VYBERTE SI REGION

Vědci ve vesmíru našli "supermatku", rodí jednu hvězdu za druhou

Washington – Vědci ve vesmíru našli „supermatku". Jde o vzdálenou galaxii, v níž během jediného dne vzniká více hvězd, než kolik se v naší galaxii objeví za celý rok. Píše to dnes agentura AP.

15.8.2012 2

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Astronomové, kteří o svých zjištěních informují ve studii otištěné v časopise Nature, při pozorování používali rentgenový teleskop Chandra Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). S jeho pomocí objevili galaxii, v níž ročně vzniká kolem 740 hvězd. Pro srovnání v „naší" galaxii – Mléčné dráze – se ročně rodí jen asi jedna hvězda.

Galaxie leží ve vzdálenosti 5,7 miliardy světelných let od Země. Jeden světelný rok odpovídá vzdálenosti, kterou za rok urazí světlo, což je zhruba deset bilionů kilometrů.

Podle astronoma Michaela McDonalda z Massachusettského technologického institutu (MIT) je galaxie zvláštní i jiným způsobem. Je totiž stará šest miliard let a v tomto druhu galaxií se normálně v takto pokročilém věku hvězdy už nerodí.

15.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
Divocí koně v Milovicích zvládají zimu dobře

Divokým koním nevadí mráz, ale vlhko

Barack Obama

Obama. Prezident, který Evropě možná nerozuměl

Vyhubení Židů zpečetili nacisté ve Wannsee za 90 minut

Berlín - Pouhou hodinu a půl stačilo nacistickým špičkám k definitivnímu ortelu nad miliony evropských Židů. Porada v berlínské vile Wannsee před 75 lety, 20. ledna 1942, nerozhodla o vyhubení Židů, protože holokaust probíhal už od přepadení SSSR 22. června 1941, nýbrž sloužila ke koordinaci mezi různými úřady.

Thajská policie zatkla Čecha obviněného z šíření HIV, nakazil několik mužů

Bangkok -  Thajská policie zatkla na ostrově Pchúket českého občana, který je podezřelý z vědomého šíření viru HIV způsobujícího nemoc AIDS. Uvedla to agentura AP s odvoláním na informace thajské policie. České úřady na muže vydaly zatykač s obviněním, že při intimním styku s desítkami jiných mužů nejméně tři z nich nakazil.

Odškodnění za ptačí chřipku pokryje sotva třetinu ztrát, stěžuje si chovatel

Jižní Morava - Lidé, kteří přišli o drůbež kvůli ptačí chřipce, mohou požádat o odškodnění. Podle chovatelů je ale nižší než ztráty.