Zkracují vitaminy život?
Ilustrační foto Autor: Profimedia.cz
19.4.2008 17:39
Kodaň - Lidé se starají o své zdraví nejrůznějšími způsoby. Kdo se nevěnuje sportu a neholduje ani zdravé stravě, obvykle se uchyluje alespoň k vitaminovým potravinovým doplňkům.
Možná dělá velkou chybu. Nejnovější dánský výzkum ukázal, že některé vitaminové preparáty život neprodlužují. Možná ho naopak zkracují.
Dánští odborníci z kodaňské univerzity provedli revize 67 studií o účincích antioxidantů na prodloužení délky života. Antioxidanty jsou látky, o kterých se předpokládá, že mohou předcházet poškození tkání lidského těla označovaného jako „oxidační stres“. Princip jejich působení spočívá v tom, že eliminují výskyt molekul zvaných volné radikály, o kterých se soudí, že poškození tkání způsobují. Toto poškozování bývá spojováno s řadou závažných chorob včetně nádorových a srdečních onemocnění.
Z přátel lidských tkání nepřátelé?
Výsledkem revize je konstatování, že nebyl zjištěn „žádný přesvědčivý důkaz“ o tom, že by potravinové doplňky obsahující antioxidanty snižovaly riziko úmrtí.
Naopak vědci z kodaňské univerzity došli k závěru, že vitaminy A a E mohou být na překážku přirozené obraně těla.
„Situace je závažnější. Beta-karoten, vitamin A a vitamin E mají zřejmě i podíl na vyšší úmrtnosti,“ stojí v hodnocení, které vydala respektovaná dánská laboratoř.
Studie účinků vitaminů
Experimentu se zúčastnilo 233 000 osob, které užívaly vitaminové doplňky jako prevenci onemocnění. Součástí výzkumu bylo zhodnocení řady vybraných studií zabývajících se účinkem beta-karotenu, vitaminu A, vitaminu C, vitaminu E a selenu. Odborníci předpokládali, že tyto látky působí na snížení úmrtnosti.
Vědci nicméně zjistili, že doplňky obsahující vitamin A zvyšují riziko úmrtí o 16 % , podání beta-karotenu o 17 % a vitaminu E o 4 %. Zdá se, že vitamin C nemá na tkáně žádný vliv, ani kladný ani záporný. Vědci potřebují na výzkumu jeho vlivu dále pracovat. Totéž platí pro selen.
Není úplně jasné, proč mají vitaminové doplňky takový vliv. Vědci se domnívají, že mohou „nabourávat“ tělesné pochody. Například beta-karoten zřejmě ovlivňuje způsob, jakým tělo zpracovává tuky.
Stačí vhodně jíst
Lidé by měli vitaminy získávat z potravy a měli by se vyhnout větším dávkám vitaminových doplňků. „Vliv potravinových doplňků s antioxidantními vitaminy musí být prozkoumán. Jejich dlouhodobý účinek s sebou může nést určitá rizika,“ uvádí se v závěru studie.
Někteří odborníci mají ovšem ke studii výhrady. Vytýkají jí, že se zabývala pouze vlivem vitaminu na úmrtnost a opomíjí jejich kladné účinky.
BBC, (kro)
Pošlete odkaz přátelům
Diskuse
DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY
CELEBRITY
Bartošová dostala nabídku točit porno: Půl milionu za jednu scénu
Půl milionu korun. Tak zněla nabídka, kterou dostala Iveta Bartošová (46) za natočení filmu pro dospělé.… celý článek ›
Jsem rád, že mohu pokračovat, těšilo Bílka po prodloužení smlouvy
PŘÍMO Z HARTBERGU | Jeho tým si výhru nad Izraelem zajistil až na poslední chvíli, Michal Bílek si však… celý článek ›
Maskovaní muži přepadli podnikatele: Jeden z nich zemřel
Smrtí jednoho z útočníků skončilo loupežné přepadení podnikatele Jaroslava Papouška (50) z Litoměřic. V… celý článek ›
Příběh čtenářky: Z chůvy jsem se stala bohatou paní domu
Jak chudá holka z Evropy ke štěstí přišla... I tak by se mohl jmenovat příběh naší čtenářky Diany. Do… celý článek ›
