Deník

Velký objev? Astronomové zřejmě našli nový měsíc mimo naši sluneční soustavu

Tým amerických astronomů nejspíše objevil "kandidáta" na měsíc mimo sluneční soustavu. Těleso se svou hmotností a velikostí přibližuje planetě Neptun a krouží kolem planety velikosti Jupitera.

28.7.2017

Ilustrační fotoFoto: NASA

Podle serveru BBC signál detekoval kosmický teleskop Kepler, přičemž astronomové plánují v říjnu uskutečnit další pozorování Hubblovým teleskopem.

Nutno však podotknout, jak píše server Exoplanety, že s exoměsíci je to podobně jako s exoplanetami poněkud terminologicky obtížné. Ve sluneční soustavě je měsícem obří Titan stejně jako balvan o velikosti autobusu. V dalekých vesmírných končinách na nás čekají další komplikace: třeba planety u hnědých trpaslíků, dvojplanety a podobně.

Astronomové však čekají na objev tělesa, které budeme moci označit za měsíc a to bez jakýchkoliv složitějších vysvětlování a dodatků.

Dosud astronomové objevili více než 2000 exoplanet, což jsou planety mimo naši sluneční soustavu a obíhají tedy jiné hvězdy než Slunce. Pátrání po exoměsících, objektech, které obíhají kolem těchto vzdálených planet, probíhají již dlouhodobě, ale dosud nebylo technicky možné tyto objekty rozpoznat.

Největším odborníkem na exoměsíce a jejich hledání je David Kipping, odborný asistent astronomie na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Ten před pár lety založil projekt HEK, jehož cílem bylo hledání exoměsíců v datech z Keplera.

Kipping je však prozatím opatrný: "V tomto okamžiku bychom to mohli popsat jako něco, co je velmi podobné měsíci, na předčasné závěry je ale velmi brzy. Předběžnými výsledky jsme však nadšeni, nicméně musíme počkat ještě na měření Hubblovým teleskopem."

Kandidátský měsíc je známý jako Kepler-1625b I a obíhá kolem planety, která leží zhruba čtyři tisíce světelných let od Země. Mateřská hvězda je mnohem větší než Slunce (až 1,8 krát větší). Samotná planeta je velká jako Jupiter a okolo své hvězdy obíhá s periodou 287 dní. Vzhledem k velikosti měsíce podobné Neptunu jej členové týmu pracovně nazvali "Nepmoon".

Ona velikost je zarážející, jelikož zmínky o podobně velkých exoměsících se v odborné literatuře prozatím nevyskytly. To však nemusí nutně znamenat, že se o měsíc nejedná. Takových objevů, které do té doby nebyly zmapovány bylo za celou historii již několik a jak říká doktor Kipping: "V těchto případech nic není nemožné.“

Také dodal, že téměř pokaždé se stane, že narazí na kandidáta, který projde prvním testem. Posléze však ztroskotá na druhém či třetím testu a tak to jde pořád dokola. V tomto případě však použili všechno, co kdy vymysleli a možný nový měsíc všemi testy prozatím prošel.

"Řekl bych, že je to nejlepší kandidát, kterého jsme kdy měli," dodal Kipping.

Autor: Andrea Gričová

28.7.2017 VSTUP DO DISKUSE

Romové napadli posádku záchranné služby. Ta se ubránila, odnesly to uniformy

Stanislav Šulc.

Pohledem Stanislava Šulce: Není Německo jako Německo

Herec Jan Tříska se zranil při pádu z Karlova mostu, je ve vážném stavu

Herec Jan Tříska leží ve vážném stavu v nemocnici. Zranil se včera po pádu z Karlova mostu v Praze. Populární český herec měl od pondělí natáčet film Na střeše.

Kobyla spadla do díry u bazénu. Před utonutím ji zachránili hasiči a jeřáb

/FOTOGALERIE/ V technické šachtě bazénu se zaklínil kůň v Lelekovicích na Brněnsku. V neděli ráno našel majitel kobylu uvězněnou v šachtě s otvorem o průměru zhruba metr a půl. V následujících minutách nastalo drama, prostor se totiž začal plnit vodou z přilehlého bazénu, podle hasičů patrně kvůli poškozenému potrubí.

Německé kroje nebo prezident ve frontě. Uživatelé se baví německými volbami

Německé volby byly tématem nedělního dne. Za velkého zájmu odvolila i německá kancléřka Angela Merkelová. Na místě na ni čekaly desítky novinářů. Na mnoha místech se tvořily fronty. Tu si kvůli velkému zájmu musel vystát i současný prezident Frank-Walter Steinmeier. Ještě větší pozornost však vzbudili někteří občané, již přišli volit v krojích.

Nejvyšší soud staví přístavbu za 114 milionů. Soudní procesy to nezkrátí

Deset lidí v jedné kanceláři, chybějící klimatizace a katastrofální stav knihovny. To jsou problémy současného sídla Nejvyššího soudu v brněnské Burešově ulici. Vyřešit je má nová přístavba za 114 milionů korun. Procesy se ale ani díky ní nezkrátí.