Vědci v netradiční galaxii objevili supermasivní černou díru

Washington /VIDEO/ – Astronomové pomocí amerického rentgenového dalekohledu Chandra objevili jednu z nejmenších supermasivních černých děr, kterou ve svém středu hostí netradiční galaxie. Podle dosavadních poznatků by zde vědci díru vůbec nečekali. Supermasivní černé díry mají díky mnohonásobně vyšší hmotnosti daleko větší vliv na objekty ve svém okolí než „obyčejné" černé díry.

8.11.2012 3

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

„Malý kolos", jak ho portál Space.com nazval, se nachází ve spirální galaxii NGC 4178, která je od Země vzdálena asi 55 milionů světelných let. Zmíněná galaxie je poměrně plochá a postrádá ve svém středu husté centrální uskupení hvězd, takzvanou galaktickou výduť. Dosavadní teoretické modely předpokládaly, že tyto výdutě jsou pro vytvoření a růst supermasivních černých děr nezbytné.

Nová pozorování NGC 4178 a čtyř dalších bezvýduťových galaxií, kde byly černé díry objeveny již dříve, tyto předpoklady zpochybňují. Vědci se nyní domnívají, že supermasivní černé díry mohou místo z hvězdokup získávat energii z galaktického disku nebo záhadné temné hmoty, která galaxie obklopuje.

Nově objevená černá díra má hmotnost menší než násobek 200.000 Sluncí, což ji posouvá na samý okraj stupnice supermasivních děr, kterému vévodí kolosy se sluneční hmotností v řádu desítek miliard. Sluneční hmotnost je v astronomii základní jednotka pro vyjádření hmotnosti hvězd a jejich systémů, odpovídá hmotnosti Slunce.

Z pozorování astronomů vyplývá, že černá díra v NGC 4178 do sebe rychle nasává hmotu ze svého okolí. Většinu záření, které přitom vzniká, pohlcuje plyn a prach v okolí.

8.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
Boje o Mosul

Iráčtí vojáci zneškodnili v Mosulu sebevražedné atentátníky

Pobřežní hlídky se vydaly žraloka hledat

Ke břehům Mallorky připlul žralok. Lidé se s křikem vrhali ke břehu.

Maketa Německého domu v Brně stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 170 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila čtyřpatrová turistická loď Almirante se 170 pasažéry. Úřady zatím potvrdily devět obětí, 28 lidí se stále pohřešuje.

Vláda posoudí změnu volebního zákona reagující na spor Drábové

Změnu volebního zákona, na jejímž základě by nově vysocí představitelé státních orgánů mohli být zároveň krajskými zastupiteli, dnes projedná vláda. Poslanecký návrh podporovaný ministrem vnitra Milanem Chovancem (ČSSD) vznikl na základě sporu jeho úřadu o mandát předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dany Drábové ve středočeském zastupitelstvu. Pře vznikla kvůli odlišnému znění volebního a služebního zákona, Drábová se funkce zastupitelky vzdala po slibu vrcholných politiků, že zákon změní.

Buďte rychlí na zemi i na vodě. K tomuto Lamborghini dostanete rychlostní člun

Tento výhodný balíček auta a člunu ladí jak rychlostí, tak stylem. U jednoho floridského prodejce se totiž objevilo Lamborghini, ke kterému dostanete i stejně šílený a rychlý člun. Nabídce však odpovídá i cenovka.