Deník

Vědci ve vesmíru našli "supermatku", rodí jednu hvězdu za druhou

Washington – Vědci ve vesmíru našli „supermatku". Jde o vzdálenou galaxii, v níž během jediného dne vzniká více hvězd, než kolik se v naší galaxii objeví za celý rok. Píše to dnes agentura AP.

15.8.2012 2

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Astronomové, kteří o svých zjištěních informují ve studii otištěné v časopise Nature, při pozorování používali rentgenový teleskop Chandra Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). S jeho pomocí objevili galaxii, v níž ročně vzniká kolem 740 hvězd. Pro srovnání v „naší" galaxii – Mléčné dráze – se ročně rodí jen asi jedna hvězda.

Galaxie leží ve vzdálenosti 5,7 miliardy světelných let od Země. Jeden světelný rok odpovídá vzdálenosti, kterou za rok urazí světlo, což je zhruba deset bilionů kilometrů.

Podle astronoma Michaela McDonalda z Massachusettského technologického institutu (MIT) je galaxie zvláštní i jiným způsobem. Je totiž stará šest miliard let a v tomto druhu galaxií se normálně v takto pokročilém věku hvězdy už nerodí.

15.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
Koncept vysokorychlostního transportního systému Hyperloop. Ilustrační foto.

Hyperloop porazil rychlovlak. V ekonomické výhodnosti

Do výrobního cyklu dánského piva byla "zapojena" i lidská moč z hudebního festivalu.

VIDEO: Ani kapku nazmar! Dánové uvařili „urinální“ pivo Pisner

GALERIE: Nejvtipnější pomsty za špatné parkování. Někdy je trest až krutý

Zaparkování auta je poměrně jednoduchý úkon, který ale někteří jedinci dokážou odfláknout vrcholným způsobem. Ať už jde o nedostatek trpělivosti, zkušeností nebo čistou lhostejnost ke svému okolí, někteří řidiči si svým chováním koledují o potrestání. A někdy ho i dostanou. A někdy je to i vtipné.

Smečka psů z domu hrůzy skončí v útulku. Pomoc potřebuje i sám majitel

/FOTOGALERIE/ Několik desítek dospělých psů a štěňat žije v centru Mladé Boleslavi v otřesných podmínkách. Ve velkém rodinném domě Na Kozině, který patří Václavu Hrbáčkovi, běhají zvířata mezi haldami odpadků. Do zadní části, kde mají přístřešek, se dá sotva projít.

Nejen slunce, oči ohrožuje v létě i voda a nebezpečný prvok

Léto je spojeno s lákavou představou dovolené, lékaři ale upozorňují, že pro naše oči je to ale naopak období plné nástrah v podobě slunce, klimatizace i špinavé vody.

Dopravní podnik ročně chytne téměř 300 tisíc černých pasažérů

/INFOGRAFIKA/ Počet cestujících nedodržujících přepravní podmínky poslední roky mírně stoupá. Typická je pro ně kamenná tvář.