Vědci vyvinuli test určující biologický věk orgánů k transplantaci

Řím – Jednoduchý krevní test postačí, aby bylo možno určit, jak rychle dotyčná osoba stárne, jaký je biologický věk orgánů určených k transplantaci a jaká jsou případná rizika během tohoto zákroku. Podle vědců z King's College v Londýně může test, který vyvinuli, také pomoci dopředu určit, komu hrozí větší nebezpečí, že onemocní Alzheimerovou chorobou, i když se u něho zatím neobjevují žádné příznaky. Toto předvídání Alzheimera je zatím poněkud kontroverzní, neboť možná odchylka je stále ještě spíše vysoká. Píše o tom italský deník Corriere della Sera.

26.9.2015

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

„Rok narození osoby, čili její chronologický věk, se využívá při posuzování různých aspektů života této osoby," vysvětluje profesor James Timmons ve studii zveřejněné v časopise Genome Biology, „Přestože se mnozí shodují v tom, že šedesát let neznamená u každého totéž, před naším testem neexistovala jiná reálně věrohodná zkouška, která by umožňovala stanovit biologický věk jedince."

Britští vědci spolupracovali v týmu se švédskými kolegy z Karolinska Institute a americkými vědci z Dukeovy univerzity. Aby potvrdili svou teorii, sledovali 700 sedmdesáti­letých zdravých dobrovolníků. Zjistili, že se jejich biologický věk může pohybovat mezi šedesáti a osmdesáti lety. Rozlišili 150 genetických znaků přítomných v krvi, které použili jako vzorek, jenž jim umožnil vytvořit jakési „skóre" stárnutí pro typického pětašedesátníka, kdy vyšší hodnoty značily osobu biologicky mladší než je její chronologický věk, a naopak nižší „skóre" platilo pro osobu starší než je její skutečný věk.

Stejné molekuly

„Tento jedinečný krevní test prokázal, jak jsou dvě oblasti mozku spojené s demencí regulovány stejnou skupinou molekul. To může přispět k urychlení diagnózy nemoci a může nám to pomoci lépe pochopit důvod, proč jsou někteří jednotlivci více než jiní náchylní k takovým zdravotním předpokladům, které jsou spojeny se stárnutím," uvedl profesor Timmons ve své analýze.

Je však třeba zdůraznit, že test je zatím v počáteční fázi a že by mohl být dán k dispozici dalším badatelům v příštím roce. Všeobecní lékaři a nemocnice, kteří by podle britských vědců měli mít volný přístup k těmto testům, by měli dostávat k testům povolení od státních zdravotnických úřadů. Ty by měly ještě jednat o etických otázkách spojených se sdělováním tak delikátních a osobních informací.

26.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Divadlo Bez zábradlí. Ilustrační fotografie.

Kavárna divadla, kde hraje žena Stropnického, nemá EET. Prý nemusí

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

VIDEO: Ve Zlíně na cyklostezce spálili korán

„Proč pálíme korán? Chceme podpořit slovenskou aktivistku, která řekla svůj názor a byla za svůj čin zatčena," komentoval David Nepimach ze Zlína akt, při kterém v pondělí ve Zlíně společně s desítkou zúčastněných spálil na cyklostezce na Vršavě svatou knihu muslimů.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.