Vědci vypěstovali z plicních buněk funkční plíci

USA – Američtí vědci dokázali vypěstovat z plicních buněk funkční orgán. Umělá plíce sice nepracovala dokonale a selhala po šesti hodinách od implantace pokusné kryse, podle odborníků však přesto tento pokus může znamenat výrazný krok k vývoji náhradních orgánů z pacientových vlastních buněk. O výzkumu informoval odborný časopis Nature Medicine.

14.7.2010 1

Ilustrační fotoFoto: čtk

Bostonští vědci odebrali několik krysích plicních buněk, aby získali základní stavební kámen budoucího orgánu. Zvířecí buňky poté v bioreaktoru smíchali s několika druhy lidských plicních buněk. Buňky následně nechali vyrůst pod tlakem, který připomínal podmínky uvnitř těla, aby plíce mohla vůbec fungovat.

Vědcům se podařilo v bioreaktoru vypěstovat orgán, který obsahoval několik typů buněk, stejně jako je tomu v plicích. Umělou plíci implantovali zpět pokusné kryse a orgán vydržel pracovat šest hodin, byť nedokonale.

Velký pokrok

Výsledek pokusu znamená další pokrok při vývoji umělých orgánů z tělních buněk. V červnu se jinému vědeckému týmu podařilo vypěstovat umělou plíci, která po implantování do těla krysy fungovala dvě hodiny.

Pokud by se podařilo na pokus navázat a vypěstovat plně funkční orgány, podle vědců by to znamenalo velký pokrok v transplantační medicíně. „Transplantace plic je jediným řešením pro pacienty v konečném stadiu plicních nemocí. Stejně jako u jiných orgánů je však nabídka dárců plic omezená,“ uvedli autoři výzkumu. V USA se podle nich dočká transplantace pouze každý čtvrtý pacient, který ji potřebuje.

14.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
Tragická nehoda: Na silnici z Lomnice na Kraslice zemřel člověk.

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Ilustrační fotografie.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

OBRAZEM: Poslední ohňostroj v Brně ukázal Nebe na Zemi. V rytmu jazzu

/VIDEO, ANKETA/ Nebem tancují miliony pestrobarevných jisker. Vlní se vesele do jazzového rytmu, rozsvítí se a zase mizí. Oblohu nad Špilberkem v sobotu prozářil závěrečný nesoutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Podívaná nesla název Nebe na zemi podle slov známé skladby Jaroslava Ježka.

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Týdenní zkrat: Milionová milost

Paroubek to zkusil, Zaorálek mu to zarazil, Klaus slavil a dostal milion. I další zprávy měly katastrofický rozměr.

Ohnivé peklo v Pákistánu, nejméně 120 lidí uhořelo po vzplanutí cisterny

/VIDEO/ K tragédii došlo v Pákistánu, kde se převrátila cisterna s palivem. Následně ji zachvátil požár, který se rychle rozšířil na okolní automobily a motorky. Podle posledních informací na místě zemřelo nejméně 125 lidí. Další desítky byly s vážnými popáleninami převezeny do nemocnic. Podle záchranářů tak mohou počty obětí nadále stoupat.