VYBERTE SI REGION

Vědci sestavili první mapu vesmíru z doby před 11 miliardami let

Londýn – Mezinárodní tým vědců sestavil první mapu vesmíru, jak podle jejich zjištění vypadal před 11 miliardami let. Výsledek své práce zveřejnili v aktuálním čísle časopisu Astronomy & Astrophysics. O závěrech jejich zkoumání napsala agentura Reuters.

14.11.2012

Ilustrační fotoFoto: NASA

Mapa vychází z bádání astronomů nad tím, jakým způsobem se vesmír vyvíjel od takzvaného velkého třesku až do dnešních dob. Podle vědců přišla po období rychlé expanze trvajícím zhruba tři miliardy let doba, kdy se rozpínání vesmíru začalo zpomalovat.

„Pokud bychom viděli vesmír jako horskou dráhu, tak se dnes nacházíme v pohybu dolů a stále nabíráme rychlost. Naše nové měření říká více o době, kdy byla dráha na cestě do kopce a rozpínání vesmíru bylo zpomalováno gravitací," řekl Reuters jeden z autorů studie Mat Pieri z britské Portsmouthské univerzity.

Tým 63 vědců z devíti zemí sestavil vesmírnou mapu pomocí světla vyzařovaného zhruba 50.000 vesmírnými tělesy označovanými jako kvasary, které cestou k zemi prochází oblaky vodíku, jež světlo různým způsobem pohlcují.

Astronomové se již delší dobu shodují na tom, že klíčovou roli ve vývoji vesmíru hraje takzvaná temná hmota a temná energie, o jejíž podstatě toho vědci dosud s jistotou vědí jen velmi málo. Vědci odhadují, že dohromady tvoří 96 procent celého vesmíru. Nová studie přináší myšlenku, že tato takzvaná temná energie byla vytvořena během rozpínání vesmíru právě v době po počáteční rychlé expanzi.

14.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
Akciová burza v Torontu

Degiro slibuje neuvěřitelně nízké poplatky, klidně si ale naúčtuje 10 tisíc

Britská premiérka Theresa Mayová.

Tvrdý brexit! Mayová chce úplné oddělení Británie od EU

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Po pohřešované dívce z Ústí se pátrá i v schengenském prostoru

Ústí nad Labem - Policie stále neúspěšně pátrá po dvanáctileté Michaele Patricii Muzikářové z Ústí nad Labem. Dítě je nezvěstné pravděpodobně od 11. ledna. Policie dívku hledá nejen v celé České republice, ale i v schengenském prostoru.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

O vydání nemovitostí po sedlácích, emigrantech či obětech války žádají tisíce Čechů ročně. Uspějí jen stovky z nich.