Vesmírná loď Dragon dorazí k ISS později, motory ale opět fungují

Mys Canaveral - Vesmírná loď Dragon, kterou v pátek vynesla na oběžnou dráhu raketa Falcon 9, pokračuje v cestě k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Potíže s pohonným systémem, které se objevily nedlouho po startu, už se podařilo odstranit, modul se ale k ISS nedostane v plánovaném termínu. Původně měla loď ke stanici dorazit v sobotu po poledni středoevropského času (SEČ), kvůli závadě tam ale nebude dřív než v neděli.

2.3.2013

Ilustrační fotoFoto: čtk

Loď Dragon má k ISS dopravit více než tunu potravin a technického materiálu. Je to už druhá cesta, kterou pro americkou vládu zajišťuje soukromá společnost Space Exploration Technologies, zkráceně SpaceX. Dragon je ve vesmíru už potřetí, předchozí dvě výpravy – jedna zkušební a druhá k ISS – proběhly hladce.

Potíže s pohonným systémem se v pátek objevily necelých deset minut po startu, kdy se modul zhruba 400 kilometrů nad Zemí odděloval od nosné rakety. Šéf společnosti SpaceX Elon Musk na svém twitterovém účtu uvedl, že Dragon měl problémy se třemi z celkem čtyř motorů pohánějících loď. Ty jsou důležité pro manévrování na oběžné dráze a pro správné nastavení solárních panelů Dragonu směrem ke Slunci. Systém údajně zablokoval jejich spuštění.

Menší problém

Na odstranění závady pracovalo kalifornské řídící středisko firmy a pomoc nabídl také americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Po několika hodinách se na dálku podařilo zprovoznit druhý ze čtyř motorů a později i zbylé dva. Musk novinářům řekl, že šlo asi o menší problém, tedy o nic zásadního.

Společnost SpaceX dostala od NASA zaplaceno za to, že Dragon dopraví k ISS náklad zásob. Je to například čerstvé ovoce, potraviny, oblečení nebo čističe vzduchu pro šestičlennou posádku stanice. Zpět na Zemi se má modul vrátit s vesmírnými vzorky k vědecké analýze. SpaceX má s NASA smlouvu v hodnotě 1,6 miliardy dolarů (asi 31,6 miliardy korun). V rámci kontraktu má podniknout dvanáct letů k ISS.

Raketa Falcon 9 vyrazila na cestu bez posádky v pátek v 16:10 SEČ. Zakladatel společnosti SpaceX, která pro NASA zajišťuje vesmírné lety poté, co dosloužily americké raketoplány, však věří, že se brzy podaří vyslat na upraveném modulu Dragon do vesmíru i lidi. Jeho cílem je dokázat to v roce 2015.

2.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
Alena Vitásková

Vznikne nový superregulátor v Ostravě? Nápad vzbuzuje rozpaky

John McCain

Senátor McCain: Putin je větší hrozbou pro svět než Islámský stát

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Prezident Zeman dostal v Hodoníně lavičku. Doufám, že mě přežije, řekl

/FOTOGALERIE/ Vysočina je nejlepší z lavičky. Lavičku s tímto nápisem vyrobili pro prezidenta Miloše Zemana zaměstnanci Jihomoravské armaturky v Hodoníně. V areálu firmy zahájila hlava státu v úterý před polednem druhý den své oficiální návštěvy Jihomoravského kraje.

Českem se během měsíce přesunou stovky vojáků USA

Českou republikou v červnu a na začátku července projede několik konvojů americké armády. Na cvičení do zahraničí se přes Česko přesune asi 450 vozidel a 1600 vojáků. První přesun se uskuteční ve středu a ve čtvrtek, kdy z Německa na Slovensko pojede 24 převážně nákladních vozidel a asi 50 vojáků.

Chovatel lva: Úřady mě chtějí finančně zlikvidovat

/ANKETA/ U výběhu stále populárnějšího lva Fufiho, který žije ve Zděchově na Valašsku, bylo minulý týden živo. Pracovníci Technických služeb města Vsetín měli provést exekuci spočívající v odstranění černé stavby oploceného výběhu pro lva. Odešli s nepořízenou. Sedmiletému samci tak střecha nad hlavou, alespoň na nějaký čas, zůstává.

VIDEO: Dva útoky v Bagdádu během několika hodin. Zemřely desítky lidí

Irácké hlavní město Bagdád se stalo terčem dvou bombových útoků. K prvnímu došlo v pondělí večer u zmrzlinářství, ke druhému v úterý dopoledne na mostě v centru města. V obou případech byla bomba ukrytá v automobilu. Celkem přišlo o život 26 lidí, zhruba 95 je zraněných.