Vesmírná loď Orion odstartovala k prvnímu testovacímu letu

Mys Canaveral (USA)  – Ke svému prvnímu testovacímu letu dnes z floridského Mysu Canaveral odstartovala nová vesmírná loď Orion. Start byl podle plánu v 7:05 místního času (13:05 SEČ), a to po jednodenním odkladu, který zapříčinily nepříznivé povětrnostní podmínky a problémy s ventily přívodu paliva do nosné rakety.

5.12.2014 2

Vesmírná loď Orion odstartovala k prvnímu testovacímu letu.Foto: čtk

Nový vesmírný dopravní prostředek by měl v budoucnosti opět dopravit lidskou posádku na Měsíc a rovněž umožnit výpravy k asteroidu a na Mars. S prvním pilotovaným letem s astronauty na palubě se ale počítá až po roce 2020.

Náklady programu Orion, na němž se výrobou servisního modulu podílí také Evropská vesmírná agentura (ESA), se pohybují kolem 15 miliard dolarů (přes 330 miliard Kč). Další velké finanční prostředky si ale ještě vyžádá vývoj a výroba nové rakety amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), která by měla Orion vynášet. Její test s obletem Orionu kolem Měsíce je zatím plánován na konec roku 2017.

Orion dnes vynesla do vesmíru nosná raketa Delta IV společnosti United Launch Alliance (ULA). První let bude trvat 4,5 hodiny a vesmírná loď během této doby dvakrát obkrouží Zemi.

Zkušební let by měl prověřit systémy důležité pro bezpečnost a životní podmínky posádky při startu, během letu i při návratu na Zemi.

5.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
Z areálu muniční továrny v Boříně se ozývají exploze. Hasiči se z místa museli stáhnout.
SLEDUJEME ON-LINE

Výbuch v Poličce: 19 zraněných. Policie chystá evakuaci okolí

Premiér Bohuslav Sobotka.

Ministerstvo průmyslu povede do sjezdu ČSSD Sobotka sám, opozice návrh kritizuje

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Podivín – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Vybavení a spotřeba českých domácností: Auto vlastní dvě třetiny českých rodin

Praha - Zhruba dvě třetiny energií, které české domácnosti spotřebují, používají k vytápění. V roce 2015 to bylo 196 585 terajoulů. Průměrná energetická náročnost českých domácností od roku 1990 klesla o 28 procent na 65 gigajoulů na byt. Televizí, pračkou a ledničkou disponuje drtivá většina českých domácností.

Nový objev! Planety kousek od Země mohou být plné života

Nová soustava má hned sedm planet, navíc tři z nich mohou být obyvatelné. To je objev, který rozhýbal vědecké kruhy.

Kandidáta na německého kancléře Schulze bude patrně vyšetřovat OLAF

Evropský Úřad pro boj proti podvodům (OLAF) zvažuje, zda zahájí vyšetřování vůči kandidátovi německé sociální demokracie na kancléře Martinu Schulzovi kvůli některým jeho krokům z doby, kdy byl předsedou Evropského parlamentu.