Deník

Vědci v netradiční galaxii objevili supermasivní černou díru

Washington /VIDEO/ – Astronomové pomocí amerického rentgenového dalekohledu Chandra objevili jednu z nejmenších supermasivních černých děr, kterou ve svém středu hostí netradiční galaxie. Podle dosavadních poznatků by zde vědci díru vůbec nečekali. Supermasivní černé díry mají díky mnohonásobně vyšší hmotnosti daleko větší vliv na objekty ve svém okolí než „obyčejné" černé díry.

8.11.2012 3

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

„Malý kolos", jak ho portál Space.com nazval, se nachází ve spirální galaxii NGC 4178, která je od Země vzdálena asi 55 milionů světelných let. Zmíněná galaxie je poměrně plochá a postrádá ve svém středu husté centrální uskupení hvězd, takzvanou galaktickou výduť. Dosavadní teoretické modely předpokládaly, že tyto výdutě jsou pro vytvoření a růst supermasivních černých děr nezbytné.

Nová pozorování NGC 4178 a čtyř dalších bezvýduťových galaxií, kde byly černé díry objeveny již dříve, tyto předpoklady zpochybňují. Vědci se nyní domnívají, že supermasivní černé díry mohou místo z hvězdokup získávat energii z galaktického disku nebo záhadné temné hmoty, která galaxie obklopuje.

Nově objevená černá díra má hmotnost menší než násobek 200.000 Sluncí, což ji posouvá na samý okraj stupnice supermasivních děr, kterému vévodí kolosy se sluneční hmotností v řádu desítek miliard. Sluneční hmotnost je v astronomii základní jednotka pro vyjádření hmotnosti hvězd a jejich systémů, odpovídá hmotnosti Slunce.

Z pozorování astronomů vyplývá, že černá díra v NGC 4178 do sebe rychle nasává hmotu ze svého okolí. Většinu záření, které přitom vzniká, pohlcuje plyn a prach v okolí.

8.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan.

Nevolte Merkelovou, vzkázal Turkům v Německu prezident Erdogan

Melbourne, ilustrační foto

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

Mrtví po srážkách aut s vlaky. Na Frýdecko-Místecku i na Znojemsku

Neštěstí se stalo dnes dopoledne na železniční trati mezi Baškou a Pržnem. Vlak tam na železničním přejezdu na dolním konci Pržna na Frýdecko-Místecku smetl auto. U velmi vážné dopravní nehody pak zasahují i policisté a záchranáři u Žerůtek na Znojemsku. Zde zemřeli dva lidé, zraněno je i malé dítě.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.