VYBERTE SI REGION

Vědci v netradiční galaxii objevili supermasivní černou díru

Washington /VIDEO/ – Astronomové pomocí amerického rentgenového dalekohledu Chandra objevili jednu z nejmenších supermasivních černých děr, kterou ve svém středu hostí netradiční galaxie. Podle dosavadních poznatků by zde vědci díru vůbec nečekali. Supermasivní černé díry mají díky mnohonásobně vyšší hmotnosti daleko větší vliv na objekty ve svém okolí než „obyčejné" černé díry.

8.11.2012 3

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

„Malý kolos", jak ho portál Space.com nazval, se nachází ve spirální galaxii NGC 4178, která je od Země vzdálena asi 55 milionů světelných let. Zmíněná galaxie je poměrně plochá a postrádá ve svém středu husté centrální uskupení hvězd, takzvanou galaktickou výduť. Dosavadní teoretické modely předpokládaly, že tyto výdutě jsou pro vytvoření a růst supermasivních černých děr nezbytné.

Nová pozorování NGC 4178 a čtyř dalších bezvýduťových galaxií, kde byly černé díry objeveny již dříve, tyto předpoklady zpochybňují. Vědci se nyní domnívají, že supermasivní černé díry mohou místo z hvězdokup získávat energii z galaktického disku nebo záhadné temné hmoty, která galaxie obklopuje.

Nově objevená černá díra má hmotnost menší než násobek 200.000 Sluncí, což ji posouvá na samý okraj stupnice supermasivních děr, kterému vévodí kolosy se sluneční hmotností v řádu desítek miliard. Sluneční hmotnost je v astronomii základní jednotka pro vyjádření hmotnosti hvězd a jejich systémů, odpovídá hmotnosti Slunce.

Z pozorování astronomů vyplývá, že černá díra v NGC 4178 do sebe rychle nasává hmotu ze svého okolí. Většinu záření, které přitom vzniká, pohlcuje plyn a prach v okolí.

8.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
Studenti zapálili svíčky

Dvacítka studentů bude držet hladovku jako pietu za Palacha a Zajíce

Cukrovka, špatný zrak? Nevadí. Armáda i policie snižují limity

Na sídliště lanovkou? Brnu se komplikuje stavba tramvajové tratě

Brno /INFOGRAFIKA/- Dopravu na sídliště Kamechy může v budoucnu obstarat lanová dráha. Lanovky v Brně už vedení města ale několikrát navrhlo a zatím nikdy nedokončilo.

Kriminalita byla loni ve všech krajích nejnižší za posledních deset let

Policii se dařilo objasňovat trestné činy. Bezpečnost pozitivně ovlivnila také ostražitost lidí – i když občas přehnaná.

Trump dráždí Němce možným zavedení cla na jejich automobily

Berlín (Německo) - Budoucí americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. "Můžete vyrábět auta pro Spojené státy. Za každé auto, které přijde do USA (ze zahraničí), ale zaplatíte 35procentní daň," řekl Trump na adresu německých automobilek v rozhovoru, který poskytl německému listu Bild. Vysokým dovozním clem už dřív pohrozil i některým automobilkám z USA a Japonska, které vyrábějí v Mexiku.