Vědci zkoušejí metodu, jak určit výšku člověka z DNA

Londýn – Policie bude mít možná už brzy v rukou novou metodu, s jejíž pomocí pro ni bude snazší dopadnout pachatele trestných činů. Vědci totiž zkoušejí přijít na to, jak z pouhé analýzy DNA zjistit, jak je člověk vysoký. Pokud tedy vyšetřovatelé najdou na místě činu genetické stopy, budou mít mnohem přesnější představu o tom, po kom mají pátrat, napsal deník The Independent.

7.10.2014

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Skupina expertů zkoumá genetické mutace, které určují, do jaké výšky konkrétní jedinec doroste. Ačkoli geny odpovědné za tělesnou výšku jsou známé už delší dobu, dal se z nich vzrůst předpovědět jen velmi přibližně. Nyní ale odborníci odhalili způsob, jak odhad výšky na základě konkrétních genetických mutací zpřesnit.

„Za několik let bude možné vzít vzorek DNA z místa činu a říci policii, jakou má podezřelý výšku nebo ji alespoň poměrně přesně odhadnout," popsal výhody zpřesněné analýzy profesor Tim Frayling z univerzity v anglickém Exeteru.

Vědci své závěry zveřejnili v odborném časopise Nature Genetics. Vycházeli přitom z genetických dat sesbíraných od 250.000 lidí a identifikovali 700 genetických variací, které podle nich výšku ovlivňují. Díky tomu prý budou schopni uklidnit třeba rodiče, kteří mají starosti s malým vzrůstem svých dětí a říci jim, jestli jejich potomek ještě vyroste. Pomůže to i v léčbě nemocí, které s tělesným vzrůstem souvisejí, jako je například osteoporóza či srdeční choroby.

7.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
Andrej Babiš

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.