Deník

Vědci sestavili první mapu vesmíru z doby před 11 miliardami let

Londýn – Mezinárodní tým vědců sestavil první mapu vesmíru, jak podle jejich zjištění vypadal před 11 miliardami let. Výsledek své práce zveřejnili v aktuálním čísle časopisu Astronomy & Astrophysics. O závěrech jejich zkoumání napsala agentura Reuters.

14.11.2012

Ilustrační fotoFoto: NASA

Mapa vychází z bádání astronomů nad tím, jakým způsobem se vesmír vyvíjel od takzvaného velkého třesku až do dnešních dob. Podle vědců přišla po období rychlé expanze trvajícím zhruba tři miliardy let doba, kdy se rozpínání vesmíru začalo zpomalovat.

„Pokud bychom viděli vesmír jako horskou dráhu, tak se dnes nacházíme v pohybu dolů a stále nabíráme rychlost. Naše nové měření říká více o době, kdy byla dráha na cestě do kopce a rozpínání vesmíru bylo zpomalováno gravitací," řekl Reuters jeden z autorů studie Mat Pieri z britské Portsmouthské univerzity.

Tým 63 vědců z devíti zemí sestavil vesmírnou mapu pomocí světla vyzařovaného zhruba 50.000 vesmírnými tělesy označovanými jako kvasary, které cestou k zemi prochází oblaky vodíku, jež světlo různým způsobem pohlcují.

Astronomové se již delší dobu shodují na tom, že klíčovou roli ve vývoji vesmíru hraje takzvaná temná hmota a temná energie, o jejíž podstatě toho vědci dosud s jistotou vědí jen velmi málo. Vědci odhadují, že dohromady tvoří 96 procent celého vesmíru. Nová studie přináší myšlenku, že tato takzvaná temná energie byla vytvořena během rozpínání vesmíru právě v době po počáteční rychlé expanzi.

14.11.2012 VSTUP DO DISKUSE

E-recept už spolkl miliardu. Víc, než přiznává stát, tvrdí expert

Petra Erbanová

Kulka ze samopalu zasáhla koleno, se sportem byl nadobro konec

Fotbalový agent Zíka: Ovlivnění nominací? Blbost. Jarolím patří k nejlepším

/ROZHOVOR/ Bylo to vážné obvinění. Karel Jarolím si podle faktického předsedy fotbalové asociace nechal „radit“ při nominacích do národního týmu od agentů. Toto tvrzení Romana Berbra však vyvrací „třetí“ strana: významný agent Pavel Zíka.

Dolínek vs. Černochová a žehnání azylu: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 16. října 2017.

Změna v rakouských volbách. Sociální demokraté jsou nakonec druzí

Sociální demokracie poskočila v předčasných rakouských parlamentních volbách na druhé místo, ačkoliv se po neděli zdálo, že bude až třetí. Vyplývá to z předběžných konečných výsledků, které dnes v noci zveřejnilo rakouské ministerstvo vnitra. Změna nastala po započtení více než 750 tisíc korespondenčních hlasů.

Ťok připustil zavedení režijek i v soukromých vlacích

Čelní střet o režijní jízdenky na dráze mezi ministerstvem dopravy a železničními odbory se odsunul na povolební týden, ačkoliv první schůzka obou stran byla plánována už na týden minulý.