Výbuch ruského meteoritu byl 30krát silnější než hirošimská bomba

Moskva/Praha – Exploze meteoritu, který v únoru dopadl v Rusku v okolí uralského Čeljabinsku, uvolnila třicetkrát větší energii než výbuch atomové bomby nad Hirošimou v roce 1945. Její síla dosáhla ekvivalentu 500 kilotun trinitrotoluenu, informoval podle agentury DPA v odborném časopise Nature vědecký tým vedený českým astronomem Jiřím Borovičkou a kanadským astronomem Peterem Brownem. Světově významný objev také ukazuje, že takzvaná Čeljabinská planetka zřejmě souvisí s asteroidem 86039 a oba byly kdysi součástí jednoho tělesa, řekl dnes Borovička.

6.11.2013 1

Ilustrační fotoFoto: čtk

„Energie tělesa byla velká. Je to dané tím, že hmotnost tělesa byla 12.000 tun a rychlost 19 kilometrů za sekundu. Energie byla z větší části uvolněna vysoko v atmosféře na rozdíl od hirošimské bomby, která explodovala těsně nad zemí, takže její energie byla ničivější," řekl Borovička.

V prestižním vědeckém časopise Nature dnes vychází článek Dráha, struktura a původ čeljabinského meteoritu. V něm čeští a kanadští astronomové rychlost tělesa zpřesnili a vysvětlili i jeho rozpady v atmosféře. Také v časopise Science má brzy vyjít článek od jiných autorů na stejné téma.

Stovky poraněných

Tlaková vlna exploze z letošního 15. února poškodila v oblasti kolem milionového Čeljabinsku na 7000 budov. Sklo z popraskaných oken poranilo zhruba 1500 lidí. Čeští vědci z Akademie věd ČR se výzkumu věnují od počátku a již 23. února jako první na světě rigorózní metodou spočítali dráhu tělesa.

Podle Borovičky se v dalším výzkumu ukázalo, že Čeljabinská planetka byla velmi křehká, rozpukaná a začala se rozpadat už ve výšce kolem 45 kilometrů nad zemí. Těleso přezdívají planetkou proto, že svou velikostí 19 metrů spadá do kategorie planetek.

Zpřesněná dráha ve Sluneční soustavě se ukázala být velmi podobná dráze planetky 86039, což je velká planetka blízká Zemi o průměru přes dva kilometry. „Bylo by to poprvé, když by byla známa bezprostřední souvislost mezi planetkou a meteoritem," komentoval Borovička. V současné době se planetka 86039 blíží naší planetě, avšak není nebezpečná. Příští rok na jaře by ji měla minout v bezpečné vzdálenosti.

Snímky pro vědce

Aby Češi znovu spočítali dráhu, vypomohli si videozáznamy z internetu. Fyzicky pak na místo dojel a vyfotografoval stejnou oblast znovu spolu s noční oblohou posetou hvězdami David Částek. Ten byl 15. února na montáži v Korkinu poblíž Čeljabinsku a tlakovou vlnu osobně zažil. Jako amatérský fotograf a nadšenec prý věděl, jaké snímky vědci potřebují. „Noc co noc jsem pro ně objížděl čeljabinskou oblast a vyráběl pro ně fotky, co potřebovali pro kalibrace," řekl v telefonickém rozhovoru Částek.

V polovině října se ruským vědcům podařilo ze dna uralského jezera Čebarkul vylovit úlomek čeljabinského meteoritu o váze asi 570 kilogramů. Údajně je to jeden z deseti největších nalezených úlomků nebeských těles spadlých na Zem.

Z výpočtů českých vědců vyplývá, že pozorovaná dráha byla dlouhá 272 kilometrů a že těleso bylo poprvé zachyceno ve výšce 95 kilometrů nad zemským povrchem. O osm sekund později se ve výšce 45 km začalo rozpadat, čímž se výrazně zvýšila plocha vystavená atmosféře, takže odpařování narostlo a objekt byl na krátkou dobu jasnější než Slunce. Planetka původně vážila asi 12 tisíc tun a její průměr byl 19 metrů.

6.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 1

Oskar

Oscarová matematika: Za soškami míří La La Land

Stanislav Šulc: Zákonný zmetek

Jawa letos nabídne dvě novinky. Prohlédněte si je

Český výrobce motocyklů Jawa letos přijde na trh s novou čtyřtaktní třistapadesátkou. Stroj, kterému za základ slouží čínský motocykl Shineray XY400, designově vychází z typu 634 vyráběného v 70. a 80. letech minulého století.

ČSSD chce radikálně měnit daňový systém. Návrh sbližuje Babiše s Fialou

Sociální demokraté razantně vykročili za levicovým voličem. Slova Bohuslava Sobotky o vyhaslosti bohumínského usnesení, jež ČSSD zapovídá spolupráci s komunisty, byla jen rétorickým cvičením proti tomu, s čím přicházejí nyní. Jejich představa o změně daňového systému v Česku je radikální a zasahuje jak občany, tak firmy. Souhlasíte s návrhy ČSSD? Hlasujte v anketě pod článkem.

Ředitelka školy: Znevažovali mou práci, ponižovali a uráželi mě

Základní školu Františka Formana na sídlišti Dubina čeká od konce února vpravdě historická změna. Skončí totiž její první a doposud jediná ředitelka Ivona Klímová. Na vlastní žádost. Údajně kvůli šikaně ze strany zřizovatele.

Američtí astronauti dostanou na ISS kolekci filmů o ruských špionech

Šestičlenná posádka Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), v níž jsou i američtí astronauti Shane Kimbrough a Peggy Whitsonová, bude mít už zanedlouho možnost zkrátit si chvíle volna sledováním oslavných filmů o ruských špionech. Na palubě nákladní lodi Progress, která dnes odstartovala z Bajkonuru a má k ISS doletět v pátek, je jako dárek kosmonautům poslala ruská rozvědka SVR. Oznámila to agentura Interfax.