Deník

Vědci ve vesmíru našli "supermatku", rodí jednu hvězdu za druhou

Washington – Vědci ve vesmíru našli „supermatku". Jde o vzdálenou galaxii, v níž během jediného dne vzniká více hvězd, než kolik se v naší galaxii objeví za celý rok. Píše to dnes agentura AP.

15.8.2012 2

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Astronomové, kteří o svých zjištěních informují ve studii otištěné v časopise Nature, při pozorování používali rentgenový teleskop Chandra Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). S jeho pomocí objevili galaxii, v níž ročně vzniká kolem 740 hvězd. Pro srovnání v „naší" galaxii – Mléčné dráze – se ročně rodí jen asi jedna hvězda.

Galaxie leží ve vzdálenosti 5,7 miliardy světelných let od Země. Jeden světelný rok odpovídá vzdálenosti, kterou za rok urazí světlo, což je zhruba deset bilionů kilometrů.

Podle astronoma Michaela McDonalda z Massachusettského technologického institutu (MIT) je galaxie zvláštní i jiným způsobem. Je totiž stará šest miliard let a v tomto druhu galaxií se normálně v takto pokročilém věku hvězdy už nerodí.

15.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
U Hrabyně se 18. září sesunula část gabionové stěny u silnice I/11, fotografie z 25. zaří 2017.

Spadlá gabionová zeď na Opavsku? Na řešení nemá nikdo zájem, říká expertka

Kurdové požadující nezávislost své země

90 procent iráckých Kurdů hlasovalo pro nezávislost, sousedé jsou ale proti

Doubický vrah svého činu lituje. Lidé ho znali jako nekonfliktního vegetariána

/VIDEO/ Muže, kterého policie viní z vraždy 14leté školačky a pokusu o vraždu další dívky, poslal děčínský soud v úterý odpoledne do vazby. Rozhodnutí prozatím není pravomocné.

Macronova vize Evropy: digitální, ekologická a pomalí v ní nezdržují rychlé

Francouzský prezident Emmanuel Macron představil v úterý na pařížské Sorbonně svou vizi evropské obnovy, která počítá i s vícerychlostní Evropou. Pomalí podle něj nemají práco zdržovat rychlé. Vyzval také Evropskou unii k užší spolupráci v oblasti obrany a migrace.

Ať se se mnou lidé rozloučí šampaňským a svíčkou, řekla mi Květa Fialová

/ROZHOVOR/ O skonu Květy Fialové se herec Slováckého divadla a její kamarád Josef Kubáník dozvěděl od její dcery Zuzany o půl sedmé ráno, bezprostředně po tom, co Květa Fialová zemřela. Ještě spal, když mu zazvonil telefon.

O kurdské autonomii se dá jednat, naznačila smířlivě Sýrie

Syrská vláda se nebrání jednat s Kurdy o jejich požadavku na autonomii. Uvedl to syrský ministr zahraničí Valíd al-Mualim. Sýrie chce ale nejdřív porazit Islámský stát.