Vědci ve vesmíru našli "supermatku", rodí jednu hvězdu za druhou

Washington – Vědci ve vesmíru našli „supermatku". Jde o vzdálenou galaxii, v níž během jediného dne vzniká více hvězd, než kolik se v naší galaxii objeví za celý rok. Píše to dnes agentura AP.

15.8.2012 2

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Astronomové, kteří o svých zjištěních informují ve studii otištěné v časopise Nature, při pozorování používali rentgenový teleskop Chandra Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). S jeho pomocí objevili galaxii, v níž ročně vzniká kolem 740 hvězd. Pro srovnání v „naší" galaxii – Mléčné dráze – se ročně rodí jen asi jedna hvězda.

Galaxie leží ve vzdálenosti 5,7 miliardy světelných let od Země. Jeden světelný rok odpovídá vzdálenosti, kterou za rok urazí světlo, což je zhruba deset bilionů kilometrů.

Podle astronoma Michaela McDonalda z Massachusettského technologického institutu (MIT) je galaxie zvláštní i jiným způsobem. Je totiž stará šest miliard let a v tomto druhu galaxií se normálně v takto pokročilém věku hvězdy už nerodí.

15.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
Martin Kratochvíl.

Týdenní zkrat: Peníze jsou, my nebudeme

Vyšetřování útoku v Manchesteru. Vrahem je Salman Abedi

Policie zveřejnila snímky manchesterského vraha z bezpečnostních kamer

Kim zase brnká na nervy. Severní Korea odpálila další raketu

Oficiální tisková agentura severokorejského státu KCNA dnes ráno oznámila, že armáda vypustila další z raket svého systému protivzdušné obrany. Jak už je obvyklé v takových oznámeních, vypuštění osobně dohlížel samotný vůdce Kim Čong-un.

Jsem prostě nejlepší. Donald Trump se před odletem ze summitu pochválil

Kdyby si americký prezident k projevu před americkými vojáky na základně Sigonella, kde se s nimi setkal, než nastoupil do letadla směr Washington, pustil známý hit českého zpěváka Leška Semelky „Jsi prostě nejlepší", byl by to stylový podkres jeho vystoupení.

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

Počítače zkolabovaly a zkolabovaly i British Airways. Nelétají

Celosvětový výpadek firemních počítačových sítí způsobil, že jedna z nejstarších světových leteckých společností British Airways (BA) přestala dnes odbavovat lety na letištích v různých koutech světa. Výpadek se projevil i na linkách mezi Prahou a Londýnem.