezdí až do odvolání vlaky mezi Prahou a Berounem, náhradní dopravu zajistí autobusy.