Deník

Vesmírná loď Dragon dorazí k ISS později, motory ale opět fungují

Mys Canaveral - Vesmírná loď Dragon, kterou v pátek vynesla na oběžnou dráhu raketa Falcon 9, pokračuje v cestě k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Potíže s pohonným systémem, které se objevily nedlouho po startu, už se podařilo odstranit, modul se ale k ISS nedostane v plánovaném termínu. Původně měla loď ke stanici dorazit v sobotu po poledni středoevropského času (SEČ), kvůli závadě tam ale nebude dřív než v neděli.

2.3.2013

Ilustrační fotoFoto: čtk

Loď Dragon má k ISS dopravit více než tunu potravin a technického materiálu. Je to už druhá cesta, kterou pro americkou vládu zajišťuje soukromá společnost Space Exploration Technologies, zkráceně SpaceX. Dragon je ve vesmíru už potřetí, předchozí dvě výpravy – jedna zkušební a druhá k ISS – proběhly hladce.

Potíže s pohonným systémem se v pátek objevily necelých deset minut po startu, kdy se modul zhruba 400 kilometrů nad Zemí odděloval od nosné rakety. Šéf společnosti SpaceX Elon Musk na svém twitterovém účtu uvedl, že Dragon měl problémy se třemi z celkem čtyř motorů pohánějících loď. Ty jsou důležité pro manévrování na oběžné dráze a pro správné nastavení solárních panelů Dragonu směrem ke Slunci. Systém údajně zablokoval jejich spuštění.

Menší problém

Na odstranění závady pracovalo kalifornské řídící středisko firmy a pomoc nabídl také americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Po několika hodinách se na dálku podařilo zprovoznit druhý ze čtyř motorů a později i zbylé dva. Musk novinářům řekl, že šlo asi o menší problém, tedy o nic zásadního.

Společnost SpaceX dostala od NASA zaplaceno za to, že Dragon dopraví k ISS náklad zásob. Je to například čerstvé ovoce, potraviny, oblečení nebo čističe vzduchu pro šestičlennou posádku stanice. Zpět na Zemi se má modul vrátit s vesmírnými vzorky k vědecké analýze. SpaceX má s NASA smlouvu v hodnotě 1,6 miliardy dolarů (asi 31,6 miliardy korun). V rámci kontraktu má podniknout dvanáct letů k ISS.

Raketa Falcon 9 vyrazila na cestu bez posádky v pátek v 16:10 SEČ. Zakladatel společnosti SpaceX, která pro NASA zajišťuje vesmírné lety poté, co dosloužily americké raketoplány, však věří, že se brzy podaří vyslat na upraveném modulu Dragon do vesmíru i lidi. Jeho cílem je dokázat to v roce 2015.

2.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
Prezident Miloš Zeman a jeho čínský protějšek Si Ťin-pching.

Zeman: Autoritářské státy mají lepší podmínky pro velké projekty

Dům v Helsinské ulici v Kladně, kde se vše odehrálo.
AKTUALIZOVÁNO / EXKLUZIVNĚ

Policisté nalezli policistu. Mrtvého, ve svém bytě

EXKLUZIVNĚ

Zločin nebo neštěstí? Policie pro ověření vyhazovala z 6. patra hotelu figurínu

Policie v Pardubicích rekonstruovala poslední okamžiky života 45leté ženy: pád z okna hotelu. K čemu policisté dospěli?

Stav Češky pobodané na pláži v Hurghadě se prudce zhoršil

Šestatřicetiletá Lenka C. z Nového Strašecí přežila útok nožem, ke kterému došlo před dvěma týdny v Hurghadě, jako zázrakem. Ještě dnes ráno byla zdravotně v pořádku a diskutovalo se o jejím převozu z nemocnice v Káhiře do Česka. Jak ale uvedlo Ministerstvo zahraničních věcí České republiky (MZV ČR), dopoledne se však její stav prudce zhoršil.

Rivalita? Češi (zatím) Slováky předčí

Rivalita, trocha toho hecování, ale také radost z úspěchů toho druhého. Převážně takový je dnešní vztah českých a slovenských hokejových fanoušků. Od dělení federace uběhlo 25 let a to je dost dlouho, aby všechny animozity a pocity křivdy vyvanuly. Nebo ne?

Program Malování v nových Windows končí. Má 3D náhražku

Microsoft Paint, neboli legendární Malování již v další aktualizaci Windows 10 nebude. Nový produkt nazvaný Autumn (v USA Fall) Creators Update, totiž přinese jiné grafické programy, jež jsou svým ovládáním naprosto odlišné.