Vesmírná loď Dragon dorazí k ISS později, motory ale opět fungují

Mys Canaveral - Vesmírná loď Dragon, kterou v pátek vynesla na oběžnou dráhu raketa Falcon 9, pokračuje v cestě k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Potíže s pohonným systémem, které se objevily nedlouho po startu, už se podařilo odstranit, modul se ale k ISS nedostane v plánovaném termínu. Původně měla loď ke stanici dorazit v sobotu po poledni středoevropského času (SEČ), kvůli závadě tam ale nebude dřív než v neděli.

2.3.2013

Ilustrační fotoFoto: čtk

Loď Dragon má k ISS dopravit více než tunu potravin a technického materiálu. Je to už druhá cesta, kterou pro americkou vládu zajišťuje soukromá společnost Space Exploration Technologies, zkráceně SpaceX. Dragon je ve vesmíru už potřetí, předchozí dvě výpravy – jedna zkušební a druhá k ISS – proběhly hladce.

Potíže s pohonným systémem se v pátek objevily necelých deset minut po startu, kdy se modul zhruba 400 kilometrů nad Zemí odděloval od nosné rakety. Šéf společnosti SpaceX Elon Musk na svém twitterovém účtu uvedl, že Dragon měl problémy se třemi z celkem čtyř motorů pohánějících loď. Ty jsou důležité pro manévrování na oběžné dráze a pro správné nastavení solárních panelů Dragonu směrem ke Slunci. Systém údajně zablokoval jejich spuštění.

Menší problém

Na odstranění závady pracovalo kalifornské řídící středisko firmy a pomoc nabídl také americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Po několika hodinách se na dálku podařilo zprovoznit druhý ze čtyř motorů a později i zbylé dva. Musk novinářům řekl, že šlo asi o menší problém, tedy o nic zásadního.

Společnost SpaceX dostala od NASA zaplaceno za to, že Dragon dopraví k ISS náklad zásob. Je to například čerstvé ovoce, potraviny, oblečení nebo čističe vzduchu pro šestičlennou posádku stanice. Zpět na Zemi se má modul vrátit s vesmírnými vzorky k vědecké analýze. SpaceX má s NASA smlouvu v hodnotě 1,6 miliardy dolarů (asi 31,6 miliardy korun). V rámci kontraktu má podniknout dvanáct letů k ISS.

Raketa Falcon 9 vyrazila na cestu bez posádky v pátek v 16:10 SEČ. Zakladatel společnosti SpaceX, která pro NASA zajišťuje vesmírné lety poté, co dosloužily americké raketoplány, však věří, že se brzy podaří vyslat na upraveném modulu Dragon do vesmíru i lidi. Jeho cílem je dokázat to v roce 2015.

2.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
Ladislav Okleštěk

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Česko zažilo neobvykle slunný den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.