Vědci zaznamenali explozi hvězdy na hranici vesmíru

Londýn – Skupina astronomů objevila zřejmě zatím nejvzdálenější explozi, jakou dosud lidské oko spatřilo. Vysoce energetické záření údajně vyslala rozpadající se hvězda, která se nachází na samém okraji viditelného vesmíru.

27.5.2011 1

Ilustrační obrázekFoto: Archiv hvězdárny

Oznámil to ve čtvrtek v Londýně jeden z objevitelů exploze Andrew Levan.

Hvězdnou explozi zaznamenaly poprvé družice americké NASA v dubnu roku 2009, ale teprve tento týden se vědcům po vyčerpávajících výpočtech podařilo lokalizovat výbuch do vzdálenosti 13 miliard světelných let. K rozpadu hvězdy tedy došlo v době, kdy vesmír prožíval svá „mladá léta“.

Astronomové, kteří objev zanedlouho oznámí v časopisu Astrophysical Journal, stanovili s devadesátipro­centní pravděpodobností, že ke sledované explozi došlo 13,11 až 13,16 bilionu světelných let od Země.

Někteří vědci objev zpochybňují. Tvrdí, že hvězda vybuchla ve vzdálenosti, o níž dnešní věda nemá moc informací. „Tohle žuchnutí bylo až na hranici, bůhví, co se tam všechno děje,“ komentoval objev Richard Ellis, profesor astronomie z Kalifornie.

Čtěte také: USA v dubnu zaznamenaly dosud nejsilnější explozi ve vesmíru

27.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 1

Radek Štěpánek

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou nefér, míní rodiče

Po Manchesteru se zábava v Praze neruší. Bude se ale víc hlídat

Policistů se v metropoli objevuje víc než obvykle – a mohou mít i samopaly. Pražská policie tak reaguje na smrtící explozi po koncertu v britském Manchesteru. Podobně jako po dřívějších teroristických útocích ve městech západní Evropy mají být policisté v ulicích viditelnější – a také ozbrojenější.

Pohledem Stanislava Šulce: Složitější svět

Týdeník Economist přinesl statistiku teroristických útoků na území západní Evropy a Spojených států amerických. Připomíná, že ačkoli máme dojem permanentního ohrožení, a dokonce si myslíme, že teroristické útoky jsou na denním pořádku, v perspektivě posledních padesáti let je realita trochu jiná.

Vrah z Manchesteru je Salman Abedí, britský občan libyjského původu

/VIDEA, FOTOGALERIE, INFOGRAFIKA/ Celkem 22 mrtvých a minimálně 59 zraněných, vesměs mladých lidí. Taková je bilance exploze v koncertní hale v Manchesteru. Odpálil se zde sebevražedný útočník, policie vyšetřuje teroristický čin. Totožnost je známa, jde o 22letého Salmana Abedího, britského občana z Manchesteru, jehož rodiče přišli z Libye. K činu se přihlásil Islámský stát. Zatčeni byli tři podezřelí, pachatel měl patrně komplice. Zveřejněna byla zatím jména tří obětí, nemocnice přijaly 12 vážně zraněných dětských pacientů. V zemi byl vyhlášen kritický stav ohrožení terorismem.

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Další automobilka se dočkala prohledávání kanceláří kvůli emisním problémům. Tentokrát zavítala německá kriminálka do kanceláří celosvětového vedení automobilky Daimler, která vlastní značku Mercedes. 23 prokurátorů a 230 policistů prohledalo jedenáct kancelářských prostor v několika spolkových zemích.