Deník

Vesmírná loď Dragon dorazí k ISS později, motory ale opět fungují

Mys Canaveral - Vesmírná loď Dragon, kterou v pátek vynesla na oběžnou dráhu raketa Falcon 9, pokračuje v cestě k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Potíže s pohonným systémem, které se objevily nedlouho po startu, už se podařilo odstranit, modul se ale k ISS nedostane v plánovaném termínu. Původně měla loď ke stanici dorazit v sobotu po poledni středoevropského času (SEČ), kvůli závadě tam ale nebude dřív než v neděli.

2.3.2013

Ilustrační fotoFoto: čtk

Loď Dragon má k ISS dopravit více než tunu potravin a technického materiálu. Je to už druhá cesta, kterou pro americkou vládu zajišťuje soukromá společnost Space Exploration Technologies, zkráceně SpaceX. Dragon je ve vesmíru už potřetí, předchozí dvě výpravy – jedna zkušební a druhá k ISS – proběhly hladce.

Potíže s pohonným systémem se v pátek objevily necelých deset minut po startu, kdy se modul zhruba 400 kilometrů nad Zemí odděloval od nosné rakety. Šéf společnosti SpaceX Elon Musk na svém twitterovém účtu uvedl, že Dragon měl problémy se třemi z celkem čtyř motorů pohánějících loď. Ty jsou důležité pro manévrování na oběžné dráze a pro správné nastavení solárních panelů Dragonu směrem ke Slunci. Systém údajně zablokoval jejich spuštění.

Menší problém

Na odstranění závady pracovalo kalifornské řídící středisko firmy a pomoc nabídl také americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Po několika hodinách se na dálku podařilo zprovoznit druhý ze čtyř motorů a později i zbylé dva. Musk novinářům řekl, že šlo asi o menší problém, tedy o nic zásadního.

Společnost SpaceX dostala od NASA zaplaceno za to, že Dragon dopraví k ISS náklad zásob. Je to například čerstvé ovoce, potraviny, oblečení nebo čističe vzduchu pro šestičlennou posádku stanice. Zpět na Zemi se má modul vrátit s vesmírnými vzorky k vědecké analýze. SpaceX má s NASA smlouvu v hodnotě 1,6 miliardy dolarů (asi 31,6 miliardy korun). V rámci kontraktu má podniknout dvanáct letů k ISS.

Raketa Falcon 9 vyrazila na cestu bez posádky v pátek v 16:10 SEČ. Zakladatel společnosti SpaceX, která pro NASA zajišťuje vesmírné lety poté, co dosloužily americké raketoplány, však věří, že se brzy podaří vyslat na upraveném modulu Dragon do vesmíru i lidi. Jeho cílem je dokázat to v roce 2015.

2.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
U Hrabyně se 18. září sesunula část gabionové stěny u silnice I/11, fotografie z 25. zaří 2017.

Spadlá gabionová zeď na Opavsku? Na řešení nemá nikdo zájem, říká expertka

Vrah z Doubice u děčínského soudu.

Doubický vrah svého činu lituje. Lidé ho znali jako nekonfliktního vegetariána

VIDEO: Stočtyřicítkou přes Velké Losiny. Narkomani bourali, v autě měli varnu

Divoká automobilová honička se odehrála mezi policií a skupinou narkomanů v okolí Velkých Losin na Šumpersku. V havarovaném voze policiste objevili varnu pervitinu, sám řidič měl v krvi stopy drogy.

Pomoc je pomalá, kritizuje hurikánem zničené Portoriko USA. Trump to odmítá

Donald Trump se zastal své administrativy, která čelí kritice, že federální pomoc Portoriku zasaženému hurikánem Maria je příliš pomalá. Podle něj úřady odvádějí "opravdu dobrou práci".

Ať se se mnou lidé rozloučí šampaňským a svíčkou, řekla mi Květa Fialová

/ROZHOVOR/ O skonu Květy Fialové se herec Slováckého divadla a její kamarád Josef Kubáník dozvěděl od její dcery Zuzany o půl sedmé ráno, bezprostředně po tom, co Květa Fialová zemřela. Ještě spal, když mu zazvonil telefon.

Nového zákona o veřejném registru se bojí poctiví podnikatelé, tvrdí expert

Podle novely zákona o registru firem, která nabývá platnosti od příštího roku, je skutečným majitelem fyzická osoba, která vlastní více než čtvrtinu majetku, hlasovacích práv, nebo podílu na zisku firmy. Tato osoba bude muset být zapsána v registru. Podle experta na to doplatí ale hlavně poctivé firmy, které chtějí chránit své soukromí.