Deník

Vědci v netradiční galaxii objevili supermasivní černou díru

Washington /VIDEO/ – Astronomové pomocí amerického rentgenového dalekohledu Chandra objevili jednu z nejmenších supermasivních černých děr, kterou ve svém středu hostí netradiční galaxie. Podle dosavadních poznatků by zde vědci díru vůbec nečekali. Supermasivní černé díry mají díky mnohonásobně vyšší hmotnosti daleko větší vliv na objekty ve svém okolí než „obyčejné" černé díry.

8.11.2012 3

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

„Malý kolos", jak ho portál Space.com nazval, se nachází ve spirální galaxii NGC 4178, která je od Země vzdálena asi 55 milionů světelných let. Zmíněná galaxie je poměrně plochá a postrádá ve svém středu husté centrální uskupení hvězd, takzvanou galaktickou výduť. Dosavadní teoretické modely předpokládaly, že tyto výdutě jsou pro vytvoření a růst supermasivních černých děr nezbytné.

Nová pozorování NGC 4178 a čtyř dalších bezvýduťových galaxií, kde byly černé díry objeveny již dříve, tyto předpoklady zpochybňují. Vědci se nyní domnívají, že supermasivní černé díry mohou místo z hvězdokup získávat energii z galaktického disku nebo záhadné temné hmoty, která galaxie obklopuje.

Nově objevená černá díra má hmotnost menší než násobek 200.000 Sluncí, což ji posouvá na samý okraj stupnice supermasivních děr, kterému vévodí kolosy se sluneční hmotností v řádu desítek miliard. Sluneční hmotnost je v astronomii základní jednotka pro vyjádření hmotnosti hvězd a jejich systémů, odpovídá hmotnosti Slunce.

Z pozorování astronomů vyplývá, že černá díra v NGC 4178 do sebe rychle nasává hmotu ze svého okolí. Většinu záření, které přitom vzniká, pohlcuje plyn a prach v okolí.

8.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 3

E-recept už spolkl miliardu. Víc, než přiznává stát, tvrdí expert

Petra Erbanová

Kulka ze samopalu zasáhla koleno, se sportem byl nadobro konec

Fotbalový agent Zíka: Ovlivnění nominací? Blbost. Jarolím patří k nejlepším

/ROZHOVOR/ Bylo to vážné obvinění. Karel Jarolím si podle faktického předsedy fotbalové asociace nechal „radit“ při nominacích do národního týmu od agentů. Toto tvrzení Romana Berbra však vyvrací „třetí“ strana: významný agent Pavel Zíka.

Dolínek vs. Černochová a žehnání azylu: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 16. října 2017.

Změna v rakouských volbách. Sociální demokraté jsou nakonec druzí

Sociální demokracie poskočila v předčasných rakouských parlamentních volbách na druhé místo, ačkoliv se po neděli zdálo, že bude až třetí. Vyplývá to z předběžných konečných výsledků, které dnes v noci zveřejnilo rakouské ministerstvo vnitra. Změna nastala po započtení více než 750 tisíc korespondenčních hlasů.

Ťok připustil zavedení režijek i v soukromých vlacích

Čelní střet o režijní jízdenky na dráze mezi ministerstvem dopravy a železničními odbory se odsunul na povolební týden, ačkoliv první schůzka obou stran byla plánována už na týden minulý.