Vědci se blíží k oživení mamutů, analyzovali nové vzorky DNA

New York – Vědci se přiblížili o další krok k možnému oživení mamutů, obrovitých býložravých savců, kteří vyhynuli na konci doby ledové. Podle informace časopisu Current Biology se podařilo proniknout hluboko do genetického kódu dvou jedinců a získané informace jsou mnohem bohatší, než při prvním podobném pokusu v roce 2008.

24.4.2015 4

Ilustrační fotoFoto: čtk

Vědci analyzovali DNA mamuta, který žil před 45.000 lety na severovýchodě Sibiře, a dalšího, který před 4300 lety spásal skromné porosty na Wrangelově ostrově v ruském sektoru Severního ledového oceánu. Genetický materiál byl získán ze zubů a měkkých tkání.

Právě Wrangelův ostrov byl posledním místem, kde mamuti žili. Na severu Ruska byly jejich kostry ve věčně zmrzlé půdě dobře zachovány a často jsou předmětem vědeckých výzkumů.

Cílem těchto výzkumů by podle některých odborníků mohlo být oživení mamuta, což je ale plán, s nímž mnozí – zejména z etických důvodů – nesouhlasí. Je prý navíc velmi nejisté, že by se něco takového mohlo podařit.

Pro Love Dalena ze Stockholmu, autora nynější studie o mamutech, není oživení tohoto tvora cílem. „Náš genom nás přiblížil o kriticky důležitý krok k oživení mamuta. Bylo by asi skvělé, kdyby se to podařilo. Nejsem si ale jist, zda by to bylo vhodné," uvedl.

Podle jeho kanadského kolegy Hendrika Poinara by bylo přípustné, aby byli mamuti znovu vpuštěni do přírody. „Kdyby byli jen vystaveni v zoologických zahradách, ničemu by to neprospělo," konstatoval.

24.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 4

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Jan Hamáček, předseda Poslanecké sněmovny

Babiš by měl sám opustit vládu. Dohnala ho minulost, říká Hamáček

Infografika: Škoda vyrobila miliontý Superb. Připomeňte si příběh vozu

Vlajkové lodi automobilky Škoda se daří skvěle. Nedávno totiž z výrobní linky sjel miliontý Superb.

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Do největšího dopravního letadla udeřil v Praze blesk, lidé čekali na náhradní

Pořád lepší blesk, než teroristé. To si asi říkali cestující Airbusu A380, který musel v sobotu odpoledne po zásahu bleskem na Letišti Václava Havla v Praze k mechanikům na kontrolu. Místo jednoho obřího letadla přiletělo pro cestující náhradní, dokonce to samé, až z Londýna.

Zemřela legendární „Švýcarská mašina", tělo horolezce našli záchranáři

Svět horolezectví zasáhla smutná zpráva. Legendární Ueli Steck, přezdívaný „Švýcarská mašina", zemřel při nehodě během výstupu na Mount Everest. Tělo čtyřicetileté ikony objevila šestice záchranářů v neděli ráno v blízkosti hory Nupce.