„Kdyby Schettino vyhlásil poplach ve vzdálenosti jednoho kilometru od břehu, jak bylo podle obžaloby jeho povinností, vymkla by se loď kontrole. Ne všechny záchranné čluny by dokázaly dojet k pevnině. Schettino jako zkušený námořník dovedl plavidlo téměř ke břehu, a zachránil tím lidské životy," řekl dnes u soudu obhájce Domenico Pepe. Advokát také vyčetl žalobcům, že jeho klienta urazili na cti, když ho v závěrečné řeči označili za „nedbalého hlupáka", který s „lehkomyslným optimismem přecenil své schopnosti".

Podle obhajoby za nehodu může posádka, která v klíčovém okamžiku kapitána opustila, a na palubě tak prý nezůstal nikdo, kdo mohl plnit jeho příkazy.

Schettino se dnešního soudního stání kvůli nemoci osobně nezúčastnil.

Čtyřiapadesátiletý kapitán Schettino je v kauze jediným obžalovaným. Původně měli před soudem stanout i další lodní důstojníci, ti se ale procesu vyhnuli díky tomu, že s prokuraturou uzavřeli dohodu o vině a trestu. Po závěrečné řeči obhajoby nyní dostane před soudem naposledy slovo prokuratura a vyjádřit se budou moci i vedlejší účastníci sporu. Verdikt by měl padnout v polovině tohoto týdne.

Luxusní výletní parník Costa Concordia s více než 4200 lidmi na palubě ztroskotal u italských břehů v noci 13. ledna 2012, když najel na mělčinu a částečně se převrátil. Vrak 290 metrů dlouhé lodi byl z blízkosti ostrova Giglio po technicky náročné operaci odtažen teprve v závěru loňského roku. Nyní se pracuje na sešrotování lodi v loděnicích přístavu v Janově.