Vědci zkoušejí metodu, jak určit výšku člověka z DNA

Londýn – Policie bude mít možná už brzy v rukou novou metodu, s jejíž pomocí pro ni bude snazší dopadnout pachatele trestných činů. Vědci totiž zkoušejí přijít na to, jak z pouhé analýzy DNA zjistit, jak je člověk vysoký. Pokud tedy vyšetřovatelé najdou na místě činu genetické stopy, budou mít mnohem přesnější představu o tom, po kom mají pátrat, napsal deník The Independent.

7.10.2014

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Skupina expertů zkoumá genetické mutace, které určují, do jaké výšky konkrétní jedinec doroste. Ačkoli geny odpovědné za tělesnou výšku jsou známé už delší dobu, dal se z nich vzrůst předpovědět jen velmi přibližně. Nyní ale odborníci odhalili způsob, jak odhad výšky na základě konkrétních genetických mutací zpřesnit.

„Za několik let bude možné vzít vzorek DNA z místa činu a říci policii, jakou má podezřelý výšku nebo ji alespoň poměrně přesně odhadnout," popsal výhody zpřesněné analýzy profesor Tim Frayling z univerzity v anglickém Exeteru.

Vědci své závěry zveřejnili v odborném časopise Nature Genetics. Vycházeli přitom z genetických dat sesbíraných od 250.000 lidí a identifikovali 700 genetických variací, které podle nich výšku ovlivňují. Díky tomu prý budou schopni uklidnit třeba rodiče, kteří mají starosti s malým vzrůstem svých dětí a říci jim, jestli jejich potomek ještě vyroste. Pomůže to i v léčbě nemocí, které s tělesným vzrůstem souvisejí, jako je například osteoporóza či srdeční choroby.

7.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
Zdravotní sestra. Ilustrační snímek

Nemocnice jako farmy na bakterie. Nakazí se v nich desetitisíce Čechů

A skuteční vítězové - film Moonlight.

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Je to Moonlight

Řadit při parkování jedničku, nebo zpátečku? A je dobré vždy zatahovat „ručku"?

Kdo jezdí s manuální převodovkou, má většinou svůj zažitý proces, kterým zabezpečuje auto po zaparkování proti rozjetí. Mnoho z nás to dělá už zcela podvědomě. Ale když budeme nad tímto zdánlivě jednoduchým úkonem více přemýšlet, můžeme se vyvarovat nechtěných nákladů.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Věra Jourová: Na prezidenta by měl kandidovat Martin Stropnický

Na sněmu ANO sklidili velký potlesk zástupci hnutí v evropských strukturách, eurokomisařka Věra Jourová, místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička a europoslankyně Dita Charanzová. Vystupovali jako kompetentní zastánci českých zájmů v EU, kterou vnímají coby jediné možné řešení pro Česko. Deník hovořil se zakládající členkou ANO Věrou Jourovou, jež má v hnutí stále silnou pozici.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.