Vědci se blíží k oživení mamutů, analyzovali nové vzorky DNA

New York – Vědci se přiblížili o další krok k možnému oživení mamutů, obrovitých býložravých savců, kteří vyhynuli na konci doby ledové. Podle informace časopisu Current Biology se podařilo proniknout hluboko do genetického kódu dvou jedinců a získané informace jsou mnohem bohatší, než při prvním podobném pokusu v roce 2008.

24.4.2015 4

Ilustrační fotoFoto: čtk

Vědci analyzovali DNA mamuta, který žil před 45.000 lety na severovýchodě Sibiře, a dalšího, který před 4300 lety spásal skromné porosty na Wrangelově ostrově v ruském sektoru Severního ledového oceánu. Genetický materiál byl získán ze zubů a měkkých tkání.

Právě Wrangelův ostrov byl posledním místem, kde mamuti žili. Na severu Ruska byly jejich kostry ve věčně zmrzlé půdě dobře zachovány a často jsou předmětem vědeckých výzkumů.

Cílem těchto výzkumů by podle některých odborníků mohlo být oživení mamuta, což je ale plán, s nímž mnozí – zejména z etických důvodů – nesouhlasí. Je prý navíc velmi nejisté, že by se něco takového mohlo podařit.

Pro Love Dalena ze Stockholmu, autora nynější studie o mamutech, není oživení tohoto tvora cílem. „Náš genom nás přiblížil o kriticky důležitý krok k oživení mamuta. Bylo by asi skvělé, kdyby se to podařilo. Nejsem si ale jist, zda by to bylo vhodné," uvedl.

Podle jeho kanadského kolegy Hendrika Poinara by bylo přípustné, aby byli mamuti znovu vpuštěni do přírody. „Kdyby byli jen vystaveni v zoologických zahradách, ničemu by to neprospělo," konstatoval.

24.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 4

Tři malí chlapci ubili plameňáka v zoo. Jejich rodiče se nyní omluvili

Muž se zřítil ze Sněžky. Vrtulník u něho nemohl kvůli mlze přistát

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Lídři členských státu EU se ve Vatikánu sešli s papežem

Papež František dnes přijal prezidenty a premiéry 27 zemí Evropské unie. S nejvyššími představiteli unijních států s výjimkou Británie se setkal den před jejich římským summitem, který má připomenout 60 let evropské integrace.