Vědci vyvinuli test určující biologický věk orgánů k transplantaci

Řím – Jednoduchý krevní test postačí, aby bylo možno určit, jak rychle dotyčná osoba stárne, jaký je biologický věk orgánů určených k transplantaci a jaká jsou případná rizika během tohoto zákroku. Podle vědců z King's College v Londýně může test, který vyvinuli, také pomoci dopředu určit, komu hrozí větší nebezpečí, že onemocní Alzheimerovou chorobou, i když se u něho zatím neobjevují žádné příznaky. Toto předvídání Alzheimera je zatím poněkud kontroverzní, neboť možná odchylka je stále ještě spíše vysoká. Píše o tom italský deník Corriere della Sera.

26.9.2015

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

„Rok narození osoby, čili její chronologický věk, se využívá při posuzování různých aspektů života této osoby," vysvětluje profesor James Timmons ve studii zveřejněné v časopise Genome Biology, „Přestože se mnozí shodují v tom, že šedesát let neznamená u každého totéž, před naším testem neexistovala jiná reálně věrohodná zkouška, která by umožňovala stanovit biologický věk jedince."

Britští vědci spolupracovali v týmu se švédskými kolegy z Karolinska Institute a americkými vědci z Dukeovy univerzity. Aby potvrdili svou teorii, sledovali 700 sedmdesáti­letých zdravých dobrovolníků. Zjistili, že se jejich biologický věk může pohybovat mezi šedesáti a osmdesáti lety. Rozlišili 150 genetických znaků přítomných v krvi, které použili jako vzorek, jenž jim umožnil vytvořit jakési „skóre" stárnutí pro typického pětašedesátníka, kdy vyšší hodnoty značily osobu biologicky mladší než je její chronologický věk, a naopak nižší „skóre" platilo pro osobu starší než je její skutečný věk.

Stejné molekuly

„Tento jedinečný krevní test prokázal, jak jsou dvě oblasti mozku spojené s demencí regulovány stejnou skupinou molekul. To může přispět k urychlení diagnózy nemoci a může nám to pomoci lépe pochopit důvod, proč jsou někteří jednotlivci více než jiní náchylní k takovým zdravotním předpokladům, které jsou spojeny se stárnutím," uvedl profesor Timmons ve své analýze.

Je však třeba zdůraznit, že test je zatím v počáteční fázi a že by mohl být dán k dispozici dalším badatelům v příštím roce. Všeobecní lékaři a nemocnice, kteří by podle britských vědců měli mít volný přístup k těmto testům, by měli dostávat k testům povolení od státních zdravotnických úřadů. Ty by měly ještě jednat o etických otázkách spojených se sdělováním tak delikátních a osobních informací.

26.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
Oslav sedmdesátého výročí položení základního kamene nové obce Lidice se zúčastnili vzácní hosté.

Prezident Miloš Zeman převzal symbolický klíč od obce Lidice

Slavia zvítězila nad Brnem 4:0 a mohla slavit titul

Slavia přerušila nadvládu Plzně. Titul slaví v Praze

Počítače zkolabovaly a zkolabovaly i British Airways. Nelétají.

Celosvětový výpadek firemních počítačových sítí způsobilo, že jedna z nejstarších světových leteckých společností British Airways (BA) přestalo dnes odbavovat lety na letištích v různých koutech světa. Výpadek se projevil i na linkách mezi Prahou a Londýnem.

Jsem prostě nejlepší. Donald Trump se před odletem ze summitu pochválil

Kdyby si americký prezident k projevu před americkými vojáky na základně Sigonella, kde se s nimi setkal, než nastoupil do letadla směr Washington, pustil známý hit českého zpěváka Leška Semelky „Jsi prostě nejlepší", byl by to stylový podkres jeho vystoupení.

Chiméra, nebo realita? Číňané chtějí zaplatit podmořský tunel na Krym

Okupace Krymu a sankce vůči Rusku asi jen tak neskončí. Lze to vyvozovat jednak ze závěrů summitu států G7, který skončil na Sicílii a jednak z toho, že se čínští investoři vážně zajímají o budování podmořské komunikace z Kerčského poloostrova na poloostrov krymský.

Čunek poražen. Bělobrádek obhájil křeslo předsedy

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.