VYBERTE SI REGION

Vědci zaznamenali explozi hvězdy na hranici vesmíru

Londýn – Skupina astronomů objevila zřejmě zatím nejvzdálenější explozi, jakou dosud lidské oko spatřilo. Vysoce energetické záření údajně vyslala rozpadající se hvězda, která se nachází na samém okraji viditelného vesmíru.

27.5.2011 1

Ilustrační obrázekFoto: Archiv hvězdárny

Oznámil to ve čtvrtek v Londýně jeden z objevitelů exploze Andrew Levan.

Hvězdnou explozi zaznamenaly poprvé družice americké NASA v dubnu roku 2009, ale teprve tento týden se vědcům po vyčerpávajících výpočtech podařilo lokalizovat výbuch do vzdálenosti 13 miliard světelných let. K rozpadu hvězdy tedy došlo v době, kdy vesmír prožíval svá „mladá léta“.

Astronomové, kteří objev zanedlouho oznámí v časopisu Astrophysical Journal, stanovili s devadesátipro­centní pravděpodobností, že ke sledované explozi došlo 13,11 až 13,16 bilionu světelných let od Země.

Někteří vědci objev zpochybňují. Tvrdí, že hvězda vybuchla ve vzdálenosti, o níž dnešní věda nemá moc informací. „Tohle žuchnutí bylo až na hranici, bůhví, co se tam všechno děje,“ komentoval objev Richard Ellis, profesor astronomie z Kalifornie.

Čtěte také: USA v dubnu zaznamenaly dosud nejsilnější explozi ve vesmíru

27.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 1

Americký velvyslanec Andrew Schapiro

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.