Vědci ve vesmíru našli "supermatku", rodí jednu hvězdu za druhou

Washington – Vědci ve vesmíru našli „supermatku". Jde o vzdálenou galaxii, v níž během jediného dne vzniká více hvězd, než kolik se v naší galaxii objeví za celý rok. Píše to dnes agentura AP.

15.8.2012 2

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Astronomové, kteří o svých zjištěních informují ve studii otištěné v časopise Nature, při pozorování používali rentgenový teleskop Chandra Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). S jeho pomocí objevili galaxii, v níž ročně vzniká kolem 740 hvězd. Pro srovnání v „naší" galaxii – Mléčné dráze – se ročně rodí jen asi jedna hvězda.

Galaxie leží ve vzdálenosti 5,7 miliardy světelných let od Země. Jeden světelný rok odpovídá vzdálenosti, kterou za rok urazí světlo, což je zhruba deset bilionů kilometrů.

Podle astronoma Michaela McDonalda z Massachusettského technologického institutu (MIT) je galaxie zvláštní i jiným způsobem. Je totiž stará šest miliard let a v tomto druhu galaxií se normálně v takto pokročilém věku hvězdy už nerodí.

15.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 2

Pobyty pro astmatiky. Podle kontroly pojišťovna chybovala

Titanic

Ke vraku Titaniku s cestovní kanceláří. Za dva a půl milionu

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

Údajná vražda v boleslavské nemocnici. Ošetřovatelka tu měla zabít pacientku

Policie obvinila z vraždy jednadvacetiletou pracovnici Klaudiánovy nemocnice v Mladé Boleslavi. Uvedla to v dnešním vydání Mladá fronta Dnes (MfD). Podle deníku je podezřelou ošetřovatelka a obětí je osmapadesátiletá pacientka chirurgického oddělení nemocnice.

Svého "Kodiaqa" bude mít i Seat. Dorazí příští rok

Velké SUV brzy nabídne i další značka koncernu Volkswagen. V roce 2018 totiž začne Seat prodávat novinku, která bude k dispozici i se sedmi sedadly.

Úřady pozastavily činnost jehovistům v Rusku, chtějí je zakázat

Ruské ministerstvo spravedlnosti pozastavilo činnost náboženské společnosti Svědkové Jehovovi v celé zemi a požádalo soud, aby zakázal tuto organizaci jako extremistickou. Oznámila to ruská média. Nejvyšší soud má přijmout konečné rozhodnutí o zákazu 5. dubna.