VYBERTE SI REGION

Vědci vypěstovali z plicních buněk funkční plíci

USA – Američtí vědci dokázali vypěstovat z plicních buněk funkční orgán. Umělá plíce sice nepracovala dokonale a selhala po šesti hodinách od implantace pokusné kryse, podle odborníků však přesto tento pokus může znamenat výrazný krok k vývoji náhradních orgánů z pacientových vlastních buněk. O výzkumu informoval odborný časopis Nature Medicine.

14.7.2010 1

Ilustrační fotoFoto: čtk

Bostonští vědci odebrali několik krysích plicních buněk, aby získali základní stavební kámen budoucího orgánu. Zvířecí buňky poté v bioreaktoru smíchali s několika druhy lidských plicních buněk. Buňky následně nechali vyrůst pod tlakem, který připomínal podmínky uvnitř těla, aby plíce mohla vůbec fungovat.

Vědcům se podařilo v bioreaktoru vypěstovat orgán, který obsahoval několik typů buněk, stejně jako je tomu v plicích. Umělou plíci implantovali zpět pokusné kryse a orgán vydržel pracovat šest hodin, byť nedokonale.

Velký pokrok

Výsledek pokusu znamená další pokrok při vývoji umělých orgánů z tělních buněk. V červnu se jinému vědeckému týmu podařilo vypěstovat umělou plíci, která po implantování do těla krysy fungovala dvě hodiny.

Pokud by se podařilo na pokus navázat a vypěstovat plně funkční orgány, podle vědců by to znamenalo velký pokrok v transplantační medicíně. „Transplantace plic je jediným řešením pro pacienty v konečném stadiu plicních nemocí. Stejně jako u jiných orgánů je však nabídka dárců plic omezená,“ uvedli autoři výzkumu. V USA se podle nich dočká transplantace pouze každý čtvrtý pacient, který ji potřebuje.

14.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
Mrazy v letošní zimě ještě zdaleka neskončily.

Česko svírá silný mráz. Noční teploty klesnou až k minus 20 stupňům

Zlatan Ibrahimovic z Manchesteru United se raduje z gólu.

Miliardové dostihy. Real už není nejbohatším klubem. Kdo ho zastínil?

Lada chystá novou generaci legendární Nivy. Zůstane klasickým teréňákem?

Ruská terénní ikona pomalu spěje ke konci svého života. Podle nových zpráv bychom se totiž mohli zanedlouho dočkat zcela nové generace. Po více než 40 letech.

Světoznámé muzeum muselo narychlo vyrobit Trumpa, počítalo s Clintonovou

Pařížské muzeum voskových figurín Grévin dnes rozšířilo expozici o příštího amerického prezidenta Donalda Trumpa. Muselo jej ale vytvořit v rekordním čase, pod vlivem průzkumů před listopadovými prezidentskými volbami v USA totiž s Trumpovým vítězstvím nepočítalo. Muzeum tehdy připravovalo figurínu jeho favorizované soupeřky Hillary Clintonové.

V zasypaném hotelu našli italští záchranáři už čtyři mrtvé

Už čtyři mrtvé nalezli dnes záchranáři v italském hotelu Rigopiano na úpatí pohoří Gran Sasso, který zasypala lavina stržená středečním zemětřesením. Tři těla se podařilo vyprostit, čtvrté zůstává v troskách, informovala s odvoláním na policii agentura ANSA. Zkázu přežili nejméně dva lidé.