Deník

Vědci sestavili první mapu vesmíru z doby před 11 miliardami let

Londýn – Mezinárodní tým vědců sestavil první mapu vesmíru, jak podle jejich zjištění vypadal před 11 miliardami let. Výsledek své práce zveřejnili v aktuálním čísle časopisu Astronomy & Astrophysics. O závěrech jejich zkoumání napsala agentura Reuters.

14.11.2012

Ilustrační fotoFoto: NASA

Mapa vychází z bádání astronomů nad tím, jakým způsobem se vesmír vyvíjel od takzvaného velkého třesku až do dnešních dob. Podle vědců přišla po období rychlé expanze trvajícím zhruba tři miliardy let doba, kdy se rozpínání vesmíru začalo zpomalovat.

„Pokud bychom viděli vesmír jako horskou dráhu, tak se dnes nacházíme v pohybu dolů a stále nabíráme rychlost. Naše nové měření říká více o době, kdy byla dráha na cestě do kopce a rozpínání vesmíru bylo zpomalováno gravitací," řekl Reuters jeden z autorů studie Mat Pieri z britské Portsmouthské univerzity.

Tým 63 vědců z devíti zemí sestavil vesmírnou mapu pomocí světla vyzařovaného zhruba 50.000 vesmírnými tělesy označovanými jako kvasary, které cestou k zemi prochází oblaky vodíku, jež světlo různým způsobem pohlcují.

Astronomové se již delší dobu shodují na tom, že klíčovou roli ve vývoji vesmíru hraje takzvaná temná hmota a temná energie, o jejíž podstatě toho vědci dosud s jistotou vědí jen velmi málo. Vědci odhadují, že dohromady tvoří 96 procent celého vesmíru. Nová studie přináší myšlenku, že tato takzvaná temná energie byla vytvořena během rozpínání vesmíru právě v době po počáteční rychlé expanzi.

14.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
Hodonínský zastupitel Roman Sedlačík svolal shromáždění před hodonínskou radnicí, aby vysvětlil svůj postup v případě, kdy zavolal městské strážníky na cizince procházející na Národní třídě.

Zastupitel Hodonína zavolal na černošský pár policii, prý kvůli bezpečnosti

Servírka Barbora Horská byla jednou z těch, která ženu obsluhovala. Na snímku u stolu, kde podvodnice seděla.

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Kauza živých spisů: Pelikán státního zástupce mlčenlivosti nezprostil

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) nezprostil nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana mlčenlivosti pro slyšení před sněmovní komisí k únikům údajů z vyšetřovacích spisů. Předseda komise Martin Plíšek (TOP 09) mluví o naschválu a o obstrukci. Pelikán poukazuje na to, že žádosti o zbavení mlčenlivosti nebyly zdůvodněny tak, jak požaduje zákon o státním zastupitelství.

Venkovské prodejny končí kvůli zvyšování platů. Má je stát dotovat?

Češi chtějí zachránit venkovské obchody. Šedesát šest procent lidí v České republice souhlasí s tím, že by měl stát ztrátové prodejny v malých obcích do 500 obyvatel finančně podporovat. Pouze 26 procent lidí je proti tomu. Z vesnic pomalu mizí hospody, obchody i pošty.

Chceme nižší daně a zrušení EET, jinak nepůjdeme do vlády, hlásá ODS

ODS dnes představila 12 podmínek pro svůj vstup do vlády po podzimních volbách. Strana mimo jiné bude požadovat snížení daní, zrušení elektronické evidence tržeb (EET), odmítnutí povinných kvót na přijímání migrantů nebo zvyšování výdajů na obranu.

Finanční poradce: Zažíváme skvělé časy, které nebudou trvat věčně

/ROZHOVOR/ Česká národní banka nedávno zvedla úrokové sazby. Znamená to zdražení úvěrů, naopak střadatelé mohou být potěšeni. Pro koho je to ještě dobrá zpráva a kdo si pohoršil, přibližuje finanční poradce Partners Josef Uchytil.