Deník

Vědci údajně našli rizikový gen migrény

Londýn – Mezinárodní tým vědců objevil rizikový gen běžné migrény. Vědci od analýzy spočívající na vyšetření 50.000 testovacích osob očekávají nové cesty k pochopení vzniku migrén a tím také umožní vznik nových léčebných postupů a medikamentů. Tým vedený Aarnem Palotiem z britského ústavu Wellcome Trust Sanger zveřejnil svůj objev genu migrény v odborném časopise Nature Genetics.

29.8.2010

Ilustrační fotografie.Foto: Profimedia.cz

Objev týmu zahrnujícího odborníky z Finska, Německa a Nizozemska zjistil, že pacienti s určitým druhem varianty DNA zasahující do regulace určitých mozkových chemikálií jsou vystaveni většímu riziku vzniku migrén. Z toho podle vědců vyplývá, že nárůst této chemikálie typu glutamátů může hrát roli v mechanismu migrén.

Další výzkum by se měl zaměřit na zkoumání variant DNA a jejich působení na geny v okolí, aby bylo možné zjistit, jak migrény vznikají. Bude také třeba zkoumat další možné genetické vazby.

Již dříve byly objeveny geny dávané do souvislosti s velmi vzácnými a extrémními formami migrén. Tentokrát se však objev týká právě „běžné“ bolesti hlavy.

Migrény postihují v průmyslových zemích v průměru každou šestou ženu a každého dvanáctého muže. Tím se migréna stává v Evropě a v USA nemocí, na jejíž tlumení či léčení utratí trpící nejvíce peněz. V roce 2009 se na tlumení migrény prodala léčiva za 2,6 miliardy dolarů (asi 50,3 miliardy Kč), uvedla agentura Reuters.

29.8.2010 VSTUP DO DISKUSE

Stanislav Šulc.

Komentář Stanislava Šulce: Politiky zbavená kauza Čapí hnízdo

Nezvěstný Julian Cadman

Mezi oběťmi teroru v Barceloně jsou také děti, islamisté zavraždili i tříletou

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.