VYBERTE SI REGION

Vědci sestavili první mapu vesmíru z doby před 11 miliardami let

Londýn – Mezinárodní tým vědců sestavil první mapu vesmíru, jak podle jejich zjištění vypadal před 11 miliardami let. Výsledek své práce zveřejnili v aktuálním čísle časopisu Astronomy & Astrophysics. O závěrech jejich zkoumání napsala agentura Reuters.

14.11.2012

Ilustrační fotoFoto: NASA

Mapa vychází z bádání astronomů nad tím, jakým způsobem se vesmír vyvíjel od takzvaného velkého třesku až do dnešních dob. Podle vědců přišla po období rychlé expanze trvajícím zhruba tři miliardy let doba, kdy se rozpínání vesmíru začalo zpomalovat.

„Pokud bychom viděli vesmír jako horskou dráhu, tak se dnes nacházíme v pohybu dolů a stále nabíráme rychlost. Naše nové měření říká více o době, kdy byla dráha na cestě do kopce a rozpínání vesmíru bylo zpomalováno gravitací," řekl Reuters jeden z autorů studie Mat Pieri z britské Portsmouthské univerzity.

Tým 63 vědců z devíti zemí sestavil vesmírnou mapu pomocí světla vyzařovaného zhruba 50.000 vesmírnými tělesy označovanými jako kvasary, které cestou k zemi prochází oblaky vodíku, jež světlo různým způsobem pohlcují.

Astronomové se již delší dobu shodují na tom, že klíčovou roli ve vývoji vesmíru hraje takzvaná temná hmota a temná energie, o jejíž podstatě toho vědci dosud s jistotou vědí jen velmi málo. Vědci odhadují, že dohromady tvoří 96 procent celého vesmíru. Nová studie přináší myšlenku, že tato takzvaná temná energie byla vytvořena během rozpínání vesmíru právě v době po počáteční rychlé expanzi.

14.11.2012 VSTUP DO DISKUSE

Chybí brigádníci. Firmy nabízejí rekordní odměny

Praha - Předvánoční nákupní horečka se dostává do finální fáze a e-shopy, obchodní řetězce a další obchody čím dál hůře shánějí brigádníky. Ti si letos kvůli situaci na pracovním trhu přijdou na rekordní odměny, vyplývá z ankety mezi personálními agenturami. V Praze brigádníci inkasují až 160 korun za hodinu.

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice.