Vědci vypěstovali z plicních buněk funkční plíci

USA – Američtí vědci dokázali vypěstovat z plicních buněk funkční orgán. Umělá plíce sice nepracovala dokonale a selhala po šesti hodinách od implantace pokusné kryse, podle odborníků však přesto tento pokus může znamenat výrazný krok k vývoji náhradních orgánů z pacientových vlastních buněk. O výzkumu informoval odborný časopis Nature Medicine.

14.7.2010 1

Ilustrační fotoFoto: čtk

Bostonští vědci odebrali několik krysích plicních buněk, aby získali základní stavební kámen budoucího orgánu. Zvířecí buňky poté v bioreaktoru smíchali s několika druhy lidských plicních buněk. Buňky následně nechali vyrůst pod tlakem, který připomínal podmínky uvnitř těla, aby plíce mohla vůbec fungovat.

Vědcům se podařilo v bioreaktoru vypěstovat orgán, který obsahoval několik typů buněk, stejně jako je tomu v plicích. Umělou plíci implantovali zpět pokusné kryse a orgán vydržel pracovat šest hodin, byť nedokonale.

Velký pokrok

Výsledek pokusu znamená další pokrok při vývoji umělých orgánů z tělních buněk. V červnu se jinému vědeckému týmu podařilo vypěstovat umělou plíci, která po implantování do těla krysy fungovala dvě hodiny.

Pokud by se podařilo na pokus navázat a vypěstovat plně funkční orgány, podle vědců by to znamenalo velký pokrok v transplantační medicíně. „Transplantace plic je jediným řešením pro pacienty v konečném stadiu plicních nemocí. Stejně jako u jiných orgánů je však nabídka dárců plic omezená,“ uvedli autoři výzkumu. V USA se podle nich dočká transplantace pouze každý čtvrtý pacient, který ji potřebuje.

14.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
Vztek, údiv, pobavení i pohrdání se včera zračilo v tváři Jiřímu Zimolovi při jednání krajského zastupitelstva o kauze Lipno.

Sobotka: Svolat rozhodčí řízení kvůli Zimolovi neumožňují stanovy

Místo, kde se v berlínském parku Teirgarten scházejí mladiství prostituti.

Prodáváme se, abychom přežili, říkají mladí uprchlíci - prostituti v Německu

DOTYK.CZ / AKTUALIZOVÁNO

Australané řeší, co s místními žraloky

Mnoho Australanů se donedávna usmívalo nad pověstí své země jakožto rejdišti světově obávaných zvířat. Byla to ale smrt místní surfařky Laeticie Brouwerové, která odstartovala zájem státních orgánů ohledně řešení, které by eliminovalo riziko útoků a zároveň nevedlo k drastickým opatřením.

Zpěvačka Špinarová byla uvedena do Síně slávy cen Anděl

Do Síně slávy hudebních cen Anděl byla dnes in memoriam uvedena zpěvačka Věra Špinarová. Majitelka nenapodobitelného hlasu zemřela letos v březnu ve věku 65 let.

Muž se přiznal, že vláčel ženu na laně za autem

V listopadu 2016 šokoval německé městečko Hameln případ brutálního násilí kurdského muže, který se pokusil zabít bývalou přítelkyni mimořádně krutý způsobem. Uvázal jí lano kolem krku, lano pak přivázal k autu a vláčel ženu po silnici.

Odpad třídí stále více lidí. Radnice je motivují i dárky

Rok od roku Pardubice rozšiřují území, na němž mohou obyvatelé rodinných domů odkládat do samostatných kontejnerů biologicky rozložitelný odpad. Od roku 2007, kdy město s odděleným ukládáním bioodpadu začalo, ho separuje 2750 domácností. Letos byl sběr rozšířen i do okrajových částí města – do Lánů na Důlku a Opočínku.