Vědci v netradiční galaxii objevili supermasivní černou díru

Washington /VIDEO/ – Astronomové pomocí amerického rentgenového dalekohledu Chandra objevili jednu z nejmenších supermasivních černých děr, kterou ve svém středu hostí netradiční galaxie. Podle dosavadních poznatků by zde vědci díru vůbec nečekali. Supermasivní černé díry mají díky mnohonásobně vyšší hmotnosti daleko větší vliv na objekty ve svém okolí než „obyčejné" černé díry.

8.11.2012 3

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

„Malý kolos", jak ho portál Space.com nazval, se nachází ve spirální galaxii NGC 4178, která je od Země vzdálena asi 55 milionů světelných let. Zmíněná galaxie je poměrně plochá a postrádá ve svém středu husté centrální uskupení hvězd, takzvanou galaktickou výduť. Dosavadní teoretické modely předpokládaly, že tyto výdutě jsou pro vytvoření a růst supermasivních černých děr nezbytné.

Nová pozorování NGC 4178 a čtyř dalších bezvýduťových galaxií, kde byly černé díry objeveny již dříve, tyto předpoklady zpochybňují. Vědci se nyní domnívají, že supermasivní černé díry mohou místo z hvězdokup získávat energii z galaktického disku nebo záhadné temné hmoty, která galaxie obklopuje.

Nově objevená černá díra má hmotnost menší než násobek 200.000 Sluncí, což ji posouvá na samý okraj stupnice supermasivních děr, kterému vévodí kolosy se sluneční hmotností v řádu desítek miliard. Sluneční hmotnost je v astronomii základní jednotka pro vyjádření hmotnosti hvězd a jejich systémů, odpovídá hmotnosti Slunce.

Z pozorování astronomů vyplývá, že černá díra v NGC 4178 do sebe rychle nasává hmotu ze svého okolí. Většinu záření, které přitom vzniká, pohlcuje plyn a prach v okolí.

8.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
Když Essie Bartelsová z Ghany přijela do Spojených států, rozhodla se, že tradiční západoafrické pokrmy představí celému světu

Ghanská kuchařka seznamuje USA s africkou gastronomií

Sněm ANO 2017

Pohádky pro delegáty a kamery: Babišův projev kritizují opozice i ČSSD

FOTO: Masopustní maškary vozil v Homoli speciální autobus

Homole u Panny - Sobota byla v obci Homole u Panny ve znamení masopustního veselí. Specifikem místních oslav byl speciální autobus, který převážel účastníky po jednotlivých částech obce.

Policie při pátrání v okolí výbuchu v Poličce nalezla kus munice

Policisté při dnešním pátrání v okolí vybuchlé továrny v Poličce na Scvtavsku nalezli jeden kus munice, zároveň zmenšili pásmo kolem vstupu. Pátrání bude pokračovalo do setmění. Série čtvrtečních explozí v hale v areálu Polišských strojíren zranila 19 lidí, z toho tři vážně.

Šafářová si v Budapešti zahraje finále dvouhry. Osmý titul v kariéře je blízko

Budapešť - Tenistka Lucie Šafářová porazila v semifinále turnaje v Budapešti Němku Carinu Witthöftovou 6:4, 6:3 a poprvé od loňského triumfu v Praze ve Stromovce si zahraje finále dvouhry. Brněnská rodačka bude usilovat o osmý titul v kariéře.

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

Hnutí ANO se chystá na sněmovní volby, v sobotu a neděli si zvolí nové vedení a brzy už také představí svou vizi rozvoje České republiky v příštích dvaceti letech. Jeho předseda Andrej Babiš v rozhovoru s Deníkem tvrdí, že Česko by se mělo inspirovat v zahraničí a vzít si z něj to nejlepší – americký většinový systém, švýcarskou přímou demokracii a německý parlamentní jednací řád.