Deník

Vědci vyvinuli test určující biologický věk orgánů k transplantaci

Řím – Jednoduchý krevní test postačí, aby bylo možno určit, jak rychle dotyčná osoba stárne, jaký je biologický věk orgánů určených k transplantaci a jaká jsou případná rizika během tohoto zákroku. Podle vědců z King's College v Londýně může test, který vyvinuli, také pomoci dopředu určit, komu hrozí větší nebezpečí, že onemocní Alzheimerovou chorobou, i když se u něho zatím neobjevují žádné příznaky. Toto předvídání Alzheimera je zatím poněkud kontroverzní, neboť možná odchylka je stále ještě spíše vysoká. Píše o tom italský deník Corriere della Sera.

26.9.2015

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

„Rok narození osoby, čili její chronologický věk, se využívá při posuzování různých aspektů života této osoby," vysvětluje profesor James Timmons ve studii zveřejněné v časopise Genome Biology, „Přestože se mnozí shodují v tom, že šedesát let neznamená u každého totéž, před naším testem neexistovala jiná reálně věrohodná zkouška, která by umožňovala stanovit biologický věk jedince."

Britští vědci spolupracovali v týmu se švédskými kolegy z Karolinska Institute a americkými vědci z Dukeovy univerzity. Aby potvrdili svou teorii, sledovali 700 sedmdesáti­letých zdravých dobrovolníků. Zjistili, že se jejich biologický věk může pohybovat mezi šedesáti a osmdesáti lety. Rozlišili 150 genetických znaků přítomných v krvi, které použili jako vzorek, jenž jim umožnil vytvořit jakési „skóre" stárnutí pro typického pětašedesátníka, kdy vyšší hodnoty značily osobu biologicky mladší než je její chronologický věk, a naopak nižší „skóre" platilo pro osobu starší než je její skutečný věk.

Stejné molekuly

„Tento jedinečný krevní test prokázal, jak jsou dvě oblasti mozku spojené s demencí regulovány stejnou skupinou molekul. To může přispět k urychlení diagnózy nemoci a může nám to pomoci lépe pochopit důvod, proč jsou někteří jednotlivci více než jiní náchylní k takovým zdravotním předpokladům, které jsou spojeny se stárnutím," uvedl profesor Timmons ve své analýze.

Je však třeba zdůraznit, že test je zatím v počáteční fázi a že by mohl být dán k dispozici dalším badatelům v příštím roce. Všeobecní lékaři a nemocnice, kteří by podle britských vědců měli mít volný přístup k těmto testům, by měli dostávat k testům povolení od státních zdravotnických úřadů. Ty by měly ještě jednat o etických otázkách spojených se sdělováním tak delikátních a osobních informací.

26.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
TOP 2 HNED PAVEL VIČAR Knihkupectví ve Vyškově je zase v provozu. Majitelka si pořídila systém EET, a po rozhodnutí finanční správy může svůj obchod dál provozovat.

Knihkupectví uzavřená kvůli EET opět fungují, finanční správa to posvětila

Ultimátum taxikářů vypršelo. Na příští týden chystají protestní jízdu

Škodovka nestíhá, superb se možná bude vyrábět v Německu. Odboráři nesouhlasí

Pracují sedm dní v týdnu téměř 24 hodin denně. Závody Škody Auto v Mladé Boleslavi a Kvasinách nestíhají. Prodeje stále rostou a brzy mají přijít nové modely. Vedení mateřského koncernu Volkswagen řeší, jak české automobilce pomoci a které modely přesunout do továren po Evropě. Škoda se potýká s nedostatkem pracovníků. Informovaly o tom Hospodářské noviny.

Tatra postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly. Hýbe se jako krab

Česká automobilka Tatra se pochlubila jednou unikátní novinkou. Pro jistého švýcarského zákazníka totiž postavila osmikolový podvozek se systémem řízení kol všech čtyř náprav. Vůz díky tomu umí mimo jiné takzvaný „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení všech kol. Není divu, že novinka v Kopřivnici dostala právě přezdívku "Krab".

Evropa zvládla start Laver Cupu, po dvou zápasech vede 2:0

/FOTOGALERIE/ Tenisté týmu Evropy vedou po prvních dvou zápasech Laver Cupu nad výběrem světa 2:0. Byly to ale pořádné bitvy, bojovalo se o každý míček. Nejprve Chorvat Marin Čilič porazil dvakrát 7:6 mladého Američana Francese Tiafoeho, pak si Rakušan Dominic Thiem poradil 6:7, 7:6 a 10:7 v rozhodujícím super tie-breaku s dalším americkým hráčem Johnem Isnerem.

OBRAZEM: Policejní zakuklenci se v Hodoníně slanili z vrtulníku

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Jaké je to být policistou a co všechno je k tomu potřeba splnit, mohli zjistit zájemci v pátek v areálu stadionu U Červených domků v Hodoníně.