Vědci zkoušejí metodu, jak určit výšku člověka z DNA

Londýn – Policie bude mít možná už brzy v rukou novou metodu, s jejíž pomocí pro ni bude snazší dopadnout pachatele trestných činů. Vědci totiž zkoušejí přijít na to, jak z pouhé analýzy DNA zjistit, jak je člověk vysoký. Pokud tedy vyšetřovatelé najdou na místě činu genetické stopy, budou mít mnohem přesnější představu o tom, po kom mají pátrat, napsal deník The Independent.

7.10.2014

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Skupina expertů zkoumá genetické mutace, které určují, do jaké výšky konkrétní jedinec doroste. Ačkoli geny odpovědné za tělesnou výšku jsou známé už delší dobu, dal se z nich vzrůst předpovědět jen velmi přibližně. Nyní ale odborníci odhalili způsob, jak odhad výšky na základě konkrétních genetických mutací zpřesnit.

„Za několik let bude možné vzít vzorek DNA z místa činu a říci policii, jakou má podezřelý výšku nebo ji alespoň poměrně přesně odhadnout," popsal výhody zpřesněné analýzy profesor Tim Frayling z univerzity v anglickém Exeteru.

Vědci své závěry zveřejnili v odborném časopise Nature Genetics. Vycházeli přitom z genetických dat sesbíraných od 250.000 lidí a identifikovali 700 genetických variací, které podle nich výšku ovlivňují. Díky tomu prý budou schopni uklidnit třeba rodiče, kteří mají starosti s malým vzrůstem svých dětí a říci jim, jestli jejich potomek ještě vyroste. Pomůže to i v léčbě nemocí, které s tělesným vzrůstem souvisejí, jako je například osteoporóza či srdeční choroby.

7.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

První dáma se setkala s Jiřím Kajínkem.

Je to tady! Jiří Kajínek opustí vězení, před pár minutami dorazila soudkyně

Bouře na magistrátu. Vznikne Blanka II?

Vedení města se nemůže dohodnout na podobě dokončení severovýchodní části městského okruhu. Ve hře jsou dvě varianty.

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

/INFOGRAFIKA/- Část pohřebních služeb vydělává až miliony korun ročně na neetické dopravě zemřelých do krematorií.

Vaření bez hranic aneb Varné desky bez vymezených varných zón

Také vás nudí hledat hrnce, které svým dnem přesně padnou na velikost plotýnky? Nebo už jste od tohoto hledání osvobozeni, vaříte podle libosti v čemkoliv, a přesto neplýtváte energií?

Prach a mrtvá těla: svědci popisují útok v Manchesteru

Svědci popsali scény chaosu a hororu po smrtelném výbuchu na konci koncertu americké popové hvězdy Ariany Grandeové v Manchesterské aréně.