Vědci vypěstovali z plicních buněk funkční plíci

USA – Američtí vědci dokázali vypěstovat z plicních buněk funkční orgán. Umělá plíce sice nepracovala dokonale a selhala po šesti hodinách od implantace pokusné kryse, podle odborníků však přesto tento pokus může znamenat výrazný krok k vývoji náhradních orgánů z pacientových vlastních buněk. O výzkumu informoval odborný časopis Nature Medicine.

14.7.2010 1

Ilustrační fotoFoto: čtk

Bostonští vědci odebrali několik krysích plicních buněk, aby získali základní stavební kámen budoucího orgánu. Zvířecí buňky poté v bioreaktoru smíchali s několika druhy lidských plicních buněk. Buňky následně nechali vyrůst pod tlakem, který připomínal podmínky uvnitř těla, aby plíce mohla vůbec fungovat.

Vědcům se podařilo v bioreaktoru vypěstovat orgán, který obsahoval několik typů buněk, stejně jako je tomu v plicích. Umělou plíci implantovali zpět pokusné kryse a orgán vydržel pracovat šest hodin, byť nedokonale.

Velký pokrok

Výsledek pokusu znamená další pokrok při vývoji umělých orgánů z tělních buněk. V červnu se jinému vědeckému týmu podařilo vypěstovat umělou plíci, která po implantování do těla krysy fungovala dvě hodiny.

Pokud by se podařilo na pokus navázat a vypěstovat plně funkční orgány, podle vědců by to znamenalo velký pokrok v transplantační medicíně. „Transplantace plic je jediným řešením pro pacienty v konečném stadiu plicních nemocí. Stejně jako u jiných orgánů je však nabídka dárců plic omezená,“ uvedli autoři výzkumu. V USA se podle nich dočká transplantace pouze každý čtvrtý pacient, který ji potřebuje.

14.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
Napadení seniora.

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

Pohár pro mistry play off extraligy patří hráčům Komety Brno.

Tour de Brno. S pohárem jsme chodili po hospodách, směje se kapitán mistrů

S prezidentem je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

S prací prezidenta republiky jako instituce je spokojeno 57 procent Čechů. Podle nadpoloviční většiny lidí Miloš Zeman plní předvolební sliby a je prezidentem všech občanů. O tom, že Zeman vytváří dobrý obraz Česka v zahraničí, je přesvědčeno 42 procent občanů. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který provedla agentura Kantar.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy.

Jablonec selhal, od Příbrami dostal čtyři góly. Opět jí pomáhá zachránit ligu

Jablonec nad Nisou – Nejhorší tým fotbalové ligy si vyšlápl na Jablonec. Příbram nasázela na Střelnici čtyři góly, zvítězila 4:2 a po 25. kole opustila poslední příčku.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.