Vědci ve vesmíru našli "supermatku", rodí jednu hvězdu za druhou

Washington – Vědci ve vesmíru našli „supermatku". Jde o vzdálenou galaxii, v níž během jediného dne vzniká více hvězd, než kolik se v naší galaxii objeví za celý rok. Píše to dnes agentura AP.

15.8.2012 2

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Astronomové, kteří o svých zjištěních informují ve studii otištěné v časopise Nature, při pozorování používali rentgenový teleskop Chandra Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). S jeho pomocí objevili galaxii, v níž ročně vzniká kolem 740 hvězd. Pro srovnání v „naší" galaxii – Mléčné dráze – se ročně rodí jen asi jedna hvězda.

Galaxie leží ve vzdálenosti 5,7 miliardy světelných let od Země. Jeden světelný rok odpovídá vzdálenosti, kterou za rok urazí světlo, což je zhruba deset bilionů kilometrů.

Podle astronoma Michaela McDonalda z Massachusettského technologického institutu (MIT) je galaxie zvláštní i jiným způsobem. Je totiž stará šest miliard let a v tomto druhu galaxií se normálně v takto pokročilém věku hvězdy už nerodí.

15.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
Volební sněm hnutí ANO probíhal 26. února v Praze. Andrej Babiš

Volby by vyhrálo ANO. Lidovci se STAN by se do Sněmovny nedostali

Učitelka ponižuje děti, tvrdí někteří rodiče. Pochybení zjistila i inspekce

Nové varhany pro Svatovítskou katedrálu vytvoří španělská firma, za 70 milionů

Zástupci nadačního fondu dnes ohlásili na Pražském hradě jméno výrobce, který zhotoví nové varhany pro Svatovítskou katedrálu. Bude to varhanářská firma Gerharda Grenzinga. Slavnostního oznámení se zúčastnil i premiér Bohuslav Sobotka a kardinál Dominik Duka.

Asadovi vědci se dostali ve Spojených státech na černou listinu

Americké ministerstvo financí umístilo na černou listinu 271 zaměstnanců syrského vládní střediska pro vědu a výzkum. Tvrdí o nich, že zodpovídají za vývoj chemických zbraní pro vládu Bašára Asada.

Francouzi žijící v Česku Le Penové nevěří. Do druhého kola by ji neposlali

Francouzi, kteří v prvním kole francouzských prezidentských voleb volili v Česku, by do finálního souboje poslali středového kandidáta Emmanuela Macrona a republikána Françoise Fillona. Plyne to z výsledků voleb na webu francouzské ambasády v Praze.

Dočkají se přidání? Marksová žádá nárůst platů v sociálních službách

Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD) navrhne růst platů v sociálních službách, v přímé péči o 5,1 procenta. Ostatním pracovníkům, jako jsou uklízečky, kuchařky a také vedoucí pracovníci, o 9,4 procenta. Od července by některým platy stouply o víc než 1000 korun měsíčně.